Twinkle | Digital Commerce

Rechter vergeeft online prijsfout Leen Bakker

2017-10-03
1000562
  • 1:07

Leen Bakker hoeft geen hoogslapers voor 24 euro te leveren. Dat heeft de rechter bepaald in een kort geding rondom een prijsfout bij de retailer, die enthousiast werd gedeeld op social media en binnen mum van tijd voor 47.000 orders zorgde.

In totaal bestelden koopjesjagers ruim 60.000 hoogslapers. Leen Bakker stortte het geld terug en bood 40 procent korting op een willekeurige hoogslaper. Middels het kort geding dat juridisch adviesbureau Aliter Melius namens zo'n 800 klanten aanspande tegen de woonketen, trachtten klanten zich te beroepen op een geldige koopovereenkomst om de artikelen alsnog geleverd te krijgen.

'Stomme fout'

De rechter oordeelde dat consumenten hadden kunnen weten dat het om een prijsfout ging. 'Het was een stomme fout, maar er was daardoor geen sprake van een geldige koopovereenkomst', verklaarde een woordvoerder van het bedrijf tegenover de NOS.

De mist in

Dat een online prijsfout op grote schaal door consumenten wordt opgepikt, ondervonden ook diverse andere retailers. In het verleden gingen OttoHemaPhilips en bol.com ook de fout in; geen van die bedrijven leverde klanten ook daadwerkelijk producten voor het foutieve bedrag uit.

Lees ook: 'Moet Leen Bakker online prijsfout nakomen?' (31-07-'17)