Twinkle | Digital Commerce

AI neemt AH-app over: AH assistent en kookhulp

2024-11-07
1000562
  • [nieuws]
  • 5:43

Albert Heijn voegt een flinke dosis digitale intelligentie toe aan zijn vertrouwde boodschappen-app. Vanaf 11 november wordt de app een persoonlijke keukenhulp, en Twinkle mocht alvast een voorproefje nemen van deze culinaire upgrade.

Waar het gebruik van kunstmatige intelligentie meestal achter kantoordeuren blijft, brengt Albert Heijn deze technologie nu naar de keukentafel van de gewone consument. De supermarktketen gooit een flinke portie artificial intelligence in de blender en serveert een opgepimpte app die meer kan dan alleen boodschappenlijstjes maken. De nieuwe 'Mijn AH Assistent' denkt met je mee over recepten en boodschappenlijstjes, terwijl de 'Scan & Kook' functie zelfs van je laatste koelkastrestjes nog een volwaardige maaltijd weet te componeren. De app leert bovendien nieuwe talen - eerst Engels, maar andere talen volgen op korte termijn.

‘De introductie van Mijn AH Assistent is een belangrijke stap vanuit onze missie om beter eten bereikbaar te maken voor iedereen’, vertelt ceo Marit van Egmond hierover tijdens de presentatie van de nieuwe functionaliteiten. ‘Dankzij generatieve AI kunnen we onze klanten op een heel nieuwe manier helpen. We willen dat boodschappen doen en koken eenvoudiger en leuker wordt, en we zijn er trots op dit te lanceren op de vijftiende verjaardag van de Mijn AH app.’ De app werd in 2009 gelanceerd en telt momenteel ruim 4,5 miljoen gebruikers.

Mijn AH Assistent

De grootste nieuwe functie is ‘Mijn AH Assistent’, een AI-assistent die specifiek is ontwikkeld voor kookvragen. Deze functie biedt klanten een interactieve manier om recepten en producten te vinden en te helpen bij het bereiden daarvan. Met de nieuwe assistent kunnen gebruikers niet alleen specifieke producten zoeken, maar ook bredere vragen stellen. ‘Met de huidige zoekbalk kun je zoeken op kaas, eieren, of brood’, legt Norman van Ameyden, manager product digital future products & strategy bij Albert Heijn uit. ‘Met de assistent kun je vragen stellen zoals: “Ik wil vanavond Aziatisch eten, wat kan ik maken?” en dan krijg je recepten op maat.’

Dit digitale brein is gevoed met een indrukwekkend arsenaal van meer dan 20.000 recepten en een complete productencatalogus. En hoewel de assistent nu nog communiceert via tekst, ligt een spraakfunctie al op de tekentafel. Want zoals Van Ameyden praktisch opmerkt: 'Voice is de volgende stap. Als je vieze handen hebt tijdens het koken, zou je met spraak verder willen navigeren. Dat is iets waar we in later stadium naar gaan kijken.'

De zuinige Hollander wordt ook niet vergeten - binnenkort krijgt de app wellicht een bonusknop. 'Dan kun je straks een recept opvragen met alleen bonusartikelen, zodat je voordelig kunt koken. We hebben al die data, mogelijk gaan we dat volgend jaar toevoegen,' aldus Van Ameyden.

Toekomstige updates van de assistent zullen mogelijk ook functies bevatten waarmee klanten foto’s kunnen maken voor verdere hulp in de keuken. ‘Ik zie het voor me dat je een foto kunt maken van een product en kunt vragen: ‘Hoe moet ik dit bereiden?’. Ook productvergelijking is iets waar we aan werken. Klanten willen bijvoorbeeld weten of er een gezonder alternatief is voor een product in de winkel, en dat soort functies kunnen we in de toekomst gaan toevoegen.’

Scan & Kook

Een andere parel in de digitale kroon is 'Scan & Kook', voorheen bescheiden verstopt in het 'beta-hoekje' als 'Wat heb je nog in huis?'. Hoewel de functie in juni dit jaar al werd aangekondigd, gaat die nu pas live. Deze voedselverspilling-bestrijder maakt foto's van je restjes en tovert ze om tot receptsuggesties. Tijdens een demonstratie wist de app zelfs raad met de curieuze combinatie van broccoli, mayonaise en bier - het resultaat: een recept voor broccoli fritots in bierbeslag.

‘Met Scan & Kook willen we de drempel verlagen voor koken met restjes,’ vertelt Rogier Zimmer, head of product marketing bij Albert Heijn. ‘Onze AI herkent de producten op de foto generiek en koppelt deze aan onze productendatabase.’ Het maakt daarbij overigens niet uit of het Albert Heijn-producten zijn of artikelen van andere merken of supermarkten.

De Scan & Kook-functie is ook te gebruiken in de winkel. ‘Als je in de winkel staat en niet weet wat je die avond wilt koken, kun je een foto maken van een ingrediënt en direct receptsuggesties krijgen,’ legt Zimmer uit. ‘Zo kun je zelfs tijdens het boodschappen doen inspiratie opdoen en je lijstje aanvullen met de ingrediënten die je nodig hebt voor een bepaald gerecht.’ Met deze functie wil Albert Heijn klanten niet alleen in de keuken, maar ook tijdens het boodschappen doen ondersteunen en inspireren.

Meerdere talen

Om tegemoet te komen aan de groeiende internationale gemeenschap in Nederland, biedt Albert Heijn vanaf 11 november ook een Engelstalige versie van de Mijn AH app. Dit maakt de app beter toegankelijk voor Engelstalige klanten. Deze versie vertaalt de belangrijkste functies en navigatie-elementen, zoals de ‘Koken’-tab en het spaardashboard, naar het Engels. In eerste instantie kiest Albert Heijn ervoor om specifieke productnamen, zoals “smeuïge pindakaas”, in het Nederlands te laten staan voor herkenbaarheid en om misverstanden rond allergieën te voorkomen. ‘We willen dat onze klanten de producten goed herkennen en de juiste keuzes kunnen maken, dus zijn we voorzichtig met de vertaling van specifieke voedingsproducten.’

Privacy en personalisatie

Bij de lancering van de AI functionaliteiten wordt bewust geen persoonlijke klantdata gebruikt om de functies beter te maken. ‘Elke keer dat je een nieuwe chat begint met de assistent, start je eigenlijk opnieuw’, legt Van Ameyden hierover uit. ‘In de toekomst willen we het wel persoonlijker maken, maar dat doen we stap voor stap, ook vanwege privacy-overwegingen. Mensen vinden het soms spannend als een assistent hun voorkeuren kent.’

Op termijn zou de assistent voorkeuren kunnen onthouden, zoals vegetarische voorkeuren of favoriete recepten. ‘Als iemand vaak vegetarische gerechten opzoekt, willen we dat straks kunnen meenemen in de suggesties. Maar dat doen we stap voor stap. We willen dat het voor klanten leuk wordt om met Albert Heijn te ‘praten’. Het is nu nog echt een assistent, maar ik zie wel voor me dat het uiteindelijk een beetje als jouw eigen Albert Heijn aanvoelt.’

AH en AI

Ceo Marit van Egmon ziet in de nieuwe functies een volgende fase in de technologische transformatie van Albert Heijn. ‘Wij zien onszelf al lang niet meer als een supermarkt’, vertelt ze. ‘Met onze app, onze online propositie en alles wat er technologisch achter de schermen gebeurt, zijn we een volwaardig 'food & tech'-bedrijf geworden.’ Ze verwijst naar iets wat Albert Heijn ooit zelf tegen haar zei, toen er een nieuwe ontwikkeling werd aangekondigd. ‘Hij zei toen heel mooi: "Wij stellen er een eer in om met zulk soort zaken als eerste te komen". Dat zegt wel iets over onze over onze hang naar innovatie.’

Maar te midden van alle digitale vernieuwingsdrift blijft er een nuchtere kijk op technologie. Sjoerd Holleman, directeur strategy, product & analytics, tempert al te wilde AI-dromen: ‘Het is voor ons geen doel op zich om zoveel mogelijk AI in de app te verwerken. We kijken eerst: waar zit de echte waarde voor de klant, onze leveranciers en onze medewerkers? Er zijn ook technologieën die we bewust links laten liggen, omdat we er geen toegevoegde waarde voor zien.'

In het testlab van Albert Heijn draait de innovatiemolen continu. 'Interne KPI's spelen een rol bij de ontwikkeling van nieuwe functionaliteiten. We zijn de hele dag bezig met experimenteren en leren. Er draaien op elk moment ontzettend veel A/B-tests, puur om te kijken wat werkt en wat niet. Als iets niet succesvol blijkt, stoppen we ermee of we passen het aan', aldus Holleman. Geen digitale speeltjes om het spelen dus, maar innovatie met een doel.