Twinkle | Digital Commerce

Het redesign van ... PB

2024-11-07
1000562
  • [interview]
  • 4:02

E-commerce organisaties vertellen over hun nieuwe websitedesign. Wat is er veranderd, vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Is het design gevalideerd? En welke lessen heeft het opgeleverd? Voor deze refresh sprak Twinkle met Mariska van der Burg, head of commerce en Esther de Leeuwe, head of tech bij PB (Perfectly Basics).

Kun je iets vertellen over de vorige site?

‘PB stond tot juni dit jaar op een online platform dat volledig zelf ontwikkeld en gebouwd was. Een webshop waar elk product gemerchandised en gecombineerd werd met relevante items in productlisters. Een tijdrovend werkproces, maar visueel zeer aantrekkelijk. Binnen het vorige platform lag de focus vooral op het visueel presenteren van alle items uit een look.’

Wat was daar eigenlijk mis mee?

‘Het platform was verouderd, het werd tijd voor nieuwe technieken en vooral schaalbaarheid. De vorige site was niet meer te onderhouden omdat de code zo verouderd was dat geen ontwikkelaar hier nog mee werkte, en het was niet mogelijk om moderne tooling te integreren. Omdat het een geheel ontwikkeld en zelfgebouwd platform was, konden we geen onderdelen vervangen zonder iets anders stuk te maken. Verder was er geen mogelijkheid om te filteren en ontbrak een Customer Data Platform (CDP) in combinatie met onze webshop, waardoor we mailings en automations niet konden segmenteren of specifieke klantgroepen konden benaderen en opvolgen.’

Wat is er veranderd ten opzichte van de vorige website?

‘Alles is veranderd, maar niet zichtbaar voor de klant. Alle functionaliteiten zijn hetzelfde, alleen in een andere flow weergegeven. Voor ons is de belangrijkste verandering dat het nu wel mogelijk is om de juiste tooling aan onze site te koppelen en onderdelen te vervangen, een composable IT-landschap.’

Wat is de leukste nieuwe feature?

‘Dat is toch wel “shop the look”. Elke foto op onze Product Detail Page (PDP) wordt automatisch gekoppeld met de items die je op de foto ziet. Deze feature maakt het voor de klant mogelijk om de perfecte look samen te stellen, zonder eindeloos door te hoeven klikken. Daarnaast is een uitgebreide filtering op materiaal en stofsoort toegevoegd.’

Waar verwacht je het meeste van?

‘We verwachten een enorme efficiëntieslag ten aanzien van ons nieuwe Warehouse Management System (WMS). We zijn letterlijk van geprinte orders naar een automatisch digitaal systeem overgestapt, waardoor orderpicking nu een feestje is. Daarnaast zijn er hoge verwachtingen met betrekking tot het gebruik van customer dataplatform Voyado, waardoor we de juiste automations kunnen inrichten, inzichten in de customer lifetime value (CLV) van onze klanten kunnen krijgen en de mogelijkheid hebben een loyalty-programma te koppelen. En last but not least: het enterprise commerce platform Scayle dat ons de mogelijkheid biedt om ook internationaal te groeien.’

Is de website extern of intern ontwikkeld, en waarom?

‘De website is extern ontwikkeld omdat we geen ontwikkelaar meer in huis hebben. We hebben een partner gekozen die past bij de visie van PB en onze manier van werken; agile en met de focus op doorontwikkeling. Eerlijk gezegd hadden we dit intern nooit kunnen managen.’

Heb je het nieuwe design gevalideerd en op welke manier is dat gedaan?

‘Ja en nee. Het nieuwe design past bij onze visie en missie. Daarnaast is PB een one-stop-shoppingsite waar je ook terecht kunt voor beauty en lifestyle. We zijn van start gegaan met het nieuwe design zonder exact te weten wat we onderweg tegen zouden komen. Hierdoor zijn we inmiddels zeker tegen een aantal technische beperkingen aangelopen die we nu, achteraf, aan het optimaliseren zijn.’

Was het moeilijk om voor een platform te kiezen, en waarom is deze gekozen?

‘We hebben een jaar lang onderzoek gedaan naar het juiste platform. We hebben gezocht naar partners die fashion omarmen en weten wat hierbij komt kijken. ACA Fashion Software was voor ons daarom een logische optie. De keuze voor Scayle is hier ook op gebaseerd, waarbij het bieden van een Product Information Management (PIM)-tool en Order Management Systeem (OMS) een belangrijke rol heeft gespeeld. Daarnaast kunnen we met Scayle meeliften op de ontwikkelingen en features van About You. De samenwerking met Voyado was ook een logische keuze, zodat we ons CDP een uplift geven, de CLV van onze klanten beter in kaart brengen en onze marketingstrategie hierop baseren.’

Wat zijn achteraf gezien de lessen?

‘De belangrijkste les is om niet alles tegelijkertijd te willen doen. In negen maanden tijd hebben we alles willen doen en dat bleek een enorm intensief traject. Het opstellen van requirements voor een SaaS-oplossing als je uit een maatwerkplatform komt, is best wel even wennen. We hebben vaak moeten omdenken en onszelf moeten stimuleren om in mogelijkheden te denken. De beslissing om dan ook nog van domeinnaam te wisselen (van perfectlybasics.nl naar pb.nl) heeft het traject er niet gemakkelijker op gemaakt.’

Wat is de volgende stap voor jullie site?

‘We voegen dagelijks nieuwe features toe, omdat we in de negen maanden replatforming lang niet alles hebben gerealiseerd wat op ons wensenlijstje stond. We hebben een geweldig platform staan, waar we volop op door kunnen groeien en ontwikkelen.’

Over PB
PB is in 2006 opgericht als slow fashion-webwinkel voor vrouwen. Naast kleding bevat de webshop ook accessoires en home- en beautyproducten.