Twinkle | Digital Commerce

Picnic: ‘Snel winstgevend in nieuwe Duitse steden’

2019-04-18
1000562
  • [nieuws]
  • 1:35

Online super Picnic is een jaar actief in Duitsland. Volgens Frederic Knaudt, de baas van Picnic in Duitsland, is de online super vier tot zes maanden na introductie in een Duitse stad winstgevend.

Dat vertelt Knaudt in gesprek met de lokale krant Reinische Post, die de Duitsland-chef interviewde naar aanleiding van Picnic’s jaar-jubileum bij onze oosterburen. Volgens Knaudt is de super inmiddels al winstgevend in de Duitse steden Neuss en Gladbach. Picnic heeft ondertussen 26.000 Duitse klanten, dit terwijl de Duitse consument nog niet gewend is om boodschappen online te bestellen. Knaudt: ’99 procent van onze klanten heeft nog nooit online boodschappen gekocht.’

Het verhaal over Picnic’s winstgevendheid in nieuwe steden is echter niet nieuw. Mede-oprichter Michiel Muller verklaarde eerder dat de online super in Nederland binnen die periode winstgevend is in nieuwe steden. Zo liet hij vorig jaar weten aan dagblad Trouw: ‘We hebben er na de laatste investeringsronde voor gekozen om eerst verder te groeien. Dat neemt niet weg dat we per stad gemiddeld na zes maanden winst maken.’ Picnic ontving halverwege 2017 100 miljoen euro aan groeikapitaal.

Rode cijfers

Ondanks de uitleg dat Picnic groeien belangrijker vindt dan winst maken, blijft de vraag wanneer de onderneming nu echt uit de rode cijfers raakt. Muller gaf eerder aan in 2017 winst te gaan maken, maar moest dat later bijstellen naar 2020. Over 2017, zo bleek enkele maanden geleden uit het gedeponeerde jaarverslag, schreef Picnic een verlies van ruim 45 miljoen euro, goed voor circa de helft van de jaaromzet uit het desbetreffende jaartal. De uitgaven kwamen in dat jaar neer op een kleine 61 miljoen euro. Daarover zei Muller tegen RetailTrends: ‘Elke keer stellen we ons groeipad bij en gooien we investeringen in de strijd. Daarmee vergroten we onze capaciteit, maar verschuift de winstgevendheid misschien iets naar achter.’

Lees ook: 'Wanneer wordt er geld verdiend aan online boodschappen?' (Twinkle 4 2018)