Twinkle | Digital Commerce

Hoe een homeshopping-icoon meters maakt op marketplaces

2022-12-02
1000562
  • [branded content]
  • 4:19
Aangeboden door: bol.com

Toen Jeroen van der Meer eind 2019 aan de slag ging bij Omni Channel Group, was het moeilijk voorstelbaar dat het bedrijf achter Tommy Teleshopping zijn omzet via marketplaces binnen drie jaar zou vervijfvoudigen. Het gebeurde wel, en bol.com is voor een belangrijk deel bij die groei betrokken geweest. Van der Meer: ‘Bol.com en dienstverleners uit het netwerk hebben ons op verschillende vlakken bij de hand genomen.’

Tommy Teleshopping is voornamelijk bekend van promotiefilms op televisie, waarin woorden als ‘fantastisch’ en ‘ongelooflijk’ vaak vallen. In video’s van ongeveer twintig minuten – ze zullen zo’n beetje iedereen bekend voorkomen – worden de amazing originele producten enthousiast gedemonstreerd. Ze zijn te bestellen via de telefoon en online via Tommyteleshopping.com, onder meer. Neem bijvoorbeeld DR-HO’S MotionCiser, een apparaat dat warmtetherapie, loopsimulatie en vibratietechnologie combineert. ‘Uw persoonlijke masseur en fysiotherapeut aan huis!’

Elke week vult Tommy Teleshopping zo’n tweehonderd uitzenduren op commerciële televisiezenders in Nederland. Omni Channel Group, het bedrijf achter het homeshopping-icoon, is daarnaast al decennia leverancier van grote Nederlandse retailketens als Albert Heijn en Kruidvat.

Omni Channel Group op marketplaces

Minder bekend is dat Omni Channel Group uit Laren met verschillende verkoopaccounts actief is op marketplaces. Daar komt inmiddels substantiële consumentenomzet vandaan, vertelt Marketplace Manager Jeroen van der Meer: ‘Naast de telefonische verkoop en directe online verkoop zijn we in 2016 begonnen met marketplaces. Eerst deden we dat er een beetje bij, later hebben we daar een strategisch speerpunt van gemaakt.’

Inmiddels werkt Omni Channel Group dagelijks met zes mensen aan de verkoop via marketplaces. Volgens Van der Meer is ongeveer de helft van alle online verkopen van Tommy Teleshopping eraan te danken. ‘Naast het Tommy-account hebben we ook specifieke accounts gemaakt voor NutriBullet, Felman en BluMill, eigen merken waarmee we onder meer blenders, matrassen en typische zomerproducten verkopen. Ze vinden gretig aftrek op marketplaces, die ons additionele omzet opleveren; we hebben een heel andere doelgroep weten te interesseren voor onze unieke producten.’

Zij aan zij gegroeid

Omni Channel Group is als verkooppartner actief op een waaier aan marketplaces, waaronder behalve bol.com ook Amazon, Blokker, Otto en VakantieVeilingen. ‘Bol.com is by far de grootste’, vertelt Van der Meer. ‘We hebben een dedicated accountmanager: Sanne heet ze, we zijn heel blij met haar. Sanne is tegelijkertijd met mij werk gaan maken van onze groei bij bol.com. Zij aan zij hebben we die groei weten te realiseren. We hebben ook een vaste contactpersoon voor Logistiek via bol.com, die service werkt voor ons heel prettig. Daarnaast maken we gebruik van de kennis en kunde van vertrouwde dienstverleners uit het netwerk dat bol.com heeft opgebouwd.’

Het netwerk van bol.com

Dankzij dat netwerk kwam Omni Channel Group in contact met ChannelEngine, een bekende marketplace integrator van Nederlandse bodem. ‘Zij konden onze producten laagdrempelig ontsluiten bij bol.com, waarmee ons verkoopproces is geautomatiseerd en voorraden en prijzen altijd up-to-date zijn. Dat scheelt tijd, die we nu aan andere zaken kunnen besteden. Het fijne aan ChannelEngine is dat ze ook koppelingen kunnen leggen met veel andere marketplaces in binnen- en buitenland.’

Ook werd Omni Channel Group gekoppeld aan PaperDigits, een bureau uit het netwerk dat de zichtbaarheid bij bol.com helpt te vergroten. Van der Meer: ‘PaperDigits heeft ons wegwijs gemaakt in Adverteren via bol.com. We hebben veel gehad aan hun analyses en advies, over sponsored products met name. Dat is een belangrijke tool voor ons, omdat we de verkopen er gericht mee aan kunnen jagen. Inmiddels hebben we meer kennis in huis gehaald op dit vlak, maar die assistentie vanuit bol.com’s netwerk heeft ons zeker de weg gewezen. Als je begint als verkooppartner is het handig dat je getraind wordt, en dat je de juiste tools en partners krijgt aangereikt.’

Miljoenenomzet

Omni Channel Group realiseert anno 2022 een miljoenenomzet via bol.com, waar het steeds meer campagnematig mee optrekt. ‘Zo hebben we onlangs dagdeals met BluMill-producten gehad bij bol.com. “Vier de zomer met BluMill”, was de boodschap op de homepage. Het is tof dat we zoiets samen met bol.com kunnen opzetten. En het is natuurlijk leuk dat we zo prominent voor de dag kunnen komen met ons merk, dat zo’n beetje primair voor marketplaces is opgezet.’

Zo is er in drie jaar tijd een hoop gebeurd, dankzij een uitgekiende product- en merkstrategie voor marketplaces en innige samenwerking met bol.com en de dienstverleners uit zijn netwerk. ‘We hebben gewoon veel te danken aan bol.com’, besluit Van der Meer. ‘We liften mee op de snelle logistiek en op het hoge consumentenvertrouwen, daarnaast neemt bol.com ons bij de hand en wijst het bedrijf continu op nieuwe mogelijkheden. Laatst werd ons aangeboden om te onderzoeken in hoeverre onze verkopen via marketplaces onze eigen verkoopkanalen kannibaliseren. Het onderzoek zou worden uitgevoerd door een gespecialiseerd bureau uit het netwerk van bol.com. Ik liet het erbij, omdat voor mij wel duidelijk is dat de verkoop via bol.com ons nagenoeg alleen maar additionele inkomsten oplevert, omzet dus die we via onze eigen kanalen niet hadden geboekt. Maar ik had het eigenlijk moeten doen, dat onderzoek. Daarmee had ik intern mooi kunnen laten zien hoeveel de samenwerking met bol.com ons oplevert, haha.’

Dit artikel behoort tot een serie over zakelijk verkopen via bol.com. In het vorige artikel heb je kunnen lezen over de groeiende aantrekkingskracht van marketplaces en de voordelen van het netwerk van externe dienstverleners rondom bol.com. In een volgend artikel wordt ingezoomd op de rol van dit soort netwerken in de toekomst. Meer informatie over Apps & Diensten bij bol.com vind je hier!