Bol.com zag zijn handelsvolume vorig jaar toenemen van 2,1 naar 2,8 miljard euro. Een groei van een derde dus. Partners waren vorig jaar goed voor net niet de helft van de verkopen.
In 2018 lag dit percentage nog een stuk lager, blijkt uit de presentatie (PDF) van de jaarcijfers van moederbedrijf Ahold Delhaize. Dat jaar waren partners nog goed voor 40 procent van de handelsomzet, het afgelopen jaar 47 procent.
Daarmee loopt bol.com voor op de verwachting van Ahold. Tijdens de Capital Markets Day eind 2018 stelde het moederbedrijf als doel voor bol.com om in 2021 een handelsvolume van 3,5 miljard euro te behalen, met een partneraandeel van meer dan 45 procent. Dat laatste is twee jaar eerder dus al behaald. Volgens Ahold Delhaize ligt bol.com op koers om de omzetdoelstelling te behalen.
In het vierde kwartaal namen de verkopen bij bol.com met 28,7 procent toe. Dat is iets meer dan de groei van de online verkopen van Ahold in Nederland.
Meer cijfers over bol.com deelt Ahold niet. Gisteren schreef het FD over mogelijke terughoudendheid van Ahold betreffende bol.com om Amazon niet wijzer te maken. Die terughoudendheid is niet echt terug te zien. Het aantal cijfers dat Ahold nu deelt over bol.com, is namelijk in lijn met die van vorige jaren.
Wat het concern nog wel wil delen over bol.com’s prestaties in 2019 is een ‘positieve’ brutowinst (EBIT). Hoe positief dat is, wordt dan weer niet gemeld. En het is natuurlijk ook de vraag hoeveel en of er wat onder de streep overblijft.
Tegelijkertijd maakt Ahold bekend dat het stopt met de activiteiten van de Amerikaanse maaltijdbezorger Peapod in Midwest, die tak is goed voor een omzet van net geen honderd miljoen dollar. Het concern doet dat om zich meer te kunnen richten op het oosten van Amerika.
Ik haal onderstaande regel uit het kwartaalverslag:
"Our underlying operating margin in the Netherlands was 5.2%, up 0.2% points compared to the same quarter last year. Excluding bol.com, the margin was 5.6%, or 0.2% points higher. Operating leverage from strong sales growth as well as tight cost control benefited margin. The margin at bol.com also improved compared to last year."
Ik haal hier uit dat bol.com zo'n 0.4% marge afsnoept van Ahold of zie ik dit verkeerd? Dat zou dan toch inhouden dat bol.com nog steeds verlieslatend is?
Bol.com drukt de operationale marge inderdaad met 0,4 procentpunt. Noteert zelf een klein plusje, maar brengt het gemiddelde omlaag.
Bol.com zal uiteindelijk in handen vallen van Amazon verwacht ik toch wel. Die leggen straks een zak met geld op tafel wat niet te weigeren is door Ahold.
nu 48% van de omzet van partners. Ik hoop dat er snel wetgeving komt in Europa dat platformen verbied om zelf producten te verkopen en de oneerlijke concurentie met hun verkoop partners aan te gaan. Nog steeds pikt bol.com (en andere platformen) namelijk de bestverkopende producten van hun partners in en bied die vervolgens aan tegen dumpprijzen waarvoor partners die niet kunnen verkopen (o.a. door de commissie aan bol.com). Op naar de 100% vanaf partners dus!