Twinkle | Digital Commerce

Verkeerde komma maakt Philips-klanten blij

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:17

Klanten van Philips kregen gisteren een foutje van de bank in hun voordeel: in de webshop gaf een kortingscode die voor 7,50 korting stond, per ongeluk 75 euro korting. Ook konden consumenten de kortingscode op elk product toepassen, in plaats van op de gehele bestelling.

Philips lanceerde de kortingscode woensdagochtend en zag vervolgens steeds meer bestellingen binnenstromen. In de middag wees een klant het bedrijf op de fout, waarna Philips een deel van de webshop uit de lucht haalde.

Kennelijke vergissing
Philips maakt momenteel een indicatie van de financiële gevolgen die de verkeerde komma het bedrijf gaat kosten. Op basis daarvan beslist Philips of klanten de uit de hand gelopen korting alsnog krijgen. In juridische zin moet worden besloten of er sprake is van een ‘kennelijke vergissing’, waarbij het voor de consument duidelijk was dat de aanbieding in kwestie een fout betreft.

Gratis taart
Hema ging vijf jaar geleden de mist in bij het geven van korting in de webshop. Aan de vooravond van zijn 85ste verjaardag zette Hema zijn bosvruchten-clafoutis-taart per abuis voor 0,- op de bestelsite, waarna klanten er lustig op los bestelden. Helaas bleek de actie geen verjaardagstraktatie van Hema, maar een fout in de instellingen.

Update 12:05 uur:
Philips zet een streep door bestellingen die nog niet verzonden zijn. In enkele gevallen zijn producten al geleverd; die klanten mogen hun koopje houden, ondanks het 'kennelijke vergissing'-principe.