De geruchten waren er, de bevestiging eigenlijk ook al. Maar een echte verklaring kwam er nog niet. Tot vandaag: de dag dat Amazon zijn uitbreiding in Nederland aankondigt.
De Amerikaanse gigant zal later dit jaar nieuwe categorieën lanceren op Amazon.nl. Binnenlandse en buitenlandse bedrijven worden opgeroepen om zich te registreren als partner op services.amazon.nl.
Amazon is al langer actief in Nederland, maar klanten konden op de Nederlandse webshop alleen e-books en e-readers kopen. Voor de rest van het assortiment zijn Nederlanders aangewezen op een vertaalde versie van de Duitse webshop van de e-tailer. Daar gaat dus verandering in komen. Wanneer dat is, laat het bedrijf nog even in het midden. Vandaag is volgens Amazon het officiële startsein voor bedrijven om zich te registreren. Maar als de geruchten waar zijn, zal dit over ongeveer een maand moeten zijn.
Wat wel duidelijk is, is dat Amazon gelijk groot wil inzetten op de Nederlandse markt, met 24 categorieën. Het bedrijf kondigt aan de Nederlandse webshop uit te breiden met ‘miljoenen’ fysieke producten. ‘Wij zijn zeer enthousiast om de volgende stap te zetten in Nederland en onze klanten nog beter te kunnen bedienen’, stelt Roeland Donker, de country manager Benelux bij Amazon. ‘Het is slechts een eerste stap. Maar we zijn ervan overtuigd dat wij het vertrouwen van de Nederlandse klant kunnen winnen met een ruim assortiment, scherpe prijzen en snelle en betrouwbare bezorging.’
Reactie Amazon
Twinkle heeft Amazon om een reactie gevraagd. Onder meer op de vraag wanneer de uitbreiding zal plaatsvinden. Een woordvoerder van het bedrijf laat weten dat Amazon geen aankondigingen doet over een exacte datum. Wel zegt de woordvoerder: ‘We werken al jaren aan het verbeteren van de ervaring voor onze klanten in Nederland. Ons aanbod uitbreiden met fysieke producten is de volgende logische stap. Het is onze ambitie om klanten in Nederland alle producten aan te bieden die ze willen kopen tegen aantrekkelijke prijzen en met het meeste gemak.’ Twinkle vroeg Amazon ook of er een magazijn in Nederland wordt geopend, maar ook daar doet Amazon geen uitspraken over.
Amazon in Nederland
Feitelijk gezien is Amazon dus al jaren actief in Nederland. Aan het eind van de vorige eeuw werd het domein Amazon.nl al geregistreerd. Jarenlang werden consumenten doorverwezen naar de Britse shop van de e-tailer. Pas in 2014 werd Amazon.nl een werkende webshop, met de verkoop van e-books en e-readers. Enkele jaren later - in 2016 - konden Nederlanders ook terecht op de Duitse webshop van Amazon. Op Amazon.de kunnen Nederlanders nu terecht voor miljoenen producten en diensten als Amazon Prime. Ook is het daar mogelijk om met iDeal te betalen. En Amazon bleef de Nederlandse consument verwennen. Zo kwam Prime Day, het koopjesfestijn van Amazon, in 2018 voor het eerst naar Nederland. En in dat jaar opende de e-tailer rond Black Friday een pop-up winkel in Amsterdam.
Geruchten
Maar ook daarna bleven de geruchten aanhouden. Want Amazon zou toch niet altijd met zo'n mager aanbod op het Nederlandse domein actief blijven? Begin dit jaar wist Emerce te melden dat Amazon dit jaar dan echt zijn Nederlandse shop flink zou uitbreiden. Op basis van een interne mededeling op Linkedin aan Nederlandse Amazon sellers. In die mail werden verkopers gevraagd om hun Vendor Central Account klaar te stomen voor de Nederlandse shop. Sindsdien kwamen er steeds meer geluiden binnen over de naderende uitbreiding van het Nederlandse platform van Amazon. Die geluiden bereikten ook de redactie van Twinkle. Men was het erover eens dat ‘de komst van Amazon’ zeker dit jaar zou plaatsvinden. Maar over een datum was nog veel onduidelijkheid. Men was het er wel over eens dat dit ‘ergens in Q1’ zou moeten zijn. Of dat waar is, moet dus nog blijken. Amazon houdt voorlopig de kaken stevig op elkaar als het over een datum van uitbreiding gaat. Ook na meerdere verzoeken.
Dat laatste komt vooral omdat het om een beursgenoteerd bedrijf gaat. Zo sprak Twinkle twee jaar geleden nog met Vice President EU Expansion Alex Ootes tijdens de Webwinkel Vakdagen. Hij gaf toen aan geen concrete uitspraken te mogen doen over een uitbreiding in Nederland. Maar toen bleek wel dat een uitbreiding van Amazon.nl op korte termijn er niet in zat. In een ander gesprek met Twinkle liet Ootes weten dat Amazon nergens zo snel levert als in Nederland. Dit doordat de zogenoemde cut-off tijd voor de meest populaire producten vorige zomer naar achteren werd geschoven. Hierdoor kan men ruim een miljoen producten tot middernacht bestellen voor levering op de volgende dag. Amazon hield dus wel al langer rekening met de Nederlandse markt, en is ook populair bij Nederlandse consumenten. Want hoewel het bedrijf dus nog geen uitgebreid Nederlands platform heeft, weten consumenten de weg naar Amazon.de al goed te vinden, getuige de zesde plek in de Twinkle100 dit jaar.
The winner takes all?
Nu Amazon dus officieel aankondigt in Nederland uit te breiden, wordt het erg interessant om te zien hoe het platform zich zal verhouden tot bekende spelers in Nederland als bol.com, wehkamp en Coolblue. Een jaar geleden bracht het ING Economisch Bureau nog een rapport naar buiten met daarin de verwachting dat in 2025 de Nederlandse online markt zal worden gedomineerd door één of twee platformen. Maar dat het zeker geen uitgemaakte zaak is dat dit grootmachten als Alibaba of Amazon zullen zijn. Nederlandse platformen blijken namelijk of een sterke positie te beschikken, stelde Dirk Mulder, sectorbanker Trade Retail bij ING. ‘Mits ze blijven investeren in hun businessmodel en aantrekkelijk blijven voor partijen om zaken mee te doen.’ Zo zouden deze bedrijven de Nederlandse consument veel beter kennen, en op dat vlak een grote voorsprong hebben.
Lees ook:
'Amazon levert nergens sneller dan in Nederland' (2 juli 2019)
'Amazon zal voor bloedbad zorgen in Nederland' (6 november 2019)
'Hoe hoog wordt de boom van Amazon.nl?' (Twinkle 10 2019)
Lees ook onze blog overhoe Amazon zal de Nederlandse retailsector dwingen tot actie :).
https://retailtrends.nl/news/58812/amazon-zal-de-nederlandse-retailsector-dwingen-tot-actie
Belangrijk nieuws, maar de hele voorpagina vullen met Amazon? Menig Nederlands webwinkelier zou dromen van zoveel gratis reclame ;) .