Ook tijdens de tweede beursdag van de Webwinkel Vakdagen stonden er weer enkele grote namen op het hoofdpodium. Vier retailers deelden hun ervaringen en strategieën met de duizenden belangstellenden. Ook Twinkle was er weer bij.
Uber Eats: ‘Beste service wint competitieve markt’
Uber Eats is een laatkomer in de competitieve Nederlandse markt van maaltijdbezorging. Daar zijn ze zich zelf ook van bewust, vertelt Aukeline Tolman, directeur Uber Eats Nederland. Toch ziet het bedrijf veel kansen om in Nederland de concurrentie aan te gaan met gevestigde namen als Thuisbezorgd.nl en Deliveroo. ‘Wij richten op ons practical eating, dat zijn de ‘gewone’ dagelijkse maaltijden. Gemiddeld bestellen klanten bij ons anderhalve maaltijd per week. Als je dat verrekent met alle dagelijkse maaltijden dan zijn er nog 19,5 maaltijden die niet besteld worden. Daar valt dus nog veel te winnen.’ Uber Eats wil vooral geen platform zijn met keuze uit talloze restaurants. ‘Mensen willen niet honderden opties om een maaltijd te bestellen. Ze willen het juiste restaurant op het juiste moment. Uiteindelijk wint diegene die de beste service biedt binnen deze markt.’ Uber Eats onderscheidt zich naar eigen zeggen door een driezijdige marktplaats te zijn, met daarin drie gebruikers: de consument, restaurant en bezorger. ‘Wij willen de bezorging uit handen nemen van de restaurants’. In het kader daarvan liet Tolman gisteren aan het FD weten dat Uber Eats later dit jaar ook zaken gaat doen met restaurants met eigen bezorgers, waar het bedrijf eerst alleen met eigen bezorgers werkte.
MediaMarkt: ‘Geen agressief rood geschreeuw meer’
Schreeuwerige slogan’s zoals ‘Ik ben toch niet gek!?’ zullen klanten niet snel meer tegenkomen bij MediaMarkt. Nee, de elektronicawinkel is bezig met een transformatie. ‘We kunnen veel meer dan alleen dozen schuiven’, is dan ook de boodschap die Ken Fontijn, chief digital officer bij MediaMarkt vandaag verkondigde. ‘De consument wil de totaaloplossing, niet meer het losse product. Daarom verkopen wij ook geen losse laptops maar helpen wij je met school. Onze gehele manier van denken is veranderd.’ MediaMarkt lanceerde eind vorig jaar een nieuwe marketingcampagne ‘Altijd op zoek naar de wow voor jou’. Fontijn: ‘De consument loopt niet warm meer voor dat agressieve rode geschreeuw. Wij willen de klant met alles helpen. Bijvoorbeeld met het ophangen van de televisie. We zijn enkele maanden geleden begonnen met het trainen van onze monteurs om zo snel mogelijk (binnen 2,1 seconden) de televisie op te hangen, op verschillende ondergronden. Wij moeten relevant zijn voor de klant, daar draait het om.’ Fontijn is daarin ook zelfkritisch. ‘Er is de afgelopen jaren te weinig gebeurd bij MediaMarkt. Wij hebben niet meer het breedste assortiment en de laagste prijs. Maar wij willen wel weer opnieuw de lead nemen ook al zijn we al leading. We transformeren MediaMarkt van een schreeuw- naar luistermerk.’
FonQ: ‘transitie in ruimte en inspiratie’
MediaMarkt was vandaag niet de enige retailer met een verhaal over transitie. Ook bij woonwebwinkel fonQ is het afgelopen jaar het één en ander veranderd, vertelt ceo Antoine Brouwer. ‘Tot anderhalf jaar geleden was onze site nog een standaard website. Inmiddels is het een plek geworden waar klanten inspiratie op kunnen doen voor hun woning. Wij hebben ook geen categorieën zoals ‘banken’ of ‘stoelen’. Bij ons hebben wij de categorieën opgedeeld in ruimtes. Bijvoorbeeld 'slaapkamer' of 'woonkamer'. Want vaak als je een bank nodig hebt, dan wil je daar ook een bijpassend tafeltje bij. Je koopt nooit twee banken tegelijkertijd.’ Brouwer is sinds de jaarwisseling directeur van fonQ. Afgelopen jaar lanceerde de webshop nog een specialistische marktplaats. Brouwer is te spreken over die stap. ‘Ik geloof in de platformgedachte. Inmiddels hebben wij al zeventig aangesloten partijen op onze marktplaats. Wij nodigen ze zelf uit. Ze moeten ook echt bij ons platform passen. Wij kijken binnen marktplaatsen naar de klant en niet naar de opbrengsten.’ Online en het platform zijn de uitgangspunten voor Brouwer. Een stap naar de fysieke markt ziet hij dan ook niet zitten. ‘Je hebt minstens tien winkels nodig om op geografisch gebied wat voor te stellen.’ Op technologisch vlak ziet Brouwer wel meer kansen voor fonQ, vooral binnen augmented reality. ‘Alleen is het heel kostbaar om mee te testen. Wij hebben 80.000 producten in ons assortiment. Ik geloof niet in pilots met enkele producten. Ik test liever met één categorie.’
Bol.com: ‘Dit jaar doorbraak als platform’
‘Als het zo doorgaat wordt over twee jaar meer dan de helft van de omzet van bol.com gerealiseerd door partners’, met deze woorden illustreerde directeur Huub Vermeulen waar de aanvoerder van de Twinkle100 naar toe wil. 2019 moet het jaar worden waarin bol.com is getransformeerd van webwinkel naar marktplaats. Dat moet ‘een nieuwe doorbraak’ worden, aldus Vermeulen. Want als platform ben je waar de klant is. En voor een platform als bol.com zijn klanten de enige waarheid, zo luidt de boodschap. Maar, waarschuwt Vermeulen, bol.com kan het niet alleen. ‘Samen gaan we de retail veranderen’. Hij benadrukt het belang om waar te maken wat je belooft. ‘Zorg bijvoorbeeld dat je snel levert. En als je het belooft, doe het dan ook. Want het kunnen is een ding, maar het doen is nog veel belangrijker.’ Tijdens de keynote gaf Vermeulen ook aan te geloven in het gisteren gepubliceerde onderzoek van ING. Daarin stelt de bank dat tegen 2023 de Nederlandse online markt gedomineerd wordt door één of twee platformen. ‘Mensen geven de voorkeur om bij één plek hun aankopen te doen. En dat is waar het ook heen gaat. De klant aan je binden en dat ook zo houden is dus ook erg belangrijk.’ Tot slot gaf Vermeulen nog een belangrijke tip mee. ‘Je past in het leven van de klant als jij je aanpast op de klant.’
Een verslag over de keynotes van de eerste beursdag lees je hier.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Keynotes op de Webwinkel Vakdagen: dag 2
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.