Leen Bakker hoeft geen hoogslapers voor 24 euro te leveren. Dat heeft de rechter bepaald in een kort geding rondom een prijsfout bij de retailer, die enthousiast werd gedeeld op social media en binnen mum van tijd voor 47.000 orders zorgde.
In totaal bestelden koopjesjagers ruim 60.000 hoogslapers. Leen Bakker stortte het geld terug en bood 40 procent korting op een willekeurige hoogslaper. Middels het kort geding dat juridisch adviesbureau Aliter Melius namens zo'n 800 klanten aanspande tegen de woonketen, trachtten klanten zich te beroepen op een geldige koopovereenkomst om de artikelen alsnog geleverd te krijgen.
'Stomme fout'
De rechter oordeelde dat consumenten hadden kunnen weten dat het om een prijsfout ging. 'Het was een stomme fout, maar er was daardoor geen sprake van een geldige koopovereenkomst', verklaarde een woordvoerder van het bedrijf tegenover de NOS.
De mist in
Dat een online prijsfout op grote schaal door consumenten wordt opgepikt, ondervonden ook diverse andere retailers. In het verleden gingen Otto, Hema, Philips en bol.com ook de fout in; geen van die bedrijven leverde klanten ook daadwerkelijk producten voor het foutieve bedrag uit.
Lees ook: 'Moet Leen Bakker online prijsfout nakomen?' (31-07-'17)
Naar mijn mening oordeelt deze rechter subjectief. Hij vindt dat dit product té goedkoop is en doet het als een "stomme fout" . Deze rechter heeft volgens mij helemaal geen weet van wat producten tegenwoordig kosten. Een draadloze camera set kostte vorig jaar nog 600 euro en nu nog slechts 200 euro. Waarom zou een hoogslaper dan geen 25 euro kunnen kosten. Suiker wordt ook onder de prijs aan de consument verkocht omdat het klanten naar de winkel trekt. Intussen heeft Leen Bakker een aantal bedden weten te verkopen met die 40% korting en dat zal ze geen windeieren hebben gelegd. Ik gun het Leen Bakker zeker, maar niet alleen deze rechter moet objectief blijven.