Twinkle | Digital Commerce

‘Vandaag doen, morgen groeien’

2022-09-22
1000562
  • [branded content]
  • 3:54

Bol.com gaat concrete aanbevelingen doen aan ondernemers om hun omzet op het platform te verhogen. ‘Zie het als een werklijst, waarmee we verkooppartners helpen om actie te ondernemen’, vertelt Product Manager Frank Maessen. ‘Bijvoorbeeld: “Leg meer producten op voorraad om aan de verwachte vraag te kunnen voldoen.” We beginnen eenvoudig, maar het wordt steeds slimmer.’ Binnen enkele maanden moeten alle vijftigduizend verkooppartners hun voordeel kunnen doen met de ‘Verkoopkansen’ van bol.com.

Frank Maessen werkte al jaren in verschillende functies bij bol.com toen hem werd gevraagd om datastromen te helpen structureren. ‘We beschikten over steeds meer data, die door verschillende afdelingen van het bedrijf op verschillende manieren werden gedeeld. Het werd tijd om daar eens goed naar te kijken. Bovendien kwam er nieuwe platformwetgeving die voorschreef dat je niet méér data mag delen met partij A dan met partij B, dus dat de ene verkooppartner net zoveel kansen moet hebben als de andere, een uitgangspunt dat ook geldt voor de leveranciers en merkeigenaren op het platform. Drie jaar geleden hebben we de propositie “Data via bol.com” ontwikkeld. Daarmee hebben we de poort gedicht en duidelijk geformuleerd welke data we delen en tegen welke voorwaarden, die dus voor alle partijen gelijk zijn.’

Data voor iedereen

Bol.com brengt allereerst data naar buiten waar ieder die iets wil aanbieden bij bol.com van kan profiteren. Maessen, die ‘Product Manager Data via bol.com’ op zijn visitekaartje heeft staan: ‘Denk aan de lijsten met white spots en met grey spots die we drie keer per jaar publiceren. Daarop staan artikelen waar veel naar wordt gezocht, maar die niet of niet aantrekkelijk genoeg worden aangeboden op het platform. Die informatie is voor iedereen beschikbaar, verkooppartner of niet.’

Data en inzichten voor verkooppartners

Naast deze openbare informatie verstrekt bol.com ook data die alleen voor verkooppartners is bestemd. ‘Dan moet je denken aan zoektrends tot vier jaar terug, aan analyses over prijzen, assortimenten, conversie, retouren en klantvragen, maar bijvoorbeeld ook aan verkoopprognoses’, schetst Maessen. ‘Daarbij gaan ruwe data gepaard met inzichten.’

Hoewel ondernemers daar hun voordeel mee kunnen doen, merkt bol.com dat ze de inzichten nog maar weinig koppelen aan actie. ‘Negen op de tien verkooppartners doen er niets mee of ze halen er onvoldoende uit, terwijl de potentie er wel is. Onze ervaring leert dat ze niet weten wat ze er allemaal mee kunnen of dat het hun simpelweg ontbreekt aan de tijd om er goed naar te kijken. En dus gaan we het makkelijker maken voor verkooppartners.’

Aanbevelingen voor verkooppartners: Verkoopkansen

Bol.com gaat concrete aanbevelingen doen aan alle verkooppartners om hun omzet te verhogen. ‘Verkoopkansen’, zoals de aanbevelingen zijn gedoopt, vinden via verschillende kanalen hun weg naar de ondernemers op het platform. Ze worden zichtbaar in hun verkoopaccount, maar ze kunnen ook worden gemaild. Grotere verkooppartners zullen daarnaast door hun accountmanagers op de mogelijkheden worden gewezen. Maessen: ‘We gaan heel duidelijk maken wat ondernemers vandaag kunnen doen om morgen te groeien. Op dit moment zijn we Verkoopkansen aan het testen, we willen ervoor zorgen dat zoveel mogelijk verkooppartners ze nog voor de feestdagen kunnen gebruiken.’

Realtime advies

De productmanager geeft aan dat bol.com eerst relatief eenvoudig advies geeft, bijvoorbeeld over het uitbreiden van de voorraad aan de hand van verkoopprognoses. Of over het aanpassen van prijzen en/of levertijden om de kans op het koopblok (de beste verkooppositie voor een specifiek product) te vergroten. ‘Het is een soort werklijst, die elke seconde wordt geüpdatet, waarmee we verkooppartners helpen om actie te ondernemen’, zegt Maessen. ‘Bovenaan de lijst staat de dringendste aanbeveling, de actie dus die de ondernemer op dat moment het meeste kan opleveren. Uiteraard moeten verkooppartners zelf weten of ze op de adviezen ingaan.’

Steeds slimmer en dynamischer

Mettertijd zal bol.com steeds meer verschillende realtime aanbevelingen doen, schetst Maessen: ‘Je zou kunnen denken aan het advies om te gaan adverteren, bijvoorbeeld als je weinig bezoek hebt maar wel een hoge conversie, waarbij dan ook meteen wordt aanbevolen om je voorraad op te hogen. Maar we zijn nu eerst aan het inventariseren welke aanbevelingen ondernemers raadplegen en opvolgen, per categorie. Vervolgens kunnen we optimaliseren. Verkoopkansen zullen steeds slimmer en dynamischer worden, doordat het algoritme blijft leren. We zullen ze op termijn ook via een API (application programming interface, red.) naar buiten brengen, waardoor ondernemers gemakkelijker grote hoeveelheden aanbevelingen kunnen verwerken. Als dit straks allemaal geniaal loopt, kun je verkooppartners ook de keuze gaan bieden om aanbevelingen automatisch over te laten nemen. Daardoor hoeven ze zelf nog minder tijd aan data te besteden, terwijl ze hun groeikansen vergroten.’

Dit artikel behoort tot een serie over zakelijk verkopen via bol.com. In voorgaande artikelen heb je onder andere kunnen lezen over het belang van een onderscheidend aanbod op marketplaces en over white spots, grey spots en prijssterren. In het vervolg van deze reeks staat zichtbaarheid centraal. Meer informatie over ondernemen via bol.com vind je hier!