Twinkle | Digital Commerce

'Ook Nederlandse spelers kunnen de dienst uitmaken'

2019-01-23
1000562
  • [nieuws]
  • 1:50

Het ING Economisch Bureau sprak vandaag, naar aanleiding van een onderzoek, de verwachting uit dat in 2025 de Nederlandse online markt wordt gedomineerd door één of twee platformen. Het is echter nog geen uitgemaakte zaak dat dat grootmachten als Alibaba of Amazon zijn.

Dat zei Dirk Mulder, sectorbanker Trade Retail bij ING, vandaag tijdens de Webwinkel Vakdagen. Volgens Mulder hebben platformen als bol.com en wehkamp ook een goede uitgangspositie om de dienst uit te maken. ‘Mits ze blijven investeren in hun businessmodel en aantrekkelijk blijven voor partijen om zaken mee te doen.’ Volgens Mulder hebben Nederlandse platformen in dat kader een voorsprong omdat ze de Nederlandse consument goed kennen. Toch valt het niet uit te sluiten dat over zes jaar buitenlandse platformen in Nederland de dienst gaan uitmaken. ‘Je ziet dat de power van Alibaba en Amazon velen malen groter is. In Japan zag je dat bijvoorbeeld ook met Rakuten. Die moest daar ook uiteindelijk de nummer één positie overdragen aan Amazon.’

Transparante markt

Mulder’s uitspraken zijn een aanvulling op het onderzoek dat ING vandaag presenteerde. Daarin spreekt de bank de verwachting uit dat in 2025 de markt wordt gedomineerd door enkele spelers. Deze spelers zullen naar schatting 30 tot 40 procent van de markt in handen hebben. Het online aandeel in de non-food sector zal dan naar verwachting gestegen zijn van 25 procent in 2018 naar 35 procent in 2025. ‘Platformen kunnen bijdragen aan efficiency in de sterk gefragmenteerde Nederlandse retail sector’, aldus Mulder. ‘Zij helpen vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen en bundelen logistieke stromen. Er zijn echter ook nadelen. Lokale retailers kunnen sterk onder druk komen te staan als ze zich niet voldoende onderscheiden via hun winkelformule. Platformen maken de markt volledig transparant.’

Vaste webshop

Uit het onderzoek, dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau Kantar TNS in opdracht van ING, dat Nederlandse online shoppers best bereid zijn om bij één vast webshop hun aankopen te doen. Ook als deze niet de goedkoopste is. Mulder: ‘Consumenten worden ontzorgd. Het platform gidst hen door het aanbod. Platformen kunnen echter met de data die dit oplevert hun positie verder uitbreiden. Op termijn kunnen alternatieve aanbieders buiten beeld raken en wordt de consument sterk afhankelijk van het platform.’