Twinkle | Digital Commerce

44 procent e-commerce groei voor Hema in Q1

2017-06-27
25131413
  • [nieuws]
  • 1:33

Hema boekte 44 procent meer online omzet in het eerste kwartaal van dit jaar, ten opzichte van 2016. Dat blijkt uit nieuwe kwartaalcijfers van het bedrijf. Het nieuwe loyaliteitsprogramma 'Meer Hema', dat in januari van start ging, heeft inmiddels 2,2 miljoen leden.

De totaalomzet voor het eerste kwartaal steeg met 4,8 procent naar 283,4 miljoen euro; de brutowinst (EBITDA) kwam uit op 17,6 miljoen euro, een toename van 11,4 procent. Ondanks de groeicijfers noteert Hema een kwartaalverlies van 12,4 miljoen euro; een verbetering ten opzichte van het eerste kwartaal van 2016, dat 14,7 miljoen euro in de min opleverde. 'Voor retailers als Hema is het eerste kwartaal gewoonlijk een mindere periode dan het derde en vierde kwartaal', verklaart het bedrijf. 

Huishouden en persoonlijke verzorging
'OOndanks hogere investeringen in e-commerce en marketing is de brutomarge verbeterd en is het genormaliseerde EBITDA verder gestegen', stelt topman Tjeerd Jegen in een persbericht. 'We hebben in het eerste kwartaal van 2017 vooral meer huishoudelijke apparatuur & persoonlijke verzorgingsproducten en kleding verkocht.'

E-commerce en crossborder
De groei van online verdiensten sluit aan bij Hema's strategie, waarvan e-commerce één van de belangrijkste onderdelen is. Het warenhuis boekte over 2016 de hoogste omzet ooit en maakte bij de presentatie van zijn jaarcijfers in april bekend over te stappen naar een nieuw e-commerce platform. Internationale expansie staat ook hoog op de agenda.

Verkoop
Kortgeleden werd bekend dat investeringsmaatschappij Lion Capital, eigenaar van Hema, het bedrijf in de etalage wil zetten. Dat is niet de eerste keer: in 2010 verklaarde Ahold zich bereid de keten over te nemen van Lion Capital, maar door een hoge vraagprijs ging die deal destijds niet door.








Lees ook: 'Hema maakt er meer van' (Twinkle 6 - 2017)