Amazon opent de poort voor verkopers op Amazon.nl. Bedrijven kunnen terecht in 24 verschillende productcategorieën, van levensmiddelen tot horloges.
‘Vandaag kondigen we aan dat we dit jaar miljoenen fysieke producten introduceren op Amazon.nl, waardoor we onze Nederlandse klanten een prachtig assortiment kunnen aanbieden’, aldus Roeland Donker, Amazons countrymanager Benelux. Onduidelijk is wanneer de virtuele warenhuisdeuren van Amazon.nl precies open gaan.
24 categorieën, alleen nieuwe producten
Zeker is wel dat Nederlandse en buitenlandse bedrijven zich vanaf vandaag als verkoper op Amazon.nl kunnen registreren. Daarvoor kunnen ze terecht op Services.amazon.nl. Verkopers hebben de keus om artikelen alleen op Amazon.nl of ook op andere Amazon-domeinen aan te bieden. Op de infopagina worden 24 verschillende productcategorieën genoemd. Voor allemaal geldt dat alleen items in nieuwstaat mogen worden opgenomen. ‘Gebruikte, gereviseerde producten zijn op dit moment niet toegestaan.’
Sommige producten kunnen worden opgenomen zonder specifieke toestemming van Amazon. Voor andere gelden aanvullende richtlijnen waar verkopers zich aan moeten houden.
Basic en professioneel
Wie slechts enkele producten via Amazon.nl wil slijten kan zich aanmelden om ‘individuele verkoper te worden’ en het basic-schema te volgen. Zonder verkoop worden er geen kosten in rekening gebracht. De verkoopcommissie bedraagt 99 cent plus een procentuele ‘verwijzingsvergoeding’ (met een minimum van 30 cent in de meeste categorieën).
Wie meer dan veertig artikelen per maand verkoopt wordt aangeraden een professioneel account te nemen. Naast de verwijzingsvergoeding wordt een maandtarief van 39 euro exclusief btw in rekening gebracht.
Amazon in Nederland
Met de openstelling van Amazon.nl zal de aantrekkingskracht van de e-commerce reus op Nederlandse webshoppers én webshops flink toenemen. Een 'bloedbad' werd zelfs al voorzien.
Met een online omzet van 350 miljoen euro in Nederland bezet Amazon de zesde plaats in de laatste Twinkle100, achter bol.com, Coolblue, Albert Heijn, Zalando en wehkamp, dankzij de productverkopen op Amazon.de en onder andere Amazon.fr, Amazon.co.uk en Amazon.com. Het eerstgenoemde, Duitse domein, kwam in 2016 in een Nederlandse vertaling beschikbaar. Een jaar later werd Prime in ons land geïntroduceerd en kwam iDeal als betaalmethode beschikbaar.
‘We leveren nergens sneller’
‘Amazon ís hier al’, benadrukte Alex Ootes dan ook twee jaar geleden al op de Webwinkel Vakdagen. De Nederlander, verantwoordelijk voor Europese expansie bij het bedrijf, zei afgelopen zomer dat ‘Amazon nergens sneller levert dan in Nederland’. Op dat moment waren meer dan een miljoen producten de volgende dag leverbaar voor Nederlandse shoppers op Amazon.de als ze voor middernacht waren besteld. De meeste pakjes komen vanuit fulfilmentcenters net over de grens, zoals die in Rheinburg, Dortmund en Keulen. Amazons pan-Europese fulfilmentnetwerk bestaat inmiddels uit meer dan veertig centra, waaronder een nieuw megamagazijn in Mönchengladbach.
Fulfilmentcenter in Nederland?
Over de komst van een fulfilmentcentrum in Nederland, om de leversnelheid in onze ontwikkelde markt nog wat op te schroeven, zijn geen concrete plannen bekend. Op vragen daarover van Twinkle reageert woordvoerster Veronika von Bredow vanuit München. ‘We have not made any announcement that Amazon will open a Fulfillment Center in the Netherlands and do not disclose any information about our delivery partners. Thanks for your understanding.’
Lees ook: Amazon, wat mogen we verwachten? (22 november 2019)
Wie helpt er als eerste mee om het Nederlandse retail landschap de afgrond in te duwen?
Ik zie dit (zoals bijna alles) als een kans. Daarnaast zal vooral de retailer zich moeten en kunnen onderscheiden door creatief in te spelen op behoeften en beleving voor de consument. De dagen van dozen schuiven in koopgoten is al een paar jaar niet meet relevant.
Voor iedereen die meer wil weten over de kansen die de komst van Amazon in NL met zich meebrengt, heb ik een interessante podcast opnemen met Amazon Expert Marco Coninx.
Je vind de podcast o.a. hier: https://www.askmathijs.com/podcast/amazon-is-geland-in-nederland/
Alle (retail) bedrijven die niet ECHT goed gewerkt hebben aan hun online zichtbaarheid hadden al last van Bol.com. Daar komt Amazon nu bij. #onlinemarketing #SEO #SEA
laat maar komen de echte ondernemers blijven echt bestaan. Dat het invloed zal hebben op de business zonder twijfel... De specialist zal uiteindelijk sterker worden. Mooi zo'n nieuwe uitdaging na 16 jaar bestaan we nog steeds en worden alleen maar sterker ook met de opkomst van de allergrootste in Nederland Bol/cool ect.
Mooi artikel Arjan! Heb het idee dat de praktijk nog een beetje achter loopt. We hebben een aantal klanten die binnen de 24 genoemde categorien vallen die nog niet op .nl aan de slag kunnen, terwijl een andere groep al wel inventory voor Nederland kan uploaden. Benieuwd wanneer de echte 'launch' zal zijn!
Dank nog Thijs, goed te weten, we houden contact!