Twinkle | Digital Commerce

Cor Molenaar en bol.com over Amazon Prime in Nederland

2017-11-08
1000563
  • 2:31

Amazon heeft zijn abonnementsdienst Prime zojuist gelanceerd in Nederland. Voor een tijdelijk tarief van vier euro kunnen Nederlanders zich abonneren op onder meer gratis next day delivery en Amazons videostreamingsdienst.

Het tijdelijke tarief geldt tot maart 2018 in Nederland en Vlaanderen; daarna kost het abonnement 5,99. Vanaf vandaag kunnen consumenten Prime een maand lang gratis uitproberen.

Miljoenen producten

Via gratis bezorging op afkoop worden meer dan een miljoen producten binnen één dag verstuurd; nog eens miljoenen extra artikelen komen in aanmerking voor de tweedaagse Premium-verzending. Ze zullen wel vanaf de Duitse site besteld moeten worden; het assortiment van Amazon.nl bestaat tot op heden nog uitsluitend uit boeken en e-books. Videodienst Prime is al een klein jaar in Nederland; Prime-abonnees krijgen daar gratis toegang toe. 

iDeal

Daarnaast laat Amazon alle Nederlandse klanten vanaf nu betalen met iDeal. Afgelopen week werd al bekend dat de e-commerce gigant de betaalmethode testte. De creditcard als standaard betaalmethode vormde één van de grootste struikelblokken voor Nederlandse consumenten om bij de e-tailgigant te bestellen; die hobbel is daarbij uit de weg.

Bol.com: 'Retail-Nederland heeft alles in zich'

'Nederlandse consumenten kunnen al rekenen op een hoge service binnen e-commerce', zegt woordvoerder Marjolein Verkerk tegen Twinkle. 'We zijn er dan ook van overtuigd dat retail-Nederland alles in zich heeft om Nederlandse consumenten het maximale te kunnen bieden. Wij geloven in de kracht van lokale samenwerking. Door bol.com te ontwikkelen als platform, waarbij we de krachten bundelen met 18.000 lokale winkeliers, hebben we hierin al een grote stap gezet. Uiteraard blijven we bij bol.com scherp op ontwikkelingen in de markt. Waar we in ieder geval op focussen, en waarvoor onze bijna 8 miljoen klanten en verkooppartners ons al 18 jaar om waarderen en op vertrouwen, is ons elke dag vol overgave richten op het verder verbeteren van ons winkelplatform, met meer ook dan ooit aandacht voor inspiratie, keuze in assortiment en leveropties. Dit met een lokale aanpak speciaal gericht op alle Nederlanders en Belgen, denk daarbij aan ons bezorgabonnement Select en ons eigen lokale fulfilment center.'

Cor Molenaar: 'Lastige opgave'

Volgens hoogleraar Cor Molenaar krijgt Amazon Nederlanders niet zomaar over de streep. 'Prime heeft in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië een geweldig succes, met naast bezorging allerlei speciale aanbiedingen en een videodienst, die goed in de smaak vallen. De kracht van Prime ligt bij het herhalend koopgedrag dat Amerikanen en Britten laten zien bij Amazon. Die marktdominantie hebben ze echter niet in Nederland; Coolblue of bol.com hebben die wél. Dat betekent dat de impact van Prime aanzienlijk minder groot zal zijn in Nederland dan in de Verenigde Staten of Groot-Brittannië. Het assortiment dat Amazon in Nederland aanbiedt, is bovendien te beperkt. Zelf koop ik graag en veel op Amazon, ik zal voordeel hebben van de Nederlandse versie van Prime, maar een typisch Amazon-product als Alexa kan ik hier bijvoorbeeld niet gebruiken, dat is frustrerend. En ook al gaan ze uitbreiden, dan nog hebben we een aantal sterke marktpartijen op de Nederlandse e-commerce markt, dus de positie van Amazon is hier een stuk minder dominant. Buiten de Verenigde Staten stagneert Amazons macht; ze willen graag positie veroveren, maar dat blijkt toch wel een lastige opgave.’