Twinkle | Digital Commerce

Bol.com nu ook bomvol kleding

2020-01-23
1000561
  • [nieuws]
  • 2:18

Dat bol.com kleding gaat verkopen is geen vraag meer. Elk uur wordt het assortiment van het webwarenhuis uitgebreid met meer fashionitems.

In de webwinkel zijn onder ander spijkerbroeken, rokjes, overhemden en jumpsuits te bestellen. Bol.com verkoopt al langer kinderkleding, sportkleding en fashion-artikelen als handtassen, riemen en pyjama’s. Vorig voor jaar werd een entree gemaakt in de categorie schoenen.

Herenmode en damesmode op het menu

Dat bol.com zou uitbreiden in kleding was een publiek geheim. Maanden geleden zong het gerucht al rond dat het platform fors zou uitpakken met fashion. Twinkle telde vanochtend vroeg al honderdduizenden nieuwe kledingitems. De categorieën herenmode en damesmode, die onlangs aan het menu zijn toegevoegd, beschikken respectievelijk over 407.655 en 2.395.415 artikelen. Daaronder bevinden zich overigens artikelen als schoenen, sieraden en sportkleding, die dus al langer op bol.com te koop zijn.

Amazon.nl

Met een lijvig kledingassortiment bereidt bol.com zich voor op de naderende uitbreiding van Amazon.nl, hoewel de samenhang door het platform wordt ontkend. Directeur Winkels Margaret Versteden bevestigt nu dat de aanvoerder van de Twinkle100 inderdaad flinke stappen aan het zetten is in kleding. Tegen Nu.nl zegt zij dat het de bedoeling is dat aan het einde van het jaar zo'n half miljoen kledingitems in het virtuele schap liggen.

Onder die partners zitten ook een aantal bekende spelers, zoals Otto-dochter About You, Jack & Jones en Miss Etam. Bol.com was al wel langer actief in kleding voor volwassenen, vooral met sportkleding. Dat was voor het platform ook een manier om te kijken in welke mate klanten een kledingaanbod waarderen. ‘We zien in het zoekgedrag dat onze klanten ook verwachten alles bij ons te vinden; er werd al veel gezocht naar dames- en herenmode', stelt Versteden. 'Daarom is het logisch om dit assortiment toe te voegen en ons assortiment completer dan ooit te maken.’

Partners aan zet

Bol.com zet zijn platform dus wijd open voor partners die kleding willen verkopen; de bal wordt nadrukkelijk bij derde partijen gelegd als het op het aanbod aankomt. Want waar de verhouding tussen partners en eigen voorraad bij de rest van het assortiment ongeveer fiftyfifty is, ligt dat bij kleding wel anders. Versteden: 'Bij mode hopen we op 85 procent van de partners en 15 procent eigen producten. En dat doen we dan alleen om de gaten te vullen, zodat alle maten beschikbaar zijn.'

Retouren

Dat bol.com zo lang heeft gewacht met een uitbreiding van het kledingaanbod komt volgens Versteden vooral door de complexiteit van de categorie. Zo moet bij kleding goed worden uitgelegd wat de maten zijn. Anders dreigt een overvloed aan retouren. Iets dat in de fashionbranche zeker niet vreemd is. Eerder liet een woordvoerder van bol.com al aan Twinkle weten dat het retourpercentage 4,7 procent is. Een percentage waar ze in de online kledingbranche alleen van kunnen dromen. Versteden houdt er wel rekening mee dat het retourpercentage door kleding hoger zal worden. ‘Bij kleding moet je er sowieso rekening mee houden dat veel spullen retour komen.’