Twinkle | Digital Commerce

13 aanbevelingen voor cross border e-commerce

2017-11-11
180101

Een nieuw rapport van de Europese Unie bevestigt dat e-commerce nog vooral nationale business is. De Britse onderzoekers doen 13 aanbevelingen aan Brussel om vooral de grensoverschrijdende webaankopen te bevorderen.

Het aantal Europeanen dat online aankopen doet over de grens blijft achter bij de verwachtingen in Brussel. Volgens de Digitale Agenda van eurocommissaris Neelie Kroes (Twinkle-interview) moet 20 procent van de Europeanen in een andere lidstaat kopen in 2015. In het huidige tempo wordt die doelstelling niet gehaald. De Europese Commissie sprak in zijn Digital Agenda Scoreboard van dit voorjaar dan ook van ‘insufficient progress’.

In het gister verschenen rapport ‘Consumer behaviour in a digital environment’ komen de auteurs eerst met cijfers op de proppen over cross border e-commerce. Uit eerder gepubliceerde data van Eurostat destilleren ze onder meer dat Nederlandse webshoppers minder dan gemiddeld kopen in andere EU-staten.

13 aanbevelingen
De vijf onderzoekers, van wie er vier afkomstig zijn van de London School of Economics en één van de Queen Mary universiteit uit diezelfde stad, sommen vervolgens barrières op die kopers en verkopers ondervinden bij het webwinkel over de grens. Ze sluiten het rapport af met 13 aanbevelingen, die - disclaimer - niet per se overeenkomen met de standpunten van het Europese Parlement.

Hieronder vindt u de aanbevelingen, in verkorte vorm, op een rij. De linkjes verwijzen naar eerdere Twinkle-artikelen over het betreffende onderwerp:

  1. Harmoniseer regels over intellectueel eigendom, meer specifiek over auteursrechten
  2. Vereenvoudig de toegang tot legale digitale content, bijvoorbeeld door een algemeen betaalsysteem voor streaming content te ontwikkelen
  3. Harmoniseer het wettelijke kader rond verkopen op afstand
  4. Maak consumenten beter attent op de bescherming die ze (al wel) genieten
  5. Verbeter mogelijkheden voor conflictoplossing door de bouw van een online platform voor geschillenbeslechting
  6. Verhoog het vertrouwen in online verkopers, bijvoorbeeld door de oprichting van een pan-Europees webwinkelkeurmerk
  7. Vergroot hulp aan bedrijven en particulieren die het internet veilig willen leren gebruiken en meer online aankopen willen doen
  8. Slecht barrières door regels aan te nemen die het bedrijven moeilijker maken om bestellingen uit andere lidstaten te weigeren
  9. Stel paal en perk aan ondoorzichtige prijspraktijken, bijvoorbeeld op sites die pas aan het eind van het bestelproces de bijkomende kosten noemen
  10. Vergroot het vertrouwen in de resultaten van zoekmachines en prijsvergelijkingssites door partijen te verbieden geld aan te nemen voor hogere scores ofwel door hen melding te laten maken van die praktijk
  11. Versterk pan-Europese betaalsystemen zoals de Single Euro Payments Area (SEPA)
  12. Bevorder initiatieven die het functioneren van nationale postmarkten verbeteren
  13. Stel bedrijven uit de afzonderlijke lidstaten informatie beschikbaar om juridische en technische barrières te helpen slechten.

U kunt het rapport ‘Consumer behaviour in a digital environment' hier downloaden (pdf). De 13 aanbevelingen zijn in zijn geheel te lezen vanaf pagina 103.