Twinkle | Digital Commerce

Nederlander koopt vooral in Hollandse webwinkel

2017-05-27
199136
  • [nieuws]
  • 1:24

Hoewel, of misschien wel juist omdat de Nederlandse e-commerce markt zich flink heeft ontwikkeld, kopen maar weinig Nederlanders bij webwinkels in een andere EU-lidstaat. Relatief doen ze dat zelfs minder dan de gemiddelde EU-burger.

Van alle Nederlandse webshoppers deed 18 procent vorig jaar een aankoop bij een webwinkel in een ander EU-land, terwijl 23 procent van alle Europese webshoppers dat deed. Dat blijkt uit een rapport (pdf) dat het Europees Parlement liet opstellen.

Twinkle schreef begin juni over het aantal webshoppers in de verschillende EU-landen. In onderstaande tabel, gebaseerd op informatie van Eurostat, is te zien hoeveel van de inwoners in de verschillende EU-landen online kochten (2010) en hoeveel er online kochten in een andere lidstaat.



Verhoudingsgewijs
Conclusie: Nederlanders kopen net iets meer in buitenlandse webshops dan de gemiddelde EU-burger (blauw staafje). Maar gemeten naar het aantal webshoppers blijft ons land achter bij het gemiddelde van de Unie. Dat komt naar voren in een analyse die de London School of Economics maakte van de Eurostat-cijfers. In het gister gepubliceerde EU-rapport brengt het adviesbureau de verhouding tussen het aantal webshoppers in een land en het aantal cross border kopers in beeld:



Volwassenheid
In Groot-Brittannië, waar een nog groter deel van de bevolking online koopt dan hier, ligt het relatieve aantal cross border shoppers overigens nog lager. Dat kan te maken hebben met de ligging van het koninkrijk, maar ook met de goede verkrijgbaarheid van producten in shops van eigen bodem. Het Hoofdbedrijfsschap Detailhandel en Thuiswinkel.org concludeerden een jaar geleden dat de Britse e-commerce meer volwassen is dan de onze.