Uit nieuw onderzoek van het Europees Parlement naar online koopgedrag van consumenten blijkt dat Nederlanders het liefst online kopen bij Nederlandse webshops en niet bij buitenlandse. Niet zo verbazend, als je het mij vraagt.
Volgens mij zijn er vijf redenen aan te geven waarom Nederlanders, van oudsher toch een 'over-de-grens-volkje', liever gewoon bij Nederlandse webwinkels kopen.
Allereerst is het denk ik zo dat Nederlandse consumenten zich gelukkig mogen prijzen met heel veel veilige en betrouwbare webwinkels, waarbij het met name bij leden van onze vereniging (toch goed voor bijna driekwart van de omzet) goed toeven is. Het Thuiswinkel Waarborg doet daar nog altijd haar goede werk. Ook de komst van online betalen via iDeal en dus het veilige gevoel van betalen in Nederland draagt bij aan kopen binnen landsgrenzen. Het professionele webwinkel klimaat in Nederland, de derde reden, heeft bijgedragen aan een ruim aanbod van webwinkels en dus producten en diensten voor Nederlandse consumenten. Nagenoeg alles is wel bij Nederlands te webwinkels te krijgen en dat geldt altijd voor alle Europese landen. Taalbarrières en onzekerheid over btw-zaken en invoerrechten zijn de overige redenen waarom Nederlanders mijns inziens beducht zijn om over de grens te kopen.
Uit de cijfers van het Europees Parlement blijkt dat het aantal EU-burgers dat in de afgelopen twaalf maanden online iets heeft aangeschaft, is verdubbeld ten opzichte van vijf jaar geleden. Het valt op dat zelfs op het grenzeloze internet mensen toch liever wat kopen van een internetwinkel die uit het eigen land komt. Malta telt de meeste internetters die over de grens webshoppen, gevolgd door Luxemburg en Cyprus. Nederlanders behoren tot de achterblijvers. Nog geen 18 procent heeft een online aankoop gedaan bij een buitenlandse aanbieder. Nederland is in die achterhoede in gezelschap van Hongarije, Duitsland, Engeland, Tsjechië en Polen.
Het begin van die 3e alinea is werkelijk waar om te kotsen. Wat een smerig stukje zelfverheerlijking. Niet alleen vanwege het taalgebruik, maar ook door dit als eerste punt in de alinea te plaatsen. (dus dit als belangrijkste te vinden)
Zonder dat waarborg zou e-commerce in NL nog steeds zo groot zijn als het nu is. iDeal, dat is de rede dat e-commerce in een paar jaar booming is geworden, nog voordat dit in de rest van Europa doorbrak. Het werkt makkelijk en je hoefde niets aan te vragen (zoals een creditcard, of PayPal).
Het Thuiswinkel Waarborg is alleen geen garantie meer dat een shop klantvriendelijk en betrouwbaar is, dus nee, jullie doen geen goed werk meer. Kijk bij Tweakers.net eens bij een overzicht met shops, en zie hoeveel er geen goede waardering hebben, terwijl deze wel een waarborg hebben. Klantreviews, dat is hetgeen waaraan je kan zien of een shop betrouwbaar is. Waarborgen worden minder belangrijk. Kijk eens naar eBay, honderden, zo niet duizenden shops zijn daar actief. Waarborg? Niet nodig! Daar wordt gewerkt met klantreviews. Je weet dus welke shop betrouwbaar is of niet. Niet tevreden? Deze shops zullen er alles aan doen om jou geen negatieve ervaring te laten plaatsen, desnoods door een volledige refund.
Doordat NL voorop liep op andere landen, zijn er veel webshops in Nederland gestart, dus voor elke branche is er wel een shop. Helaas is er niet, zoals jou artikel beweert, vrijwel elk product te krijgen. Shops in bijvoorbeeld Duitsland heben een veel groter aanbod, en zijn vaak ook nog eens goedkoper. Een HDMI kabel voor 13 euro, terwijl je die voor de helft in Duitsland kan vinden is not done. Uit HongKong kost het overigens nog geen 2 euro inc. verzending, voor dezelfde kwaliteit.
Tevens adviseer ik mensen om, waar mogelijk, vooral grote bedragen met creditcard te betalen. Mocht er iets fout gaan, je krijgt je geld terug. Problemen met de leverancier, je product is ook nog eens verzekerd. Voor electronica, kijk vooral rond in de VS. Nadeel daarvanis dat er de kans is dat je invoerrechten moet betalen. Wil je dat risico niet nemen? Kijk dan in Duitsland.
Begrijp me niet verkeerd, het Nederlandse webwinkelklimaat is gezond, maar ook erg duur.
Het Twinkle Magazine is het promotie platform voor het Thuiswinkel Waarborg? Kan de heer Jongen een keer een artikel schrijven waar dit waarborg niet de hemel in wordt geprezen?
Ik wil graag ook even reclame maken voor enkele geweldige keurmerken:
http://www.keurmerk.info/
http://www.mkbok.nl/index.php
http://www.qshops.org/
http://www.thuiswinkelkeurmerk.info/
http://www.digikeur.nl/
http://friendlyshops.nl/
http://veiligbetalenkeurmerk.nl/
Excuses als ik enkele andere veilige, betrouwbare keurmerken ben vergeten. Vul dit zeker aan!
ik sluit me aan bij Jos.
De Thuiswinkel Waarborg blijft een dikke nekkenclub. het zijn de duizenden kleinere ondernemers hier in Nederland die het goed voor elkaar hebben en goed voor hun klanten zorgen.
@eva, ga gerust ergens anders linkjes plaatsen want deze keurmerken voegen ook niets positief toe.
Zelf verheerlijking tot en met idd! Heb dan toevallig laatst ook eens Vara Kassa gekeken. Zij zijn de enige die aangesloten zijn bij een geschillen commissie. Keurmerk.info, dat zijn ook een stelletje diknekken Zij zijn NIET aangesloten bij een geschillen commissie maar strijken wel 200eu per jaar op van duizenden klanten. Naar grove schatting zetten ze enkele miljoenen om. Terwijl als je een probleem hebt moet je het zelf maar uitzoeken.
Het friendlyshops keurmerk is trouwens niet voor betrouwbaarheid, maar geef advies voor usability welke ook weer een fraai kijkje in de keuken van Kassa geeft: http://friendlyshops.nl/artikels/Vara-Kasa-doet-haar-huiswerk-niet-zorgvuldig/ Voila.
Ja ik hou wel van kanttekeningen, ja!