Twinkle | Digital Commerce

E-commerce afspraken dealbreker in ruzie Hema met franchisers

2017-12-05
1000562
  • [nieuws]
  • 1:27

Hema en zijn franchisenemers blijken verwikkeld in een hoogoplopend conflict, waarin de kosten voor e-commerce een centrale rol spelen. Vanwege twee rechtszaken die momenteel lopen, lijkt Hema zelfs voornemens te stoppen met het franchisemodel.

Dat meldt HP/De Tijd, die de hand heeft gelegd op diverse processtukken. Daaruit blijkt dat de warenhuisketen en de franchisenemers miljoenen euro's van elkaar eisen. Dealbreker voor beide partijen vormt de bijdrage voor operationele kosten voor internetverkopen van 2012 tot en met 2015. Waarde: 5,2 miljoen euro.

E-commerce afspraken

De onvrede startte in 2008, na de overname van de keten door Lion Capital; sindsdien gingen door leveranciers geboden kortingen niet langer naar franchisenemers, maar naar Hema zelf. Daarop claimde hun vertegenwoordiger Vereniging Aangesloten Bedrijven Hema (VAB) 44 miljoen euro van de warenhuisketen. In een schikking kwamen de partijen overeen dat Hema 23 miljoen zou overleggen en franchisecontracten zonder pardon zou verlengen. Inmiddels is het bedrijf daarop teruggekomen, vanwege het uitblijven van de vergoeding voor de kosten van internetverkopen; ook bleken franchisers achteraf niet bereid de afspraken over e-commerce te evalueren.

Uitspraak volgt

Inmiddels buigt de rechter zich over de ruzie en oordeelt eind deze maand of Hema de gemaakte arbitrage-afspraken moet nakomen en het contract voor de Hema-franchisevestiging in Boskoop moet verlengen. Hema erkent de VAB niet langer als gesprekspartner en eist een aanvullende bijdrage in e-commerce kosten van de franchisers ter waarde van 8 miljoen euro per jaar. De retailer vraagt zich eveneens openlijk af of franchisen nog wel in zijn toekomstbeeld past. Met het oog op de voorgenomen verkoop van de keten door Lion Capital komt het nu uitgelekte conflict de etalagepositie van Hema niet ten goede.