Twinkle | Digital Commerce

Omzet Amazon Prime Day stijgt met ruim 60 procent

2017-07-12
20481365
  • [nieuws]
  • 1:16

Amazon Prime Day heeft met een omzetgroei van meer dan 60 procent wederom records gebroken voor de Amerikaanse retailgigant. De ‘feestdag’, die gisteren plaatsvond, stoof voorbij Amazon’s resultaten op Black Friday en Cyber Monday 2016 en krijgt het label ‘biggest day ever in Amazon history’.

Prime Day duurde dit jaar maar liefst 30 uur, want het was ‘too big for 24 hours’. Prime-leden uit dertien landen konden in die periode profiteren van honderdduizenden deals. Het aantal shoppers lag de helft hoger dan tijdens Prime Day 2016. De omzet voor third party sellers steeg zelfs nog harder dan de gecommuniceerde ruim 60 procent groei van Amazon’s eigen opbrengst.

Schattingen

Uiteindelijke omzetcijfers geeft Amazon niet, maar aan de andere kant van de oceaan is flink gespeculeerd over de resultaten. Een opbrengst van 1 miljard dollar zou bij een groei van meer dan 50 procent behaald kunnen worden, aldus CBS. Een iets minder voorzichtige Internet Retailer schatte een wereldwijde omzet van 2.18 miljard dollar (waarvan 1.56 miljard dollar in de VS).

Run op Echo

Het populairste artikel was de Echo Dot, een kleinere variant op de originele Echo. De virtuele assistent werd in totaal zeven keer vaker aangeschaft dan vorig jaar. Een oorzaak hiervan kan de veel lagere prijs zijn geweest; 50 procent korting in plaats van 28 procent korting in 2016.

Eerste Prime Day

Op de allereerste Prime Day, in 2015, verkocht Amazon 34,4 miljoen producten, ofwel 398 artikelen per seconde. Het ordervolume lag 266 procent hoger dan op een ‘normale’ dag in juli.