Twinkle | Digital Commerce

SEO-checklist

2017-11-07
1000562
  • 4:11

Het SEO-speelveld is de afgelopen jaren radicaal veranderd. Enerzijds omdat het spel om hoog bovenaan te komen in Google veel ingewikkelder is geworden en anderzijds omdat webwinkels elkaar in veel markten verdringen. Je kunt het je niet permitteren fouten te maken, of achter de feiten aan te lopen, want daar profiteren jouw concurrenten direct van.

Door: Steven van Vessum

Een goede boterham verdienen met een webshop is anno 2017 lastiger dan ooit tevoren. Zonder bezoekers geen omzet, dus ben je druk met bezoekers in jouw webwinkel te krijgen. Adverteren in Google lijkt op het eerste oog interessant, maar in veel gevallen blijkt hier geen realistische businesscase mee te maken. De kosten per klik zijn simpelweg te hoog. Dit leidt ertoe dat veel webshops nóg afhankelijker zijn van de vindbaarheid in de organische (‘onbetaalde’) resultaten.

SEO draait in de basis nog steeds om dezelfde factoren, te weten:

  • een slimme webwinkelarchitectuur;
  • een solide technisch fundament;
  • hoge autoriteit en vertrouwen.

De factoren liggen alleen veel genuanceerder dan voorheen:

  1. De wensen van bezoekers en hun gedrag staat nu centraal in Google’s algoritme.
  2. Google’s algoritme wordt bijgestuurd middels kunstmatige intelligentie.
  3. Met jouw hulp leert Google jouw webwinkel beter begrijpen.

1. Focus op de gebruiker

Google beloont websites die een uitstekende gebruikerservaring bieden meer en meer. Dit was vanuit de online marketing gezien al belangrijk, maar is nu leidend binnen het algoritme. Wanneer gebruikers op een resultaat klikken, houdt Google onder andere nauwkeurig bij of deze gebruikers terugkomen op Google, hoe lang ze op een website zijn gebleven en of ze nog andere resultaten aanklikken. Aan de hand van deze informatie probeert Google te bepalen of de getoonde websites de zoekvraag van de gebruiker beantwoorden. Als zij dat consequent niet doen, dan zullen deze websites een lagere waardering krijgen.

Hoe bied je een goede gebruikerservaring? Door het hebben van:

  • een gebruiks- en mobielvriendelijke website;
  • content die vragen beantwoordt, onder andere via voice search;
  • een focus op veiligheid en vertrouwen;
  • snelle laadtijd.

Een gebruiks- en mobielvriendelijke website

Een gebruiksvriendelijke website gaat verder dan een duidelijke navigatiestructuur. Het bieden van een mobielvriendelijke ervaring is hier essentieel onderdeel van, zeker gezien het feit dat Google naar een mobile-first index toe beweegt. Dit houdt in dat het bedrijf de mobiele ervaring op jouw webwinkel centraal zet in de waardering van jouw webwinkel. Wees zuinig met de inzet van pop-ups voor aanbiedingen of het verzamelen van e-mailadressen. Overdadig gebruik hiervan wordt als negatief ervaren en kan voor puntenaftrek zorgen.

Content die vragen beantwoordt

Als iemand zoekt op ‘beste draadloze koptelefoon voor brildragers’, dan verwachten bezoekers een vergelijking te vinden van draadloze koptelefoons met technische specificaties en de voor- en nadelen, en niet een categoriepagina met alleen maar producten. Coolblue doet dat goed, met een inhoudelijke adviespagina:

Sterk gerelateerd aan content die vragen beantwoordt is voice search.

Voice search, het inspreken van zoekopdrachten, is sterk in opkomst in Nederland. In de VS is het al gemeengoed geworden. In mei 2016 zei Google’s ceo Sundar Pichai dat 20 procent van alle zoekopdrachten wereldwijd werden ingesproken. De verwachting is dat dit in 2020 is gestegen naar 50 procent. Veel van deze zoekopdrachten zijn lang en beginnen met ‘Hoe’, ‘Wat’ en ‘Waar’. Jouw content die vragen beantwoordt komt hier goed van pas!

Focus op veiligheid en vertrouwen

Als bezoekers jouw webwinkel niet vertrouwen, dan zullen ze niks bij je kopen. Veiligheid en vertrouwen is ook al enige tijd onderdeel van het Google-algoritme. Google gaat hier nog een stap verder in met Google Chrome, door het tonen van waarschuwingen als er informatie verstuurd zal worden over een onbeveiligde verbinding. Het belang van een beveiligde verbinding (HTTPS) is hierdoor nog belangrijker geworden.

Zo ziet de adresbalk er in Google Chrome uit:

Snelle laadtijd

Onderzoek heeft uitgewezen dat pagina’s die snel laden de bounce rate verlagen en het conversiepercentage verhogen. Daar komt nog eens bovenop dat paginalaadtijd een rol speelt in het Google algoritme.

2. Kunstmatige intelligentie

Google maakt gebruik van Rankbrain, een kunstmatig-intelligentiesysteem om de factoren die posities in de zoekresultaten bepalen te finetunen. Rankbrain is feitelijk een algoritme dat andere algoritmes aanstuurt. Dit houdt in dat Google-medewerkers minder en minder bepalen welke factoren ertoe doen, en Rankbrain aan de lopende band tests uitvoert en algoritmes bijstuurt. Resultaat hiervan is dat wat je nodig hebt om succesvol te zijn in Google per branche erg kan verschillen. Dat is ook niet gek, de triggers voor het boeken van een wintersportvakantie zijn heel anders dan die voor het afsluiten van een autoverzekering. Voor het boeken van een wintersportvakantie zijn beschrijvingen van het gebied, foto’s, kaarten, reviews en sneeuwcondities bijvoorbeeld erg belangrijk. Bij een autoverzekering gaat het om heel duidelijke voorwaarden en een handig rekenmodel voor het berekenen van de maandlasten.

3. Help zoekmachines jouw webwinkel te begrijpen

Met structured data vertel je hun meer over de inhoud van je pagina. Is het een product, review, evenement of een pagina met bedrijfsgegevens? Google snapt je website niet alleen beter met structured data, maar kan jouw pagina’s zelfs met een aparte opmaak tonen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan resultaten met productinformatie en sterren:

Conclusie

De tijd dat je een webwinkel ontwikkelde voor Google is echt voorbij. De focus moet liggen op de gebruikers. Win je hun harten, dan volgt Google vanzelf. Veel webwinkeliers zijn zich hier nog onvoldoende van bewust. Doe er je voordeel mee en wees je concurrenten te slim af!

Steven van Vessum is mede-oprichter van ContentKing.