Twinkle | Digital Commerce

‘Zeer transparant over bol.com, altijd geweest’

2020-02-18
29331650
  • 2:17

Ahold Delhaize doet niet geheimzinnig over bol.com, althans niet meer dan anders. ‘We zijn zeer tevreden met de winstontwikkeling.’

Dat zei topman Frans Muller vanochtend op BNR Nieuwsradio in reactie op de jaarcijfers van Ahold Delhaize. Presentator Bas van Werven vroeg naar de vermeende terughoudendheid over de prestaties van de Twinkle100-aanvoerder, die samen zou hangen met de nakende Nederlandse entree van Amazon.

‘Het is een beetje moeilijk hoe daarover gesproken wordt. Ik hoorde u zelf ook al spreken over “verhulde cijfers”, maar we zijn altijd zeer transparant geweest over bol, ik zal u een paar cijfers noemen die we overigens elk kwartaal noemen.’

Vervolgens wees de broer van Picnic-topman Michiel Muller op de groei van het handelsvolume in het laatste kwartaal (28,7 procent), de jaaromzet van 2,8 miljard euro en de ‘ruim 10 miljoen klanten die we mogen bedienen in Nederland en België’. Ook wees hij op het assortiment van 23 miljoen artikelen op bol.com en de samenwerking met inmiddels 23.000 partners, die samen tekenden voor 47 procent van de net consumer online sales vorig jaar.



Winstgevend als platform

Over de resultaten onder de streep zei hij: ‘We zijn EBIT-positief, dus we zijn winstgevend als platform’, zonder dat te willen concretiseren. ‘We zijn zeer tevreden met de winstontwikkeling’, om toe te voegen dat winstcijfers (pdf) niet op merkniveau worden gespecificeerd.

Amazon.nl

Over de bemoeienis van Amazon met de Nederlandse markt zei Muller op de radio: ‘Amazon is natuurlijk al vele jaren met producten vanuit de Duitse markt hier aanwezig’, om te vervolgen: ‘Het team en de collega’s bij bol.com zijn niet zo bang uitgevallen. We concentreren ons met name op de vraag hoe we voor de Nederlandse klant met onze lokale partners een nog betere propositie maken. Er is niemand die ’s zondags levert, niemand die ’s avonds levert, niemand die bestellingen voor twee uur op dezelfde dag levert. We hebben een zeer sterk assortiment, we zijn zeer competitief in prijs en we hebben ijzersterke partners op het platform zitten. En ik denk dat dat het belangrijkste is, dat we in Nederland en in België daarmee marktleider blijven.’

Bol.com in het Frans

Vervolgens vertelde Muller dat bol.com medio dit jaar in de Franse taal actief zal worden. De plannen daarvoor werden afgelopen september al geopenbaard. Toen werd gesproken over een app only entree voor Waalse shoppers, vanochtend sprak Muller over een ‘Franstalige website’.

Albert Heijn

Werd er deze dagen veel gesproken over de vermeende schimmigheid van bol.com, over de online prestaties van Albert Heijn in Nederland is minder bekend. De supermarkt maakte afgelopen jaar voor het eerst zijn (autonome) entree op het podium van de Twinkle100. Ahold Delhaize is in ons land ook online actief met de formules Gall & Gall en Etos.

Lees ook:
* Bol.com past commissiemodel aan (31 januari)
* Bol.com gaat logistiek voor en bij verkooppartners verzorgen (30 januari 2020)
* Bol.com nu ook bomvol kleding (23 januari 2020)