Twinkle | Digital Commerce

Prijsfout MediaMarkt: stofzuigers voor een kleine euro

2018-01-15
1000562
  • [nieuws]
  • 1:16

Bij de 'prijzenoorlog' van MediaMarkt kregen consumenten online scherpere koopjes voorgeschoteld dan de bedoeling was: diverse elektronische apparaten stonden urenlang te koop voor 95 cent.

Op de website stonden onder meer blenders, mixers en stofzuigers voor nog geen euro geprijsd. Het betrof de categorie 'klein huishoudelijk', waarin zo'n honderd artikelen afgelopen woensdagnacht voor een bijzonder schappelijk prijsje verschenen, vertelt een woordvoerder aan Twinkle. 'We hebben meteen contact opgenomen met de betreffende klanten en de orders geannuleerd. Voor het ongemak krijgen zij een kortingsvoucher van 10 procent aangeboden’.

Kennelijke vergissing

De laatste tijd steken prijsfouten steeds vaker de kop op, met alle gevolgen van dien: de hoogslapers die Leen Bakker per abuis voor 24 euro aanbood op zijn website, leidden dit najaar zelfs tot een rechtszaak tegen het bedrijf. De rechter wees daarbij de claim af van consumenten die het bed alsnog voor die prijs geleverd wilden krijgen, op basis van een veelgehoord juridisch principe in dergelijke kwesties: de 'kennelijke vergissing'.

Sneeuwbaleffect

Een prijsfout in een webwinkel blijft vaak niet lang onopgemerkt, doordat klanten elkaar tippen via sociale media; dat ondervond bol.com in november nog toen een aantal parfums voor extreme kortingen online verschenen. Carrefour verdubbelde in augustus onbedoeld de gegeven kortingen op online boodschappenorders; bij Jumbo draaide een vergissing in kortingen uit op eigen voordeel. OttoHema en Philips bewaren ook zure herinneringen aan prijsfouten, maar ook zij hoefden van de rechter uiteindelijk niet uit te leveren.