Twinkle | Digital Commerce

Groeicijfers voor Hema, behalve in Nederland

2017-12-07
1000562
  • [nieuws]
  • 1:32

Hema schrijft over het derde kwartaal van dit jaar zwarte cijfers met een nettowinst van 4,6 miljoen euro. Het is de eerste keer in vijf jaar tijd dat de warenhuisketen een winstgevend derde kwartaal beleeft.

Via zijn online kanaal zette Hema 21,7 procent meer om dan in dezelfde periode vorig jaar; toch lijkt het derde kwartaal zelfs op dat groeicijfer van invloed te zijn, gezien de aanzienlijk sterkere e-commerce omzetgroei van respectievelijk 44 en 40 procent in het eerste en tweede kwartaal van 2017. Desondanks heeft de retailer zijn kwartaalresultaat van 2016 - verlies: 1,6 miljoen - uit het rood getrokken.

Nederlandse omzet gedaald

De focus van de retailer op het buitenland neemt toe: deze week kondigde Hema aan naast België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië ook winkels in Oostenrijk te openen. Opvallend is dat, ondanks de geboekte winst, Nederland het enige land is waar Hema's kwartaalomzet gekrompen is.

De daling van 0,2 procent in het thuisland wordt echter goedgemaakt door stijgende omzetten uit de andere landen, waarbij de Fransen met 21,6 procent extra het sterkst bijdroegen aan de totale omzetgroei van 2,3 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2016. Onderaan de streep blijkt de totaalomzet van het derde kwartaal met 308,2 miljoen euro groter dan de 287 miljoen euro uit het kwartaal daarvóór.

Conflict met franchisenemers

Wie opdraait voor de investeringen en kosten van Hema's e-commerce kanaal, blijft vooralsnog onbeslist; de retailer is verwikkeld in maar liefst twee rechtszaken met zijn franchisenemers, bleek deze week uit documenten in bezit van HP/De Tijd. Hema's eis dat zijn franchisenemers op korte termijn afspraken over e-commerce vastleggen en 5,2 miljoen euro afdragen voor kosten van online verkoop, zette bij hen kwaad bloed.