Cyber Monday viel dit jaar op de traditiegetrouw drukke maandag voor Sinterklaas. Toch was het op Black Friday veel drukker voor webwinkels. Sterker: het was die hele werkweek drukker.
Dat blijkt uit cijfers van Betaalvereniging Nederland over het aantal verwerkte iDeal-transacties en de gelieerde (geschatte) bedragen.
De ‘iDeal-dagomzet’ op Cyber Monday lag weliswaar een stuk hoger dan op een normale maandag, maar bleef onder de 200 miljoen euro (zie het diagram). Op Black Friday lag het gerapporteerde bedrag bijna de helft hoger, op het recordbedrag van 290 miljoen euro (bij 3.626.000 transacties).
(Diagram: Twinkle/BBP Media)Te zien is dat de transactiesommen ook op de voorgaande vier werkdagen boven de 200 miljoen euro uitkwamen. Zo werden op maandag 25 november meer iDeal-transacties verwerkt dan op afgelopen Cyber Monday. Ook vorige week dinsdag, woensdag en donderdag lagen de sommen veel en veel hoger dan op dezelfde dagen in een normale week.
Cyber Monday, mag worden geconcludeerd, verbleekt bij Black Friday, dat is uitgegroeid tot een ‘Black Week’. Webshoppers zijn hun aankopen voor Sinterklaas eerder gaan doen, zo lijkt het, waarbij de door de branche gewenste spreiding is gerealiseerd.
Lees ook:
- Storing bij pakketpunten PostNL: ‘Ontzettend vervelend’ (dinsdag 3 december 2019)
- Zo presteerden webshops tijdens Black Friday (2 december 2019)
- Huub Vermeulen: ‘Schuif Black Friday naar voren’ (29 november 2019)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Cyber Monday verbleekt bij Black Friday
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.