Otto hoeft geen LCD-tv’s te leveren aan de personen die deze in oktober voor 99 euro hebben besteld. Dat heeft de rechter in Breda vandaag bepaald.
In oktober stond op de Otto-webbsite enige tijd de prijs van 99 euro bij een Philips LCD-televisie vermeld. Volgens de rechtbank is het aannemelijk dat de wil van Otto niet gericht was op de verkoop van een lcd-televisie voor die prijs. De rechtbank gaat dus voorlopig uit van een fout van de postorderaar. Consumenten hebben de televisie massaal besteld. Eén consument bestelde zelfs 154 stuks. Toen Otto niet wilde leveren heeft een aantal van deze consumenten zich verenigd in de stichting Postwanorder, en bij de Rechtbank Breda geëist dat Otto alsnog de televisies voor 99 euro levert.
De rechter is van oordeel dat het de consumenten duidelijk moet zijn geweest dat Otto de televisies niet voor deze lage prijs heeft willen aanbieden. 'De verantwoordelijkheid wordt bij de consument gelegd, en niet bij de webwinkelier', meldt advocaat Dick Scheuder namens de Stichting desgevraagd. 'Eigenlijk worden de rollen omgedraaid. Consumenten moeten dus onderzoeken of de prijzen kloppen. En dat is jammer.'
Stunt
De Stichting was van mening dat de foutieve prijsvermelding een verkapte stunt was. 'Nergens op de Otto site stond dat het om een actie of een stunt ging. De bestellers hebben er daarom niet gerechtvaardigd op kunnen vertrouwen dat Otto de televisies inderdaad voor die prijs wilde verkopen', meldt Otto in een verklaring. Volgens de wet komt dan geen overeenkomst tot stand en hoeft Otto niet te leveren. 'Otto krijgt van de rechter wel een veeg uit de pan', zegt Schreuder. 'Een opdrachtbevestiging wekt vertrouwen. Consumenten kregen tot wel drie keer toe een bevestiging. Maar volgens de rechter moet de gemiddelde consument weten dat dit een geautomatiseerd systeem betreft, en dat het niet van mensenhand afkomstig is.' D e rechtbank heeft wel geoordeeld dat Otto zijn automatiseringsproces niet op orde heeft.
Niet meegenomen
'In het vonnis komt niet terug dat de "foute prijs" een week op de site heet gestaan en evenmin dat de lcd-televisie in de week ook nog eens in prijs is verlaagd van 99,90 euro naar 99 euro', aldus Schreuder. Wel stelt de rechtbank nog dat de gemiddelde consument had kunnen weten dat de prijs van onder de 100 euro niet zou kloppen. Volgens de Stichting is dat maar de vraag 'gezien de huidige en roerige stunt-marketingtijden waarbij je gratis televisies krijgt bij een mobiele telefoon en vliegreizen kunt boeken voor 1 euro.'
Volgens de Stichting heeft dit vonnis tot gevolg dat elke internetaanbieder een vrijbrief heeft om verkeerde en lage prijzen te vermelden, en die prijzen ook lange tijd te publiceren, zelfs opdrachtbevestigingen te versturen en de prijs nog eens een keer te verlagen, al dan niet met pr- en marketing doeleinden. 'Webwinkels kunnen bovendien dus vanaf vandaag ongestraft hun verplichting om hun website goed in te richten schenden zonder nadelige gevolgen. Zij zijn blijkbaar niet verplicht een adequaat controlesysteem in hun website in te bouwen, laat staan actief te reageren wanneer zij een fout in de prijs zouden hebben gemaakt', aldus de Stichting Postwanorder.
Otto is tevreden over de uitspraak: 'Wij betreuren dat deze situatie heeft kunnen ontstaan, maar wij denken dat het goed is dat thuiswinkeliers niet worden opgehangen aan evidente verschrijvingen.' De Stichting beraadt zich momenteel over het instellen van hoger beroep.
Eerlijk duurt het langst, gelukkig maar!
Goed zo! Gerechtigheid.
Ik heb besloten een website te beginnen en mij leek het handig publiciteit te krijgen. heb veel hit nodig. Dus laat ik ook maar eens tv`s plaatsen voor 100 a 200 euro. Binnen no-time veel bezoekers. orderbevestigingen sturen. En dan zeggen, ochjee, wat stom een foutje, tja die kan ik niet snel verwijderen, laat ik nog even week staan. En beroep me dan op algemen voorwaarden, De consument had kunnen weten dat die tv niet voor die prijs aangeboden kunnen worden. druk en zetfouten voorbehouden. Nou makkelijk toch en adios klant
@nieuwe website, Wat een gelul! Otto is al jaren een van de meest toonaangevende postorderaar. Dit soort media aandacht doet echt niet veel voor de omzet, als het al positief is! Ik krijg sterk de indruk dat jij zelf je bestelde TV niet hebt kunnen bemachtigen en op de koop toe ook nog eens 25 euro lichter bent door de oplichting praktijken van de stichting postwanorder. Laat het zo zijn dat Otto vanaf het begin de boel op touw hebben gezet voor extra media aandacht. Dan is dat niet netjes maar ik vraag me af of het nu echt heeft gewerkt, ik denk van niet!