Klanten van Philips kregen gisteren een foutje van de bank in hun voordeel: in de webshop gaf een kortingscode die voor 7,50 korting stond, per ongeluk 75 euro korting. Ook konden consumenten de kortingscode op elk product toepassen, in plaats van op de gehele bestelling.
Philips lanceerde de kortingscode woensdagochtend en zag vervolgens steeds meer bestellingen binnenstromen. In de middag wees een klant het bedrijf op de fout, waarna Philips een deel van de webshop uit de lucht haalde.
Kennelijke vergissing
Philips maakt momenteel een indicatie van de financiële gevolgen die de verkeerde komma het bedrijf gaat kosten. Op basis daarvan beslist Philips of klanten de uit de hand gelopen korting alsnog krijgen. In juridische zin moet worden besloten of er sprake is van een ‘kennelijke vergissing’, waarbij het voor de consument duidelijk was dat de aanbieding in kwestie een fout betreft.
Gratis taart
Hema ging vijf jaar geleden de mist in bij het geven van korting in de webshop. Aan de vooravond van zijn 85ste verjaardag zette Hema zijn bosvruchten-clafoutis-taart per abuis voor 0,- op de bestelsite, waarna klanten er lustig op los bestelden. Helaas bleek de actie geen verjaardagstraktatie van Hema, maar een fout in de instellingen.
Update 12:05 uur:
Philips zet een streep door bestellingen die nog niet verzonden zijn. In enkele gevallen zijn producten al geleverd; die klanten mogen hun koopje houden, ondanks het 'kennelijke vergissing'-principe.
Verkeerde komma maakt Philips-klanten blij
2016-12-29T10:09:00
2017-05-27
180101
Goeie marketingactie die door heel NL gratis aandacht krijgt. De kans is groot dat de orders geaunulleerd worden. Alle media aandacht voor een prikkie, top!
Ik ben het eens met Tunis. Dit riekt naar een marketing actie. Ben benieuwd naar het effect in bezoekersaantallen en conversie op de philips site.
Zoals ik al reeds heb voorspeld gaat het uiteraard niet door:
http://www.nu.nl/beurs/4371881/flinke-korting-klanten-philips-gaat-niet.html
Misschien ben ik wat naief maar dit kan werl werkelijk een menselijk evergissing zijn geweest.
Dit soort dingen gebeuren, maar als het een marketingactie was geweest hadden ze vast wel wat beters kunnen verzinnen dan dit.
Het zou een marketingcampagne kunnen zijn maar er zit natuurlijk een risico in dat via de rechter consumenten toch de korting ontvangen. Ze zullen niet treuren om deze aandacht lijkt mij.
Dat is toch helemaal geen risico Marnix?
Zoveel zal het ze niet kosten en als ze naar de rechter moeten krijgen ze daar ook weer aandacht voor.
Jeetje, wat een pannekoeken daar zeg.