Twinkle | Digital Commerce

Black Friday in Nederland: 'Meeste kliks ooit'

2017-12-11
1000562
  • [nieuws]
  • 2:39

De Nederlandse consument kan, dit jaar meer dan tevoren, niet om Black Friday heen. Vanuit zeer diverse hoeken wordt hij benaderd met reclame-boodschappen, aanbiedingen en acties. Wat is inmiddels de status quo? Twinkle vroeg het bol.com en wehkamp.

De aanvoerder van de Twinkle100 constateerde vandaag rond het middaguur al dat het aantal bezoekers van vorig jaar verdriedubbeld was. 'We nemen op dit moment de meeste kliks waar op onze homepage ooit', vertelt woordvoerder Marjolein Verkerk aan Twinkle. 'Vannacht waren we met veel collega’s op om Black Friday zo goed mogelijk te starten in onze winkel en toen stonden we al versteld van de hoeveelheid bezoekers na middernacht. We hebben sinds middernacht al tienduizenden bestellingen verwerkt, honderden per minuut.'

Games, cosmetica en speelgoed

Bol.com prijst voor de gelegenheid artikelen af sinds afgelopen maandag, met de dag van vandaag als hoogtepunt; de koopjes zijn verdeeld over diverse categorieën, waaronder cosmetica, elektronica en speelgoed. 'De echte Black Friday-shoppers gingen direct voor de beste deals, zoals de Playstation 4 bundel en Nintendo switch, die vliegen vandaag echt ons pakjeshuis uit', zegt Verkerk. 'We zien vooral dat games en consoles het goet doen, mobiele telefoons en tablets, maar ook pampers en artikelen voor persoonlijke verzorging, zoals parfum. We zien dat de Sinterklaas-shoppers gebruik maken van dit moment om speelgoedinkopen te doen.'

Wehkamp: 'Meer dan 15.000 bezoekers per minuut'

Wehkamp houdt inmiddels rekening met omzetverdubbeling ten opzichte van het kortingsweekend van vorig jaar. 'We zien dat de populariteit van het fenomeen Black Friday enorm is toegenomen', zegt woordvoerder Jerina van Heck tegen Twinkle. 'Dit Black Friday-weekend heeft wehkamp meer aanbiedingen dan andere jaren. Ook hebben we ons assortiment veel meer toegespitst op gezinnen. We zien dan ook dat steeds meer mensen wehkamp weten te vinden. Zo hadden we gisteren meer dan 1 miljoen bezoekers op de site. De drukte liep door tot na middernacht.'

Helft orders via mobiel

Net als bij bol.com ging de koopjesjacht vanochtend onverminderd door. 'Vandaag in de loop van de ochtend hadden we meer dan 15.000 bezoekers per minuut. We zien dat meer dan de helft van de bestellingen mobiel wordt gedaan. Ook de zondaglevering is als bezorgoptie erg populair. Onze topproducten deze dagen zijn games, spelcomputers, speelgoed, beautyproducten, damesschoenen en heel veel enkellaarsjes.'

Online piekdruktes

Het lijkt erop dat veel andere e-commerce sites ook in groten getale bezocht worden. De webwinkel van Kruidvat werd vanochtend al dermate platgelopen door koopjesjagers dat er een digitale wachtrij ontstond:

Ook WE Fashion 'waarschuwt' enthousiastelingen het winkelmandje niet lang vast te kunnen houden:

Dirk: 'Binnen half uur uitverkocht'

Vanuit de winkelstraat maakt supermarktketen Dirk, die vooraf flink adverteerde met de koopjesdag, melding van snelle uitverkoop. 'Binnen een half uur waren alle Black Friday-aanbiedingen uitverkocht. Waterkokers, boormachines, koffiezetapparaten en nog veel meer. Aantallen van producten die genoeg zijn om een week lang aan te kunnen bieden, vlogen binnen een half uur de winkel uit. Het leek wel of er een nieuwe winkel geopend werd. Bij veel vestigingen van Dirk stonden de eerste klanten om 07:00 uur al voor de deur.'

Dienstverleners

Opvallend is dat niet alleen verkopers die artikelen aanbieden, volop inspringen op het fenomeen: ook enkele dienstverleners haken nu aan. Het FD, Pathé Thuis, Corendon en RyanAir geven bijvoorbeeld vandaag specifiek korting op abonnementen of reizen.