Twinkle | Digital Commerce

Vuurproef Prime Day Nederland: korting, storing en uitdaging

2018-07-18
1010568
  • [nieuws]
  • 3:28

De eerste Nederlandse variant van Amazons Prime Day beslaat anderhalve dag, startte gisteren om 12:00 en eindigt om middernacht. Amazon spreekt van een 'sterk begin'; er liggen echter nog uitdagingen voor de boeg.

Wie de duizenden koopjes op Amazon.de doorstruint, stuit algauw op het uitgebreid vertegenwoordigde lingerie-aanbod van Sylvie Meis, tegenover een relatief beperkt fashion-aanbod. Opvallend is het hoge aandeel van elektronicaproducten, waaronder elektrische tandenborstels, Amazons smart speaker Echo, laptops, telefoons en gadgets; ook bevinden zich onder de koopjes veel producten in de categorieën huishoudelijke apparatuur, beauty-artikelen en near food.

Bestsellers

'Tot nu toe zijn de categorieën Electronica en Wonen en Tuinieren het meest populair', concludeert de e-tailreus zelf aan het begin van de ochtend over het bestelgedrag van Nederlandse koopjesjagers. 'Sinds maandag 12:00 uur hebben Nederlandse Prime-leden in 36 uur al gebruik gemaakt van duizenden deals, waarbij de topverkoper in Nederland na de eerste 12 uur de Samsung Galaxy tab was. Andere bestsellers in Nederland zijn tot nu toe onder andere de PlayStation 4 Pro, Amazon Echo Dot en Ring Video deurbel.'

Storingen en stakingen

Voor Nederlandse shoppers doemen echter nog wel enkele teleurstellingen op, zegt bijzonder hoogleraar eMarketing en Distance Selling Cor Molenaar tegen Twinkle. 'De Duitse site is wel Nederlandstalig, maar dat geldt alleen voor de homepagina. Al snel komen er Duitse teksten, niet bevorderlijk voor de verkoop aan Nederlanders. De aanbiedingen zijn redelijk, maar nog niet spectaculair voor een kleine speler op de Nederlandse markt.' Daarnaast: 'Het Prime-lidmaatschap is locatiegebonden: in Nederland zijn wij gebonden aan Duitsland, in Engeland aan Engeland en Amerika aan Amerika. Dit kan frusterend zijn als je op de Amerikaanse site Prime-aanbiedingen ziet die niet geleverd worden in Nederland.'

Op zwart

Het internationale koopjesfestijn, dat Amazon in 2015 introduceerde, beleefde gisteren wereldwijd een valse start. Technische problemen drukten de pret al in het eerste uur. Dat gebeurde met name in Amazons thuisland, maar ook in Groot-Brittannië, Europa, Afrika, Zuid-Amerika, Rusland, Azië en Australië. Op het moment van schrijven wijst DownDetector.com nog steeds gebieden aan waar Amazons website te kampen heeft met storingen; ook in Duitsland, waar Nederlandse Prime-leden shoppen. Overigens wordt daar vandaag eveneens in diverse distributiecentra gestaakt, wat wel vaker gebeurt tijdens koopjesdagen van de e-tailgigant; mogelijk brengt dat ook consequenties voor de levertijd van Nederlandse orders met zich mee.

Aanlooptijd

Uit de uitvoering van de eerste Nederlandse Prime Day kunnen lessen voor verbetering getrokken worden, vindt Molenaar. 'In Amerika is Prime een grote hype, met een omzet die vier keer hoger is dan Black Friday. Maar hier is de hype nog uitgebleven. Het doel van Amazon is om nieuwe Prime-leden te werven en natuurlijk om de verkopen te verhogen. Het aantal Prime-leden in Nederland is nog beperkt, de impact van Prime ook. De dominante positie zoals in Engeland en de Verenigde Staten is nog ver weg. Ook geen grote artikelen in de kranten over de aanbiedingen, de grote kortingen, tips waar je moet zijn op de site en bovenal de greed om maar niets te missen.' In de Verenigde Staten is Prime Day inmiddels een gevestigd begrip: de afgelopen editie van werd bestempeld tot biggest day ever in Amazon history.

Amazon benadert de Nederlandse markt doelbewust stapsgewijs, zegt vice president Europese expansie Alex Ootes tegen Het Parool: 'We doen dat liever geleidelijk dan in één keer.' Twee jaar geleden vertaalde de e-tailer zijn Duitse website in het Nederland; eind 2016 volgde Prime Video, afgelopen november kwam het abonnement zelf ter beschikking voor Nederlanders.

'Ongunstige timing'

Het fenomeen Prime Day moet in Nederland dus nog enigszins van de grond komen, zoals overgewaaide koopjesdagen Black Friday, Cyber Monday en Singles Day, die hier met name afgelopen jaar meer tractie kregen. Amazon kan een verbeteringsslag maken in zijn aanbiedingen en in timing, aldus Molenaar. 'De timing is niet bepaald gunstig voor Nederland. De koopintentie is op dit moment laag, vanwege het mooie weer natuurlijk, maar vooral door de vakanties. Nu bestellen vanaf je vakantieadres is geen optie, de buren zijn vaak ook op vakantie.'

Analyseren

Amazon zelf toont zich tevreden met de opgemaakte tussenstand en kondigt aan dat Prime-leden in de aankomende uren nog diverse Prime Day-deals kunnen verwachten. Molenaar: 'Het is de eerste Prime-dag in Nederland, die veel ruimte biedt voor aanpassing. Ik ga ervan uit dat de resulaten goed geanalyseerd worden, eventueel in overleg met de Nederlandse Prime-leden. Dan gaat het volgend jaar echt serieus worden.'