Hoewel, of misschien wel juist omdat de Nederlandse e-commerce markt zich flink heeft ontwikkeld, kopen maar weinig Nederlanders bij webwinkels in een andere EU-lidstaat. Relatief doen ze dat zelfs minder dan de gemiddelde EU-burger.
Van alle Nederlandse webshoppers deed 18 procent vorig jaar een aankoop bij een webwinkel in een ander EU-land, terwijl 23 procent van alle Europese webshoppers dat deed. Dat blijkt uit een rapport (pdf) dat het Europees Parlement liet opstellen.
Twinkle schreef begin juni over het aantal webshoppers in de verschillende EU-landen. In onderstaande tabel, gebaseerd op informatie van Eurostat, is te zien hoeveel van de inwoners in de verschillende EU-landen online kochten (2010) en hoeveel er online kochten in een andere lidstaat.
Verhoudingsgewijs
Conclusie: Nederlanders kopen net iets meer in buitenlandse webshops dan de gemiddelde EU-burger (blauw staafje). Maar gemeten naar het aantal webshoppers blijft ons land achter bij het gemiddelde van de Unie. Dat komt naar voren in een analyse die de London School of Economics maakte van de Eurostat-cijfers. In het gister gepubliceerde EU-rapport brengt het adviesbureau de verhouding tussen het aantal webshoppers in een land en het aantal cross border kopers in beeld:
Volwassenheid
In Groot-Brittannië, waar een nog groter deel van de bevolking online koopt dan hier, ligt het relatieve aantal cross border shoppers overigens nog lager. Dat kan te maken hebben met de ligging van het koninkrijk, maar ook met de goede verkrijgbaarheid van producten in shops van eigen bodem. Het Hoofdbedrijfsschap Detailhandel en Thuiswinkel.org concludeerden een jaar geleden dat de Britse e-commerce meer volwassen is dan de onze.
Interressant rapport, maar een kanttekening is wel nodig. De eurostat gegevens vertellen waar de Nederlander denkt te kopen of wenst te kopen. Je zou echter de daadwerkelijke transactievolumes moeten induiken om te zien wat de echte grensoverschrijdende volumes zijn. Bij PayPal hebben we hier inzicht in, omdat 19% van de wereldwijde eCommerce via ons wordt afgerekend. Wij kunnen dus een meer werkelijkheidsgetrouw beeld tonen, op basis van harde cijfers.
Wij zien een "Cross-border trade percentage" van 25% (en groeiend) in 2010, wereldwijd. Exclusief de VS ligt dit % vele malen hoger, ook en vooral in Nederland.
De grootste 'cross border' webwinkels voor NL komen uit Duitsland, de UK en de VS, en zijn niet herkenbaar als 'buitenlandse winkels'. Voorbeelden zijn Nederlandstalige webwinkels van Zalando, Groupon, Beate Uhse, Lensway of Toys 'R Us. De consument denkt bij een Nederlands bedrijf te kopen, maar dit is niet het geval.
Onze conclusie:
1. De trend dat Nederlanders steeds vaker internationaal kopen (zowel in herkenbaar Buitenlandse winkels in een vreemde taal, als bij Nederlandstalige shops uit het buitenland zoals de voorbeelden hierboven) zet hard door.
2. Met name de Duitse, Amerikaanse en Britse webshops doen het goed bij Nederlanders. Subjectief gezien is de markt daar verder en professioneler (vergelijk Zalando en Groupon maar eens met Nederlandse equivalenten).
Dank voor je inhoudelijke reactie Eelco.
Kanttekeningetje: ik vermoed wel (subjectief dus ook) dat PayPal vaker dan andere betaalmethodes wordt gebruikt voor cross border e-commerce, als mondiaal bekende speler.
Dag Arjan, Het aantal binnenlandse betalingen in Nederland groeit enorm bij PayPal - harder dan de NL markt, dus ons binnelands marktaandeel neemt toe.
Maar je hebt gelijk dat PayPal een veel groter marktaandeel heeft in cross border; simpelweg vanwege het ontbreken van iDEAL en vanwege de kopersbescherming die we bieden (die zekerheid is nog belangrijker bij buitenlandse aankopen). Echter, naar onze cijfers kijkende, lijkt het bijna onmogelijk dat 'slechts' 18% van de NL-ers over de grens koopt. Volgens ons ligt dit veel hoger - alleen realiseren kopers zich dit niet omdat de website zo Nederlands oogt: met een .nl domein, Nederlandstaligheid, en lage verzendkosten.