Als tegenhanger van het Amerikaanse Black Friday groeit 11 november, ook wel bekend als Singles Day, aan populariteit buiten de grenzen van China. In het land zelf, waar het fenomeen veertien jaar geleden startte, zijn bij de door Alibaba georganiseerde activiteiten ook Nederlandse bedrijven betrokken. Twinkle licht uit: G-Star RAW en Eurail.com.
G-Star RAW
Als strategisch handelspartner van de Chinese e-tailreus kreeg G-Star RAW vorige week al vijf minuten van Alibaba's modeshow See Now Buy Now. Een debuut voor G-Star tijdens de tweede editie van de show, dat de officiële aftrap vormt van het Global Shopping Festival op 11 november. In totaal bereikte de modeshow meer dan honderd miljoen Chinese kijkers, die de mogelijkheid kregen getoonde items direct te kopen. G-Star RAW toonde ontwerpen van Pharell Williams, waaronder een handgemaakte jeansbroek met een prijskaartje van meer dan 700 euro.
'Het succes van G-Star RAW tijdens de See Now, Buy Now Fashion Show is een geweldig voorbeeld van wat je als Nederlands bedrijf allemaal kunt bereiken in China door het gebruik van nieuwe technologien en retail-tainment,’ aldus Roland Palmer, Managing Director van Alibaba Benelux. 'Deze show speelt een enorme rol in China en is voor merken de uitgelezen mogelijkheid om jezelf te presenteren aan de meer dan honderd miljoen kijkers in heel China.' Palmer, voormalig Blokker-topman, organiseerde eerder dit jaar een handelsmissie van honderd Nederlandse en Belgische bedrijven naar Alibaba in China.
Eurail.com
Waar G-Star onderdeel uitmaakte van de aftrap, verschijnt de Nederlandse reisorganisatie Eurail.com tijdens de slotact op Alibaba's podium. Het platform is sinds 2015 actief op Fliggy, het reisplatform van de Chinese e-commerce gigant - tot vorig jaar bekend als 'Alitrip' - en presenteerde daar naar eigen zeggen als eerste Europese aanbieder een flagshipstore. Eurail.com zette in 2016 werweldwijd 88 miljoen euro om.
Tijdens de 'eindshow' op Singles Day, waarin Alibaba aftelt naar 24.00 (17.00 Nederlandse tijd), wordt het totale bedrag dat Chinese consumenten dit jaar op 11-11 online besteden, bekend. De live uitzending op Youku (de Chinese versie van Youtube) trok het afgelopen jaar wereldwijd 50 miljoen kijkers. Namens Eurail.com vertegenwoordigt Thom Valks Europa en de reisbranche; hij zal als één van de vijf podium-genodigden een interview geven in het Chinees.
'We hebben een hele goede relatie met Alibaba, omdat we er zo vroeg bij waren', vertelt Cat Hai Chiem, Market Developer China bij Eurail.com, aan Twinkle. 'Alibaba heeft van over de hele wereld vijf mensen uitgenodigd, omdat ze graag willen laten zien dat ze bezig zijn met internationalisering. Wij vertegenwoordigen Europa en de reissector. Het is een hele eer – toen we vorige week de uitnodiging kregen, hebben we heel wat verplaatst om het te kunnen regelen.’
Exposure
De podiumplaats biedt het platform exposure aan een ontwikkelende markt: 'We willen graag de reizigers kennis laten maken met het flexibel treinreizen in Europa. Voor de meeste Chinese reizigers is internationaal reizen buiten Azië een vrij nieuw concept, en om dat gelijk per treinreis naar Europa te doen, is dan best spannend. Het is een opkomende trend dat Chinese reizigers afstappen van de traditionele tours en zelf hun reizen willen samenstellen.' Dankzij de aandacht tijdens Singles Day kunnen nu miljoenen Chinezen kennismaken met de mogelijkheden om Europa per trein te verkennen, via het online platform.
11-11 in Nederland
Vindt Cat Hai Chiem dat consumenten in Nederland openstaan voor een dag als Singles Day? 'Ik denk dat Singles Day niet typisch Chinees hoeft te zijn. Veel organisaties starten een eigen campagne: neem De Bijenkorf met de Doldwaze Dagen, of MediaMarkt met zijn BTW-vrije acties. Dit is vergelijkbaar voor de Chinese markt. Wat het uniek maakt, is dat Alibaba een héle grote show eromheen maakt. Het is veel meer dan een dag met een campagne en korting. Er komen celebrities, er zijn allerlei shows, het circus eromheen maakt het bijzonder. In Nederland zijn we toch wat bescheidener, het is lastig te zeggen of het hier ook aanslaat. Maar aan de andere kant: Halloween, Black Friday en Cyber Monday begonnen ook als kleine initiatieven. Wij vinden het in elk geval heel gaaf om trendsetter te zijn.'
Lees ook:
'Bol.com zet in op Singles Day' (06-11-'17)
'Waarom Chinezen zoveel webwinkelen over de grens' (06-07-'17)
'Nederlandse producten populair op China's Singles Day' (19-01-'17)
'Alibaba verbreekt eigen record Singles Day' (14-11-'16)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
11-11: Nederlandse e-tailers in China
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.