Twinkle | Digital Commerce

Hoe je de beste verkooppositie bemachtigt bij bol.com

2022-12-02
1000562
  • [branded content]
  • 4:33
Aangeboden door: bol.com

Verkopen op marketplaces is lastig als je producten niet zichtbaar zijn. Creatieve Decoraties voor Jou en IT-Everywhere, verkooppartners bij bol.com, hebben gezien dat investeringen in onder andere fotografie en productbeschrijvingen zich uitbetalen. ‘Je kunt zelf veel doen om zichtbaar te worden, daarbij kun je je voordeel doen met de suggesties die je krijgt aangereikt. Ook voor kleinere ondernemers zijn er volop mogelijkheden om in beeld te komen.’

Ze wist eerst niet zo goed waarom ze het zou doen, verkopen via bol.com. Ze had toch al een goed draaiende webwinkel, aangevuld met een fysieke winkel achter haar huis in Drenthe? Hoe zou ze met haar aanbod in beeld komen op die grote site? Toch besloot Martine Maat de stap te zetten, toen ze benaderd werd in 2019. ‘Ik zag in dat steeds meer consumenten voor het gemak naar bol.com gaan, dat ze daar beginnen als ze iets willen hebben. En dat ik daar dan wel aanwezig moet zijn. Sindsdien bied ik een deel van mijn assortiment aan via bol.com.’

Titels, foto’s en productinformatie

Maat is blij dat ze de beslissing heeft genomen. Want aanwezig is ze, met haar landelijke woonaccessoires en cadeaus. ‘Onze producten worden goed gevonden. Voor onze zichtbaarheid bij bol.com is het goed om materialen, kleuren en maten in titels te laten terugkomen. Het helpt ook dat wij veel foto’s gebruiken, die we zelf maken. We zetten een eigen sfeer neer, goed voor de herkenbaarheid. Verder doen we ons best op de informatie bij de producten, zoals de precieze afmetingen. We proberen gewoon zo duidelijk en zo volledig mogelijk te vertellen wat er te koop is, ook door bijvoorbeeld aan te geven dat klanten specifiek op bepaalde dingen moeten letten.’ Bij de ‘Brynxz - Aardewerk vaas 'Tall' M met twee oren - Betonlook - Majestic Vintage - Hoogte 25cm’ meldt Creatieve Decoraties bijvoorbeeld bij bol.com: ‘Let op: pak de kruik nooit bij zijn oren beet als je hem verplaatst. Door het gewicht van de vaas zou het oor kunnen afbreken.’ Het werkt om van kijkers geïnformeerde en tevreden kopers te maken, weet Maat.

Zichtbaar voor koperspubliek

Mathijs Schouten van IT-Everywhere kan erover meepraten. Sinds de jonge ondernemer investeerde in titels, foto’s en productinformatie, is zijn omzet omhoog geschoten: ‘Ik ben een brede dienstverlener op het gebied van ICT. Een vriend van mij had goede ervaringen met verkopen via bol.com, en toen ben ik er zelf producten gaan verkopen: USB-sticks met twee kanten, A en C, onder de naam IT-Everywhere Hardware. Bij bol.com vind je koperspubliek en bovendien word je ook in Google beter vindbaar als je daar als verkooppartner op actief bent. Mijn verkopen zijn echt goed gaan lopen nadat ik professionele productfoto’s heb laten maken, en titels en beschrijvingen heb aangepast. Ik ben veel specifieker geworden, onder andere wat betreft de producteigenschappen. Ook merkte ik dat ik zichtbaarder werd toen ik sneller ben gaan leveren.’

De beste verkooppositie bemachtigen

Anders dan Schouten, die producten onder zijn eigen merk verkoopt, concurreert Martine Maat met andere aanbieders van dezelfde artikelen bij bol.com. Het lukt haar bij de meeste artikelen om in het zogenoemde koopblok te komen: de beste verkooppositie voor een specifiek product, met daardoor ook de beste verkoopkansen. Deze toppositie is een uitvloeisel van bol.com’s streven om klanten het beste aanbod bieden en daarom gebaseerd op de leverbeloftes, prijzen en prestatiescores van verkopende partijen. Maat: ‘We houden die factoren goed in de gaten, ook omdat je in het koopblok meer vrijheid hebt wat betreft tekst en beeld. Als we het koopblok niet hebben, proberen we daar met onze prijsstelling verandering in aan te brengen. Verder geloven we in persoonlijke aandacht met zorg: door kleine cadeautjes of kaartjes in de doos te doen werken we structureel aan blije klanten, waardoor we ook goede beoordelingen krijgen, onderdeel van de prestatiescore. Zo investeren we op onze eigen manier in zichtbaarheid. Onze kracht zit in het persoonlijke, het ludieke, dat werkt ook bij bol.com.’

Het platform is belangrijk geworden voor Creatieve Decoraties voor Jou, andersom voelt het ook zo volgens Maat: ‘We merken dat we ertoe doen, ook als kleine verkooppartner. Bol.com is super in de begeleiding en de communicatie, ze komen ook met concrete suggesties waarmee we onze zichtbaarheid verder kunnen vergroten. En met leuke verrassingen op zijn tijd om je te motiveren en gezamenlijke successen te vieren.’

Koning bij bol.com

Ook Mathijs Schouten is blij met de samenwerking: ‘Niet alleen als klant, maar ook als verkooppartner ben je koning bij bol.com, zo voel ik dat. Ze willen het gewoon zo chill mogelijk voor je maken, een fijne plek creëren om te kopen en te verkopen. Ik ben dan ook van plan om meer IT-gadgets te gaan aanbieden via bol.com.’

Adverteren via bol.com

Om de verkoop van zijn USB-sticks te bevorderen overweegt Schouten te investeren in de tool sponsored products. Dit onderdeel van de dienst, Adverteren via bol.com, biedt verkooppartners de mogelijkheid om hun zichtbaarheid tegen betaling te vergroten. ‘Nu mijn foto’s en teksten goed zijn, is dat een logische volgende stap. Ik heb er al enige ervaring in opgedaan, nadat ik een webinar over sponsored products had gevolgd met allerlei tips over hoe je de dienst optimaal kunt benutten. Het systeem zit goed in elkaar, je krijgt zoekwoorden aangedragen die aansluiten bij je producten en waarop je kunt bieden. Per zoekwoord kun je zien wat de gemiddelde kosten zijn voor een gegenereerde verkoop. Nu de basis goed staat, ga ik hier zeker nog beter naar kijken. Ik heb mijn voorraad uitgebreid, dus ik ben helemaal klaar voor de volgende groeifase.’

Dit is voorlopig het laatste artikel in een serie over zakelijk verkopen via bol.com. Je hebt kunnen lezen over de advertentiemogelijkheden die bol.com biedt om de zichtbaarheid verder te vergroten. Meer informatie vind je hier!