Twinkle | Digital Commerce

‘Samen met bol.com verleggen we grenzen voor klanten’

2022-12-02
1000562
  • [branded content]
  • 4:24
Aangeboden door: bol.com

Wat zijn marketplaces eigenlijk? Volgens Kevin Veenman van DEPT® zijn het feitelijk zoekmachines. Steeds meer consumenten starten er hun klantreis, omdat ze er zo’n beetje alle producten kunnen vinden. Ondertussen krijgen verkooppartners steeds meer handvatten om hun vindbaarheid op marketplaces te vergroten. ‘Ik zie bol.com ook als een zoekmachine, een met heel veel mogelijkheden. Bol.com kan gedrag als geen ander koppelen aan intenties. Samen ontwikkelen we heel mooie proposities.’

Veenman is Head of Marketplaces bij DEPT®, een internationale agency op het snijvlak van creativiteit, technologie en data. Het bureau heeft Nederlandse wortels en meer dan 2.500 digitale specialisten in dienst. Als Silver Partner van bol.com werkt DEPT® nauw samen met het grootste e-commerce platform in de lage landen.

Allemaal nieuwe zoekmachines

Dagelijks kijkt Veenman naar kansen van ondernemers in de platformeconomie, die hij breed interpreteert. ‘We houden ons hier veel bezig met bol.com, maar ook met andere marketplaces en bedrijven die een platformfunctie vervullen. Waar online klantreizen vroeger zo’n beetje altijd begonnen bij Google, zie je nu dat er steeds meer startpunten voor winkelen ontstaan. Bij DEPT® signaleren we dat er feitelijk heel veel zoekmachines bij zijn gekomen, die steeds meer mogelijkheden bieden aan ondernemers om gevonden te worden, zoals ze dat kennen van Google. Denk aan bol.com, maar bijvoorbeeld ook aan de app van Albert Heijn, aan Picnic of Gorillas. Allemaal bieden ze direct en indirect mogelijkheden om gericht zichtbaar te worden en consumentengedrag te beïnvloeden, organisch of tegen betaling. De platformeconomie is daarmee veel groter dan veel marketeers zich realiseren.’

Breed aanbod, diepe kennis

Veenman constateert dat er een beweging in gang is gezet, waarbij marketingbudgetten niet alleen maar worden ingezet bij ‘klassieke’ zoekmachines (‘met volle vijvers en hoge kliktarieven’), maar ook bij marketplaces. ‘Het bijzondere aan bol.com is dat ze gedrag als geen ander kunnen koppelen aan intenties, door de breedte van het aanbod en de diepe kennis van consumenten in Nederland en België. Daar komt bij dat ze heel benaderbaar zijn, en dat ze openstaan voor gesprekken met partijen zoals wij: ze vragen actief wat ze beter kunnen doen om verkooppartners harder te laten groeien.’

Intenties afvangen

Veenman haalt aan hoe bol.com en DEPT® een propositie hebben ontwikkeld voor Medela, producent van onder andere borstkolven, melkflesjes en spenen. ‘We hebben samen geïnventariseerd hoe we de doelgroep zo gericht mogelijk konden benaderen bij bol.com, door op basis van beschikbare data intenties af te vangen. Je kunt je voorstellen – dit is even fictief hoor – dat het zin kan hebben om aanbiedingen voor zwangerschapskleding te doen aan vrouwen die eerder spullen voor een gender reveal party hebben besteld. Op zo’n soort manier zijn we gaan pionieren, hebben we een propositie ontwikkeld die relevant is voor drie partijen: voor Medela, voor het platform en voor ons als bureau. Dat vind ik heel vet. En niet onbelangrijk: de resultaten zijn ook nog eens heel goed.’

Netwerk van betrouwbare dienstverleners

DEPT® behoort tot het netwerk van betrouwbare dienstverleners van bol.com, te vinden onder Apps & Diensten op het Partnerplatform. Het Partnerplatform is de plek waar (potentiële) verkooppartners allerhande relevante informatie kunnen vinden om groei te realiseren. Veenman vertelt over de samenwerking: ‘Het voordeel van het partnership is dat we heel laagdrempelig contact hebben met bol.com, dat we niet binnen de lijntjes hoeven te kleuren maar samen grenzen verleggen voor klanten. Zo maken we businesscases op basis van relevante inzichten, bijvoorbeeld voor een marktintroductie. Niet log, niet stroperig, maar heel direct allemaal. Dankzij de samenwerking kunnen onze klanten beschikken over informatie en prognoses vanuit de bron: wij adviseren iets niet alleen, bol.com kan dat advies aan de hand van cijfers uit de praktijk ondersteunen. Andersom is bol.com natuurlijk geholpen met de kennis die een bureau als DEPT® met zich meebrengt.’

Kwaliteit boven kwantiteit

De marketplace-expert ziet welk belang bol.com hecht aan de kwaliteit van zijn netwerk van betrouwbare dienstverleners. ‘De certificering draagt bij aan de gemoedsrust van verkooppartners. Bol.com snapt dat dat alleen werkt als kwaliteit boven kwantiteit gaat. Ik verwacht dat het netwerk van dienstverleners de komende tijd alleen nog maar beter zal worden, als ik zie hoe bol.com ernaar streeft om de beste te zijn: de partij waar je simpelweg niet omheen kunt.’

Profilering

Marketplaces zullen volgens Veenman nog flink aan belang winnen de komende jaren. ‘Over slechts een paar jaar zullen ze naar mijn verwachting een rol spelen in 75% van de klantreizen, tegenover ongeveer de helft nu. Daarnaast denk ik dat er meer mogelijkheden zullen komen om je als merk te laten zien, voor profilering dus. Verder zullen marketplaces en hun data alleen maar belangrijker worden om publiek te vinden.’

Goudmijn

Veenman zegt te hopen en te verwachten dat bol.com steeds meer mogelijkheden gaat bieden om doelgroepen op een privacyvriendelijker manier te benaderen, ook over categorieën heen. ‘Ze kunnen hun kennis over consumentengedrag inzetten voor contextuele targeting. Wat dat betreft zitten ze op een goudmijn. Daarnaast geldt dat hoe meer platformdata verkooppartners en bureaus krijgen, hoe beter ze prognoses kunnen maken, hoe meer investeringen er loskomen en hoe succesvoller ze zaken kunnen doen. Er liggen nog heel veel kansen. Ik ben alleen maar heel erg enthousiast over wat de toekomst bol.com gaat brengen, wij blijven daar als partner graag bij betrokken.’

Dit artikel behoort tot een serie over zakelijk verkopen via bol.com. Net als in de vorige twee artikelen staat bol.com’s netwerk van experts centraal. In eerdere artikelen in deze reeks heb je kunnen lezen over logistieke ontwikkelingen en oplossingen, en over het belang van zichtbaarheid. Meer informatie over Apps & Diensten bij bol.com vind je hier!