Bol.com brengt de vaste verkoopcommissie op goedkope producten omlaag. Vanaf maart betalen partners twee dubbeltjes bij artikelen onder een tientje, het dubbele bij artikelen tot twee tientjes.
Daarnaast blijven de partners een procentuele verkoopcommissie betalen, die varieert tussen de 4 en 20 procent ex btw.
Gemiddeld 30 procent goedkoper
Op dit moment rekent bol.com minimaal € 0,83 (maximaal € 2,48) aan vaste verkoopcommissie. Vanaf maart valt de totale commissie op kleine orders gemiddeld 30 procent lager uit, rekende algemeen directeur Huub Vermeulen gisteren voor op de Webwinkel Vakdagen. De aanvoerder van de Twinkle100 denkt dat het aanbod van goedkopere producten flink zal toenemen nu partners meer aan de verkoop daarvan overhouden.
Uit het persbericht: ‘Met deze aanpassing verwacht bol.com dat binnen een jaar het assortiment met enkele miljoenen zal toenemen.’
Uit onderzoek dat Vermeulen aanhaalt, zou blijken dat lagere commissies ook ‘direct een positief effect’ hebben op de consumentenprijzen. Partners en klanten blij, is de boodschap.
Gratis bezorgd voor abonnees
Overigens brengt bol.com webshoppers verzendkosten van € 2,99 in rekening op bestellingen onder de 20 euro, een toeslag die vervalt voor Select-abonnees. Amazon schrapte onlangs de verzendkosten op orders tot twee tientjes voor Prime-abonnees, ook Nederlandse.
Verzenden via bol.com
De aanpassing van de tariefstructuur was een van de noviteiten die Vermeulen gisteren aankondigde op het hoofdpodium van de Webwinkel Vakdagen in Utrecht. Hij sprak onder andere ook over nieuwe advertentiemogelijkheden op het platform. Het grootste nieuws was dat bol.com de logistiek van én bij partners uit handen gaat nemen, in samenwerking met PostNL en Red je Pakketje. ‘Verzenden via bol.com’ start in de loop van dit jaar.
het wordt in meeste gevallen juist duurder. Die vaste vergoeding gaat voor producten onder de 10 of 20 euro wel omlaag maar de procentuele vergoeding gaat in merendeel van de gevallen wel omhoog (o.a. door andere indelingen van producten naar andere categorieën). Ook gaan de LVB kosten omhoog. voor 80% van de gevallen zal het dus uiteindelijk enkel duurder worden.
Dat valt toch wel mee? In veel van die categorien waar je het over hebt, gaan ook veel producten onder de 20 EUR profiteren. Althans, dat geldt wel voor mij. Dus ik ga er wel op vooruit, vooral zo doorgaan bol.com
Het wordt voor ons enkel duurder, het wordt gebracht als een 'verlaging' maar dit is een verkapte verhoging. Want boven de 20 euro komt er een euro per item bij. Hiermee prijst Bol zicht dus uit de mark t.o.v. Amazon.
Op media straks 0.99 + 1 + 15% + je mag de verzend EN retourskosten uit eigen zak betalen.
Daarnaast verwacht Bol dat je niet 'te duur' bent, anders worden je producten niet eens getoond. Alleen is natuurlijk de enige manier om nog wat over te houden je prijzen te verhogen en de Bol fee van tegen de 25% totaal in het product te verstoppen.
Wie is er de dupe? De onwetende niet verder kijkende consument, en Bol zelf uiteindelijk gezien bijna alle wederverkopers overpriced zijn t.o.v. hun eigen site.
Als Bol slim is verlagen ze juist de commissies om concurrerend te blijven met Amazon. Maar ze kiezen dus voor een andere weg.
Verwacht dat zodra Amazon naar Nederland gaat komen dat Bol.com met de tijd helemaal weggevaagd zal gaan worden. Ze prijzen zichzelf inderdaad uit de markt met dit commissiemodel.
BOL prijst zich inderdaad totaal uit de markt. Media items zoals cd en dvd van rond de 10 euro betaal je meer dan 30 % commissie door de door hun zelf verzonnen mediakosten. Btw 21 % verzendkosten 3,64 euro voor 1 cd of dvd, dus reken maar uit wat je overhoud. En dan ook de verkoopprijs nog maximaliseren... terwijl er items in die groep voor absurd hoge prijzen. Dus amazon is voor vele media verkopers een mooie welkom.
"Met ingang van 1 maart 2020 gelden nieuwe commissies. Deze tarieven zijn grotendeels voordeliger dan voorheen, met name voor artikelen onder de twintig euro. Hiermee willen we een impuls geven aan het winkelplatform en je zo helpen om meer omzet te halen uit je verkopen via bol.com." Door het invoeren van een mediatoeslag van 1 euro, per verkocht artikel krijgt vooral bol een impuls en niet de verkoper. Hoezo, meer uit je omzet halen?
Ontdek net dat de, voor mijn onbegrijpelijke, mediatoeslag die BOL sinds kort heeft van Amazon is overgenomen die precies zo'n gelijke toeslag hanteert.
Ik vind het vreemd dat Bol commissie berekent over het totale verkoopbedrag, terwijl een gedeelte van dat bedrag toch bestaat uit verzendkosten die mij alleen maar geld kosten en niets opleveren....