Twinkle | Digital Commerce

Temu en Shein verliezen terrein in VS, richten blik op Europa

2025-07-02
1000562
  • [nieuws]
  • 1:14

De gebruikersaantallen van Temu en Shein dalen scherp in de Verenigde Staten, mede door nieuwe importheffingen en aangepaste regelgeving.

Belastingvoordeel vervalt

De snelle opmars van Temu en Shein in de VS komt tot stilstand sinds de afschaffing van de zogeheten ‘de minimis’-regeling. De Amerikaanse president Donald Trump zette op 2 mei een streep door deze belastingvrijstelling voor pakketten onder de 800 dollar uit China en Hongkong. In plaats daarvan geldt nu een importheffing die kan oplopen tot 90 procent – inmiddels deels teruggebracht naar 30 procent.

De impact op gebruik blijkt aanzienlijk, zo schrijft de Financial Times: tussen maart en juni daalde het aantal maandelijkse actieve gebruikers van Temu met 51 procent naar 40,2 miljoen. Shein zag een daling van 12 procent naar 41,4 miljoen, blijkt uit cijfers van dataplatform Sensor Tower. Ook het advertentiebudget van beide platforms in de VS kromp fors: respectievelijk met 87 en 69 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Groei verlegd naar Europa

In reactie op de nieuwe situatie verscheept Temu in de VS voortaan vanuit lokale warehouses in plaats van direct uit China. Tegelijkertijd verschuiven beide partijen hun focus naar Europa. Temu zag in juni sterke gebruikersgroei in Frankrijk (+76%), Spanje (+71%) en Duitsland (+64%). Shein groeide in de UK, Duitsland en Frankrijk met 13 tot 20 procent.

Of die Europese expansie standhoudt, is afwachten. De EU wil vanaf 2028 een heffing van twee euro per klein pakket invoeren, terwijl ook het VK zijn belastingvrijstelling onder de loep neemt.