Twinkle | Digital Commerce

‘Voor die commissie krijg je heel veel terug’

2022-07-20
1000562
  • [branded content]
  • 4:21

Bol.com levert verschillende logistieke diensten aan verkooppartners om bezorgwensen van klanten te vervullen. Voor R2B Store en Sheane, al jaren afnemer van de diensten, levert de samenwerking praktische en commerciële voordelen op. ‘Het scheelt tijd, het scheelt ruimte, het neemt zorgen weg en het bevordert de verkoop. De tarieven zijn laag en de service is goed.’

Aan het woord is Remy Bijl, medeoprichter van R2B Store. Hij biedt sinds 2018 telefoonhouders en accessoires aan via bol.com, het belangrijkste omzetkanaal voor het bedrijf. ‘We zijn toen meteen begonnen met Logistiek via bol.com. Een belangrijk deel van onze voorraad, goed voor ongeveer een maand aan verkopen, ligt daar opgeslagen. Zo regelt bol.com de afhandeling van de meeste bestellingen, waardoor wij ons op andere zaken kunnen concentreren. Anders sta je de hele dag zelf in te pakken. Voor de overige orders, die wel in ons eigen magazijn worden verzameld, maken we gebruik van Verzenden via bol.com. Daardoor liften we mee op aantrekkelijke bezorgafspraken en verzendtarieven. Die combinatie bevalt goed.’

Schaalbaar en flexibel

Arian Pacheco van Sheane kan erover meepraten. Onder de merknamen Hogar (wonen, koken en huishouden) en Jaunti (accessoires voor laptops en smartphones) verkoopt hij sinds 2018 voornamelijk via platforms. Vorig jaar besloot hij zijn werkende leven volledig in het teken te stellen van zijn online business: ‘Een van de beste keuzes die ik ooit heb gemaakt.’

Net als R2B Store laat Sheane zich grotendeels logistiek ontzorgen door bol.com, dat voor het gros van de omzet zorgt. ‘Dankzij Logistiek via bol.com hoef ik niet meer dagelijks met mijn kofferbak vol pakjes naar het afgiftepark’, wijst Pacheco allereerst op de praktische voordelen. ‘Ik hoef niet meer steeds labeltjes te drukken, tussen de bedrijven door, en klantvragen over pakjes worden netjes beantwoord. Je wilt als online verkoper ook consequent zijn richting je klanten, constante kwaliteit leveren. Bol.com helpt mij daarbij.’

Commercieel gezien voorziet Logistiek via bol.com ook in een goede oplossing, vervolgt Pacheco: ‘Klanten kunnen tot middernacht bestellen voor bezorging op de volgende dag en ze kunnen pakjes bijvoorbeeld ook ’s avonds of op zondag laten leveren, of dezelfde dag nog bij Albert Heijn. Ook op het gebied van verpakkingen en retouren verlaagt het bedrijf drempels, waarbij duurzaamheid wordt meegewogen. Het is dé speler op het gebied van consumentenvertrouwen in Nederland en België. Voor mij combineert bol.com schaalbaarheid met een hoog serviceniveau.’

Naast Logistiek via bol.com maakt Sheane ook gebruik van Verzenden via bol.com, voor de bestellingen op het platform die het bedrijf zelf verstuurt. ‘Daarmee profiteren we van de goede afspraken bij vervoerders’, zegt Pacheco. ‘Ook neemt bol.com de zorgen over nadat we pakjes voor verzending hebben afgeleverd. Ze houden bij of je dat op tijd doet. Ik vind het alleen maar goed dat de performance van partners serieus wordt gemonitord. Ook is het fijn dat bol.com de flexibiliteit biedt om te schakelen tussen de verschillende logistieke diensten. We kijken daarom steeds goed naar wat we daar aan voorraad neerleggen en wat hier houden.’

Marketingtool

De logistieke diensten van bol.com zorgen ervoor dat verkooppartners betere bezorgbeloftes kunnen maken aan shoppers, aldus Remy Bijl van R2B Store: ‘In Nederland en België zijn webshoppers service gewend als het om de levering gaat. Ze vinden het steeds belangrijker dat iets snel wordt geleverd, of op de tijd en de plaats die hun het beste past. Dat lees je ook terug in reviews. Door de samenwerking met bol.com kunnen wij voor onze hardlopers heel snelle en goede opties bieden.’

De diensten dragen bij aan hogere klantwaarderingen, ze vergroten R2B Stores’ zichtbaarheid op het platform en daarmee stuwen ze de conversie. Bijl: ‘Ik zie het dan ook als een marketingtool. De leverbeloftes van bol.com worden over het algemeen goed gehaald, al kan het door drukte voorkomen dat verzending wat langer op zich laat wachten. Daarbij is het belangrijk dat eventuele vertraging direct en goed aan klanten wordt gecommuniceerd.’

Minder hoofdpijn

De tarieven en de bereikbaarheid van het platform dragen bij aan het goede gevoel dat beide verkooppartners hebben over de logistieke samenwerking. ‘De prijzen voor zowel de opslag als de verzending zijn goed’, zegt Bijl van R2B Store. ‘Voor die commissie krijg je heel veel terug, bij Logistiek via bol.com nemen ze het héle proces over, maar bij Verzenden via bol.com kun je ook profiteren van de kortingen op verzendtarieven en van de logistieke aftersales. Voor ons als verkooppartner is bol.com goed bereikbaar, we hebben een accountmanager en daarnaast is de partnerservice altijd bereid om dingen uit te leggen.’

‘Heel erg acceptabel’, zegt Pacheco over de prijsstelling. ‘Ook bij kleinere volumes lift je mee op de goede afspraken met vervoerders. En ga de rekensom maar eens maken: wat je kwijt zou zijn als je zelf alles moet versturen wat Logistiek via bol.com nu uit handen neemt. Magazijnruimte, gas, water en licht, personeel, verzekeringen … Die hoofdpijn heb je nu niet.’

Ook Sheane is te spreken over de benaderbaarheid van de logistieke ontzorger. Pacheco: ‘De contacten zijn heel erg goed, daar blinkt bol.com in uit. Je kunt bellen en chatten met iemand met kennis van zaken, in je eigen taal. Een gigantisch pluspunt.’

Dit is het tweede artikel in een serie over zakelijk verkopen via bol.com. In het eerste artikel werd ingezoomd op de steeds sterkere bezorgvoorkeuren van webshoppers, duurzaamheid en andere ontwikkelingen in e-commerce logistiek. In een volgend artikel lees je over de logistieke diensten die derde partijen aanbieden op het Partnerplatform van bol.com. Meer informatie vind je hier!

Dit artikel verschijnt op initiatief van bol.com
Tekst: BBP Media | Beeld: Zuiver Beeld