Om verkooppartners op uiteenlopende gebieden verder te helpen, bouwt bol.com aan een netwerk van betrouwbare dienstverleners. Adwise was twee jaar geleden een van de eerste Gold Partners in dat netwerk. Deze gouden status legt het bureau geen windeieren: ‘Je kunt het zien als een kwaliteitskeurmerk, dat is aantrekkelijk. Belangrijker is dat we onze klanten dankzij de korte lijnen met bol.com beter kunnen laten groeien.’
Dat zegt Thijs Wolbers van Adwise, een full-service digital agency met meer dan honderd creatieve denkers en doeners aan boord. Het bureau, met vestigingen in Almelo en Utrecht, presenteert zich als ‘het digitale brein’ van klanten. Wolbers: ‘Wij gidsen hen door de snel veranderende digitale wereld. Daarbij proberen we altijd om vroeg in te springen op nieuwe mogelijkheden.’ De noviteit van vandaag is de standaard van morgen, vervolgt de Director Quality & Innovation: ‘Dat heb je bijvoorbeeld gezien bij achteraf betalen, bezorging op zondag of klantenservice via WhatsApp. Wij geloven in het first mover advantage. We kijken goed naar nieuwe kansen voor onze klanten, waarmee ze voorop kunnen lopen, onder andere op marketplaces.’
Budgetverschuiving
In relatief korte tijd hebben marketplaces als bol.com een stevige positie ingenomen in het e-commerce landschap. Volgens Wolbers is het voor de meeste online verkopers een no-brainer om daarop actief te worden. Hij rekent voor: ‘Dertig jaar geleden gaven consumenten al hun geld offline uit, toen webwinkels opkwamen verschoof een deel van hun budget naar internet. Binnen het online stuk zijn shoppers steeds meer bij marketplaces gaan bestellen. Ik wijs onze klanten er altijd op dat consumenten serieus geld uitgeven op marketplaces, en dat ze die ook steeds vaker als startpunt van hun journey gebruiken. Vergeet ook niet dat mensen, zeker in bepaalde delen van het jaar, allerlei verschillende producten tegelijk bestellen bij zo’n platform. Daar kun je dan maar beter te vinden zijn toch?’
Additionele omzet
De impact van marketplaces is groot en groeiende, constateert Wolbers. Ondertussen is de koudwatervrees van Adwise’ klanten met betrekking tot verkopen op platforms al een aantal jaar afgenomen: ‘Dan gaat het over de angst voor kannibalisatie: dat hun vaste klanten voortaan bijvoorbeeld naar bol.com zullen gaan om daar aankopen te gaan doen. Om inzage te bieden in dat effect hebben wij overlapanalyses gemaakt voor nieuwere verkooppartners: gekeken hoeveel van hun bol.com-orders naar adressen uit hun eigen klantenbestand worden gestuurd. De overlap bleek niet meer te zijn dan 2%, waarmee we de zorgen wel weg hebben kunnen nemen.’
Netwerk
Marketplaces trekken veel shoppers en ze leveren verkopers doorgaans additionele omzet op. Maar hun aantrekkingskracht groeit volgens Wolbers ook doordat ze steeds meer mogelijkheden bieden voor branding. ‘Dat spreekt veel partijen aan. Wat verder meespeelt is dat bedrijven in Nederland en België hebben gezien hoe bol.com het platformmodel echt heeft omarmd. Dat het bedrijf verkooppartners niet beconcurreert, maar er alles aan doet om hen te beschermen en juist te laten groeien. Onder andere door het netwerk van betrouwbare dienstverleners op te zetten.’
Innovatie versnellen
Met dat netwerk versnelt bol.com de innovatie voor verkooppartners, vertelde John Lin eerder al op de website van Twinkle. ‘We staan sterker als we samen optrekken’, aldus bol.com’s Lead Ecosystem Business Development. ‘Zoals dat geldt voor het verbeteren van het aanbod op onze website, geldt dat ook voor de ondersteuning van verkooppartners. We kunnen niet alles zelf en daarom werken we samen met betrouwbare leveranciers van relevante diensten waar verkooppartners gebruik van kunnen maken. Van boekhoudsoftware tot webshopkoppelingen en van hulp bij adverteren tot flexibele financiering.’
Het aanbod van externe leveranciers is te vinden onder Apps & Diensten op het Partnerplatform van bol.com. Dat is de plek waar (potentiële) verkooppartners allerhande relevante informatie kunnen vinden, bijvoorbeeld over hoe je start met verkopen via bol.com, hoe je je winkel goed inricht en hoe je vervolgens doorgroeit.
Certificering
Adwise was twee jaar geleden een van de eerste Gold Partners van bol.com. Daar ging een uitgebreid certificeringstraject aan vooraf, herinnert Wolbers zich: ‘Het begon met een verkennend gesprek, daarna volgde een RFI (request for information, red.). Op basis daarvan werden we geselecteerd voor de laatste fase, waarin we onszelf konden presenteren en onze visie konden geven op marketplaces en de waarde van bol.com voor de BV Nederland. Achter de schermen is maandenlang werk verricht voordat we als Gold Partner live gingen.’ Inmiddels is Adwise ook benoemd tot Advertising Certified Agency, een aanbevolen partij om meer zichtbaarheid te creëren bij bol.com. ‘We hebben een hele goede samenwerking, de lijntjes zijn kort.’
Proeve van bekwaamheid
Bol.com gaat niet over één nacht ijs bij het verstrekken van kwalificaties. Daarmee geldt de gouden status van Adwise ook als een proeve van bekwaamheid, wat nieuwe klanten aantrekt. Bol.com en Adwise treden ook geregeld samen naar buiten, bijvoorbeeld in marketing- en media-uitingen. Wolbers: ‘Door die stempels en gezamenlijke activiteiten helpt bol.com verkooppartners om de juiste agency te vinden. Dat is handig in een land met heel veel bureaus en prettig voor ons, maar daar doen we dan ook blijvend ons best voor.’
Korte lijnen
Belangrijker vindt Wolbers dat Adwise zijn bestaande klanten sneller kan laten groeien door de nauwe samenwerking met bol.com. De voordelen zijn velerlei: ‘Als Gold Partner hebben we korte lijnen met account developers en andere specialisten van bol.com. Dat kan helpen om data te interpreteren, bijvoorbeeld data die iets zeggen over de vraag en de zoekvolumes, waardoor we betere inschattingen kunnen maken voor onze klanten. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om historische verkoopdata op te vragen voor potentieanalyses. “Als je met deze prijzen bij bol.com had gestaan, dan had je het koopblok gehad en dan had je ongeveer zoveel omzet kunnen boeken”, zeggen we dan bijvoorbeeld tegen klanten die een nieuwe productlijn willen introduceren. Dat valt heel goed te onderbouwen. Data helpen ons bijvoorbeeld ook om lopende campagnes goed te benchmarken. Dankzij onze status als Gold Partner hebben onze medewerkers toegang tot een online academy waar ze trainingen kunnen volgen om verkooppartners optimaal te bedienen.’
Sneller meeveranderen
Er zijn nog meer voordelen voor Adwise én zijn klanten, vervolgt Wolbers: ‘We krijgen van bol.com veel gelegenheid om feedback te geven op nieuwe marketingproducten voor verkooppartners. In meetings kunnen we aangeven met welke wijzigingen of aanvullingen onze klanten nog beter geholpen zouden zijn. Verder kunnen we bèta-testen, denk aan nieuwe API’s, en onze klanten als first mover meenemen in de nieuwe mogelijkheden bij bol.com. Zo kunnen verkooppartners sneller meeveranderen en nog beter eruit halen wat erin zit.’
Dit artikel behoort tot een serie over zakelijk verkopen via bol.com. In eerdere artikelen heb je kunnen lezen over logistieke ontwikkelingen en oplossingen, en over het belang van zichtbaarheid. In bovenstaand artikel staat bol.com’s netwerk van leveranciers centraal, net als in komende artikelen op de website van Twinkle. Meer informatie over Apps & Diensten bij bol.com vind je hier!