Een nieuw rapport van de Europese Unie bevestigt dat e-commerce nog vooral nationale business is. De Britse onderzoekers doen 13 aanbevelingen aan Brussel om vooral de grensoverschrijdende webaankopen te bevorderen.
Het aantal Europeanen dat online aankopen doet over de grens blijft achter bij de verwachtingen in Brussel. Volgens de Digitale Agenda van eurocommissaris Neelie Kroes (Twinkle-interview) moet 20 procent van de Europeanen in een andere lidstaat kopen in 2015. In het huidige tempo wordt die doelstelling niet gehaald. De Europese Commissie sprak in zijn Digital Agenda Scoreboard van dit voorjaar dan ook van ‘insufficient progress’.
In het gister verschenen rapport ‘Consumer behaviour in a digital environment’ komen de auteurs eerst met cijfers op de proppen over cross border e-commerce. Uit eerder gepubliceerde data van Eurostat destilleren ze onder meer dat Nederlandse webshoppers minder dan gemiddeld kopen in andere EU-staten.
13 aanbevelingen
De vijf onderzoekers, van wie er vier afkomstig zijn van de London School of Economics en één van de Queen Mary universiteit uit diezelfde stad, sommen vervolgens barrières op die kopers en verkopers ondervinden bij het webwinkel over de grens. Ze sluiten het rapport af met 13 aanbevelingen, die - disclaimer - niet per se overeenkomen met de standpunten van het Europese Parlement.
Hieronder vindt u de aanbevelingen, in verkorte vorm, op een rij. De linkjes verwijzen naar eerdere Twinkle-artikelen over het betreffende onderwerp:
- Harmoniseer regels over intellectueel eigendom, meer specifiek over auteursrechten
- Vereenvoudig de toegang tot legale digitale content, bijvoorbeeld door een algemeen betaalsysteem voor streaming content te ontwikkelen
- Harmoniseer het wettelijke kader rond verkopen op afstand
- Maak consumenten beter attent op de bescherming die ze (al wel) genieten
- Verbeter mogelijkheden voor conflictoplossing door de bouw van een online platform voor geschillenbeslechting
- Verhoog het vertrouwen in online verkopers, bijvoorbeeld door de oprichting van een pan-Europees webwinkelkeurmerk
- Vergroot hulp aan bedrijven en particulieren die het internet veilig willen leren gebruiken en meer online aankopen willen doen
- Slecht barrières door regels aan te nemen die het bedrijven moeilijker maken om bestellingen uit andere lidstaten te weigeren
- Stel paal en perk aan ondoorzichtige prijspraktijken, bijvoorbeeld op sites die pas aan het eind van het bestelproces de bijkomende kosten noemen
- Vergroot het vertrouwen in de resultaten van zoekmachines en prijsvergelijkingssites door partijen te verbieden geld aan te nemen voor hogere scores ofwel door hen melding te laten maken van die praktijk
- Versterk pan-Europese betaalsystemen zoals de Single Euro Payments Area (SEPA)
- Bevorder initiatieven die het functioneren van nationale postmarkten verbeteren
- Stel bedrijven uit de afzonderlijke lidstaten informatie beschikbaar om juridische en technische barrières te helpen slechten.
U kunt het rapport ‘Consumer behaviour in a digital environment' hier downloaden (pdf). De 13 aanbevelingen zijn in zijn geheel te lezen vanaf pagina 103.
Weet niet direct wie die auteurs/onderzoekers zijn maar gooi die maar op straat en laat ze de straat vegen.
Typisch bezigheids therapie voor een zooitje mensen die echt niet weten waar het over gaat en nog nooit te maken hebben gehad met ecommerce in de praktijk.
Regeltjes en regeltjes verzinnen die het de retailers nog lastiger maken, daar zijn ze goed in, maar ja ze moeten hun eigen jobke aan de gang houden niet.
En waarom zou men in het buitenland moeten shoppen....alles is door de eenvoud van het opstarten van een webwinkeltje nationaal te verkijgen.
Hoelang die webwinkeltjes overeind blijven is een ander topic.
En aangezien wij geen paar honderd vertalers in huis hebben zoals de EU, wordt het lastig je website in een taaltje of 20 te zetten en bovenal gigantisch kostbaar.
Voor de grote multinationals die het internet beginnen te bevolken met rechtstreekse verkoop is het geen probleem een website per land op te zetten.
PanEuropess betaalsysteem, bestaat Paypal niet bij hun ?
Geschillenbeslechting die zijn er al, zelfs aangestuurd door ministeries, de werking is misschien wat traag, maar het bestaat. Misschien niet in ieder Europees land. In Belgie in ieder geval wel.
Regel 8 , totale onzin ten top...kan hier wel een A4 over volschrijven, jaren geleden hadden wij duizenden valse orders uit Afrika, dat continent staat al jaren bij ons geblokkeerd. Daarnaats ik bepaal uiteindelijk zelf wel aan wie ik verkoop of niet.
Regel 9: de consument is niet dom, die blijven daar uiteindelijk wel weg.
Uiteindelijk zouden er 2 oplossing kunnen zijn: 1 europees tarief voor het verzenden van pakjes.
Even een voorbeeldje: 0-500 gr in Belgie en omliggende landen ergens tussen 5 en 10
UK wordt al 12 en de andere landen beginnen op 17.00 en naar Amerika is al helemaal een drama tegenwoordig.
En een mooie subsidie voor die webwinkels die hun website in alle talen van de EU willen zetten.
Have Fun,
Mike
Amerone bvba
De Poezen Shop