Twinkle | Digital Commerce

Neckermann.com schip in met prijsfout

2017-11-11
1280720
  • 1:39

Per abuis bood Neckermann.com de Xbox One op zijn site aan voor 349 euro, in plaats van 499 euro. De online verkoper wilde aankopen van de spelcomputer annuleren, maar volgens de Consumentenbond komt Neckermann.com niet onder levering uit.

Toen Neckermann.com in de gaten kreeg dat de Xbox voor minder dan de bedoelde prijs te koop stond, werd het apparaat van de site gehaald. Via onder andere Twitter en Facebook liet de voormalige postorderaar weten dat de orders voor 349 euro niet zouden worden uitgeleverd. Neckermann.com beroept zich (pdf) op zijn algemene voorwaarden, waarin een passage is opgenomen over ‘zetfouten’.

Klachtenregen
De Consumentenbond ontving gisteren en eergisteren tientallen klachten op Klachtenkompas.nl, via Twitter en bij zijn afdeling Service & Advies. Ze kwamen van mensen die gebruik hadden gemaakt van de aantrekkelijke aanbieding, maar het koopje aan hun neus voorbij zagen gaan.

Kennelijke fout
Ze mogen hoop houden, nu de Consumentenbond Neckermann.com dringend verzoekt om de Xbox voor de gecommuniceerde prijs uit te leveren. Van een ‘kennelijke fout’ is volgens de bond geen sprake, omdat de gemiddelde consument mocht aannemen dat het om een reëel aanbod ging. Eerder, in 2010, zag de Consumentenbond er al op toe dat Neckermann.com tv’s uitleverde die abusievelijk voor 347 euro in plaats van 600 euro werden aangeboden.

Het prijsverschil is nu veel kleiner. Neckermann blijft vooralsnog onwrikbaar over de kwestie, terwijl het aantal klachten op onder meer zijn Facebook-pagina oploopt.

Otto-zaak
In een geruchtmakende oude Otto-zaak was er ook sprake van een kennelijke fout; kopers van een Philips lcd-televisie voor 99 euro hadden in 2006 volgens de rechter kunnen weten dat de toestellen niet voor die prijs over de digitale toonbank konden gaan. Er waren webshoppers bij die meer dan honderd televisies (adviesprijs 1.200 euro) tegelijk bestelden.

Actie
Teleurgestelde gedupeerde Otto klanten startten destijds de site ‘Ik wil mijn Otto TV’, maar dat mocht niet baten. Modern.nl haakte actiematig in op de vergissing van de concurrent.