Twinkle | Digital Commerce

Bol.com past commissiemodel aan

2020-01-31
40323024
  • 1:21

Bol.com brengt de vaste verkoopcommissie op goedkope producten omlaag. Vanaf maart betalen partners twee dubbeltjes bij artikelen onder een tientje, het dubbele bij artikelen tot twee tientjes.

Daarnaast blijven de partners een procentuele verkoopcommissie betalen, die varieert tussen de 4 en 20 procent ex btw.

Gemiddeld 30 procent goedkoper

Op dit moment rekent bol.com minimaal € 0,83 (maximaal € 2,48) aan vaste verkoopcommissie. Vanaf maart valt de totale commissie op kleine orders gemiddeld 30 procent lager uit, rekende algemeen directeur Huub Vermeulen gisteren voor op de Webwinkel Vakdagen. De aanvoerder van de Twinkle100 denkt dat het aanbod van goedkopere producten flink zal toenemen nu partners meer aan de verkoop daarvan overhouden.

Uit het persbericht: ‘Met deze aanpassing verwacht bol.com dat binnen een jaar het assortiment met enkele miljoenen zal toenemen.’
 
Uit onderzoek dat Vermeulen aanhaalt, zou blijken dat lagere commissies ook ‘direct een positief effect’ hebben op de consumentenprijzen. Partners en klanten blij, is de boodschap.

Gratis bezorgd voor abonnees 

Overigens brengt bol.com webshoppers verzendkosten van € 2,99 in rekening op bestellingen onder de 20 euro, een toeslag die vervalt voor Select-abonnees. Amazon schrapte onlangs de verzendkosten op orders tot twee tientjes voor Prime-abonnees, ook Nederlandse.

Verzenden via bol.com  

De aanpassing van de tariefstructuur was een van de noviteiten die Vermeulen gisteren aankondigde op het hoofdpodium van de Webwinkel Vakdagen in Utrecht. Hij sprak onder andere ook over nieuwe advertentiemogelijkheden op het platform. Het grootste nieuws was dat bol.com de logistiek van én bij partners uit handen gaat nemen, in samenwerking met PostNL en Red je Pakketje. ‘Verzenden via bol.com’ start in de loop van dit jaar.