Twinkle | Digital Commerce

‘Via bol.com kun je heel goed aan je merk bouwen’

2022-12-02
1000562
  • [branded content]
  • 4:52
Aangeboden door: bol.com

Voor Blaupunkt Robotics bestaat zichtbaarheid op bol.com vooral uit sterke content. Het merk achter de bekende robotstofzuiger informeert en ondersteunt klanten optimaal, met positieve reviews en conversie als resultaat.

Bij bol.com bieden zo’n 50.000 verkooppartners samen 47 miljoen artikelen aan. Om daartussen goed zichtbaar te zijn én blijven, moet je voortdurend bijsturen, vertelt Bart Quispel. Hij is partner bij Smart Life BV, dat in Nederland onder meer het merk Blaupunkt verkoopt. ‘Welke aanpassingen maak je? Hoe geef je titels of content het beste weer? Dat is een kwestie van continue optimaliseren. Wij doen dat veelal met onze contacten bij bol.com, want die leveren ons de juiste inzichten.’

Verwachting overtreffen

Voordat je als verkooppartner van bol.com je zichtbaarheid gaat optimaliseren, moet eerst de basis kloppen. Dat betekent: goede productomschrijvingen, waarbij de teksten, afbeeldingen en uitleg duidelijk zijn, en natuurlijk de beste prijs en levertijd. ‘Als je belooft binnen twee tot drie werkdagen te leveren, dan moet je dat ook doen. Liefst overtref je die verwachting nog. Zorg ervoor dat je alles goed regelt in de internationale aanleverketen en dat je voldoende voorraad hebt. Daar zitten best wat uitdagingen in, maar we vertrouwen op het bol.com fulfilment center in Waalwijk.’ Wat ook onder de basisvoorwaarden valt is een vlotte klachtenafhandeling. ‘Gaat er een keer wat fout, dan lossen wij dat goed op. De klantreacties hebben dan weer invloed op je positieve zichtbaarheid. Veel vragen kun je ook vooraf wegnemen in je content, met name in je video’s. Maken wij een filmpje voor bol.com, dan kunnen we dat uiteraard ook op Youtube gebruiken.’

How to-video’s

De content van Blaupunkt leent zich bij uitstek voor video, gezien de fun-waarde van de robotstofzuiger. Ook al wordt deze handige hulp in huis steeds meer gewoongoed (zo’n 15 procent van de huishoudens heeft er inmiddels een) worden met name de korte how to-video’s zeer gewaardeerd. ‘De populairste video’s zijn die waarin we op specifieke onderdelen ingaan. Hoe maak ik iets schoon? Hoe programmeer ik mijn robot? Mensen lezen immers geen handleidingen meer, ze kijken liever een filmpje.’ Robbert Jongstra, accountmanager Blaupunkt bij bol.com, vindt Blaupunkts aandacht voor video heel verstandig. ‘Robotstofzuigers zijn geen niche meer, maar het is wel een markt die door veel mensen nog ontdekt moet worden. Blaupunkt werkt daar sterk aan het eigen merk om zich te onderscheiden van de rest. Vroeger kon een verkoper zo’n product in de winkel demonstreren, nu doe je dat met goede content op een platform als bol.com.’

Zichtbaar en benaderbaar

Bij Blaupunkt zorgt een fulltime medewerker voor een zo hoog (en zo vaak) mogelijke aanwezigheid in de zoekresultaten. ‘Bol.com is een essentieel kanaal dus het is niet gek om daar iemand fulltime op te zetten.’ Om nóg beter gevonden te worden, benut Blaupunkt de sponsored products-tool. ‘Daarmee kom je echt eerder in de kijker wanneer mensen naar soortgelijke producten zoeken. Zo kom je met een goed aanbod en een scherpe prijs in de top-10 van de zoekresultaten terecht, en dan verbetert je organisch bereik. Je wordt eerder getoond aan de klant wanneer jouw aanbiedingen relevant zijn.’

De klant eenmaal aan de voorkant binnengehaald bij bol.com, vindt Quispel het net zo belangrijk om deze met een optimale service ook te behouden. ‘Wij kunnen rechtstreeks door klanten worden gebeld voor vragen en ondersteuning, daar zit geen reseller of tussenpersoon tussen. Tevreden klanten doen herhaalaankopen en het levert mond-tot-mond-reclame en goede reviews op. Aan de hand van hun reacties verbeteren we niet alleen de producten, maar ook de content en daarmee de relevantie voor de klant.’

Optimaal scoren

Wanneer meerdere partners hetzelfde artikel aanbieden via bol.com, wordt één ervan geselecteerd voor het koopblok. Dat is belangrijk want om een advertentie zichtbaar te krijgen, moet het artikel waarvoor je adverteert ook in het koopblok staan. Aan de zichtbaarheid die dat oplevert, hecht Quispel veel waarde, zeker nu we richting de feestdagen gaan. ‘Het laat zien hoe relevant jij bent als verkoper, hoe relevant je prijs is, hoe je communiceert met klanten en hoe snel je levert. Daar willen wij optimaal scoren. Snel leveren doen wij met behulp van de Logistiek van bol.com, alleen zó kunnen wij garanderen dat mensen die ’s nachts om 1 voor 12 bestellen, hun product de volgende dag hebben. Wij monitoren dat actief.’

Promoties zijn volgens Quispel ook goed in elkaar gezet door bol.com. ‘Meedoen is voor verkooppartners optioneel. Voor ons heeft het weinig zin om mee te doen aan prijsacties in bepaalde segmenten, maar de Huishoudweken zijn wel heel belangrijk. En met Black Friday is elektronica hot. Zulke momenten vergroten je zichtbaarheid enorm. Natuurlijk kun je daarbuiten altijd zelf een prijsactie doen, maar veel effectiever is deelname aan een brede bol.com-campagne die naar de hele klantbase gaat. De echt grote winst zit ‘m in de aandacht die zo’n campagne genereert.’

Samen leren

Blaupunkt promoot de producten ook in de eigen social mediakanalen, waaronder Facebook en Instagram. Meestal is de content daar puur informatief of onderhoudend, een enkele keer is er een call-to-action waarbij mensen worden doorverwezen naar platforms als bol.com. Een eigen webshop vindt Quispel wel zinvol, mits je daarop andere mogelijkheden biedt. ‘Zo kunnen de twee elkaar versterken. Maar probeer vooral niet met je eigen site te concurreren met bol.com, want zij bieden zoveel meer mogelijkheden en bereik. Wij geloven echt in de verkoopkracht van de grote partijen en willen daar goede relaties mee onderhouden.’ Ook voor Blaupunkt groeit het belang van retailmedia om aan je merk te bouwen. ‘Je hebt er een groot bereik en er zijn veel mogelijkheden om met de mensen van bol.com dingen te bedenken. Samen leer je van je fouten en ook wat wel en niet werkt.’ Met Blaupunkt is Quispel nu zeven jaar aanwezig op bol.com. ‘Je hoort dan wel eens stemmen over het percentage dat je als partner afstaat. Ik vind dat een non-discussie. De waarde van het partnership valt niet te onderschatten; bekendheid, warehousing, leer- en verbeterpunten, en meer. Als je dat allemaal zelf moet opbouwen en onderhouden, dan kost dat je veel meer. Samen met bol.com kun je je merk veel beter positioneren.’

Dit artikel behoort tot een serie over zakelijk verkopen via bol.com. In voorgaande artikelen heb je onder andere kunnen lezen over het belang van een onderscheidend aanbod op marketplaces en over white spots, grey spots en prijssterren. In het vervolg van deze reeks lees je hoe verkooppartners hun zichtbaarheid op bol.com hebben vergroot. Meer informatie vind je hier!