Twinkle | Digital Commerce

Foutje: Bol.com de mist in met parfumprijzen

2017-11-07
1000562
  • [nieuws]
  • 1:42

Bol.com annuleert honderden orders met parfum waarvan de prijs per abuis veel te laag ingesteld was. De geurtjes, die tijdens het afgelopen weekend zo'n 30 euro leken te kosten, zijn normaliter minimaal twee keer zo duur.

Veel consumenten dachten dan ook een koopje te scoren; kort daarop ontvingen ze echter een e-mail van bol.com met daarin de melding van een vertraging, gevolgd door een annulering van hun order. Voor enkele klanten die de flesjes al in huis hadden, knijpt de aanvoerder van de Twinkle100 een oogje toe.

'De parfum-artikelen waar de prijs niet juist is vertoond betreft eigen assortiment van bol.com, waarbij wij dan ook zelf de prijs bepalen en deze bij een artikel plaatsen', zegt bol.com-woordvoerder Marjolein Verkerk tegen Twinkle. Het vaakst bestelde parfum was abusievelijk afgeprijsd van 96,99 naar 32,40 euro: 'Onze totale voorraad was bijna gelijk op. Bestellers hebben we na het ontdekken van de fout direct laten via een annuleringsmail dat het een kennelijke vergissing betrof. Ook hebben we hen op de hoogte gesteld dat het artikel helaas niet meer leverbaar is.' Bol.com biedt 'gedupeerden' een parfum-cadeaubon van 10 euro.

Kennelijke vergissing

In de webshop stonden luchtjes van kleiner formaat met een dubbel zo hoge prijs vermeld naast de vermeende aanbiedingen. Dergelijke zaken zijn aanwijzingen van een kennelijke vergissing, het juridische beginsel waarop veel bedrijven zich beroepen wanneer een dergelijke prijsfout zich voordoet. Het principe bezorgde ook Leen Bakker recentelijk de overwinning in een kort geding waarin klanten de retailer trachtten te houden aan de extreem laaggeprijsde hoogslapers, die een weekend lang voor 24 euro online stonden.

Uitglijders

Het is niet de eerste keer dat bol.com zich geconfronteerd ziet met een prijsfout: in 2009 stuntte het bedrijf onbedoeld met digitale camera's voor 92 procent korting. Ook diverse andere retailers gingen in het verleden de fout in, waaronder OttoHemaPhilips en Neckermann.com; geen van die bedrijven leverde zijn klanten uiteindelijk ook daadwerkelijk producten voor het foutieve bedrag uit. Een uitzondering vormde Carrefour, dat deze zomer een prijsmisser maakte: de supermarktketen besloot klanten de dubbele korting die zij op hun bonnetjes zagen verschijnen, te laten houden.