Twinkle | Digital Commerce

Van de zolder naar de Twinkle100 in tien jaar

2019-12-06
1000562
  • [interview]
  • 7:18

Naast zijn werk in een fietsenwinkel verkocht René van Kooten wel eens iets via Marktplaats, bij wijze van hobby. Eerst horloges, daarna elektrische heaters, vervolgens steeds meer producten. Zijn huis puilde uit. Op aandringen van zijn vrouw betrok hij in 2011 het clubhuis van de lokale duivenvereniging. Dat jaar pas opende Van Kooten een webshop, nu staat hij met Betaalbaarshoppen.nl in de Twinkle100: ‘Met e-commerce heb ik eigenlijk niks. De handel zit me in het bloed, dat is mijn passie, het is wie ik ben.’

Op een letterlijke steenworp van de Nederrijn, die de grens tussen Gelderland en Utrecht vormt, huist Betaalbaarshoppen.nl. We zijn in Remmerden, een industriegebied bij Rhenen. Metershoge stellingen staan vol met keurig verpakte bladblazers, speelgoedartikelen, krukjes, heggenscharen, compressoren en statafels, om een beeld van het assortiment te schetsen. Betaalbaarshoppen.nl presenteert zich als ‘Jouw voordelige online warenhuis voor huis & tuin’. Bovenin de gehuurde magazijnruimte bevindt zich het kantoor van het bedrijf. Van Kooten hoort er de heftrucks rijden en de telefoon rinkelen. ‘Dankzij deze mobiele fotostudio kunnen we onze producten van verschillende kanten tonen op de website’, wijst hij op een recente aanwinst. ‘Het is ook mogelijk om video’s te maken, alleen onze site ondersteunt die nu nog niet. Dat wordt anders met de migratie naar Magento 2.’

Uit eigen zak

Betaalbaarshoppen.nl zit nog niet zo lang hier in Rhenen, aan de Utrechtse kant van de provinciegrens. In zijn relatief korte historie heeft het bedrijf al veel verschillende locaties gehad. Het begon bij Van Kooten thuis: ‘Ik had al wel eens wat horloges verkocht via Marktplaats en toen zocht ik naar iets anders. Ik kwam in contact met een groothandelaar in elektrische heaters, die aan populariteit wonnen door het rookverbod. Per drie stuks kon ik ze bestellen. Ik besloot eerst een advertentie op Marktplaats te zetten en daarop reageerde een koper die er twee wilde hebben. Toen heb ik de eerste order geplaatst. Na een tijdje ben ik producten op voorraad gaan leggen, altijd uit eigen zak gefinancierd. Ik had verder ook feitelijk geen kosten, ik had geen pand, geen advertentiebudget. Omdat steeds vaker werd gevraagd om een btw-factuur heb ik me voor zes tientjes ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Toen heb ik ook een zakelijke bankrekening geopend.’

Het gaat om de juiste mix van goedkoop en goed

Van Kooten begon steeds meer andere producten te verkopen. Gereedschap met name: boor- en zaagmachines en luchtdrukgereedschap. ‘Ik kreeg een kick van die handel. Daarnaast werkte ik in die tijd [zo’n tien jaar geleden, red.] 46 uur per week in een specialistische fietsenwinkel. Voor ik daar ’s ochtends naartoe ging, checkte ik de betalingen, de facturen en printte ik de verzendetiketten. In de middagpauze ging ik een uurtje naar huis om in te pakken voor de zendingen die DPD bij mij uit de schuur zou komen halen. Afhalers konden overdag terecht bij mijn vrouw. In de avond deed ik de inkoop en de klantenservice; dan reageerde ik op de gemiste oproepen.’ Na twee jaar – de schuur en de zolder stonden inmiddels vol met spullen – werd het ‘te gek’, aldus Van Kooten. ‘Er werden pallets gelost bij ons in de woonwijk en dan lagen de kartonsnippers door het hele huis. Het werd tijd om het anders te gaan doen.’

Eigen webshop

In 2011 gebeurde er veel: Van Kooten ging uit dienst bij de fietsenwinkel en nam een baan aan als taxichauffeur om kinderen naar aangepast onderwijs te brengen. Drie uur ’s ochtends en drie uur ’s middags, met genoeg tijd voor de handel tussendoor. Hij betrok het oude clubhuis van de duivenvereniging in Veenendaal (‘Voor 150 euro per maand, het zag er niet uit, maar er was internet, telefoon én opslagruimte’) én hij bracht een eigen webwinkel in de lucht: Betaalbaarshoppen.nl. ‘Ik kwam iemand tegen op een verjaardag. Die heeft de shop voor 900 euro gebouwd’, herinnert Van Kooten zich. ‘Daarvoor liep alles via Marktplaats, het was platte handel. Nu kreeg ik directer met gegevensuitwisseling van klanten te maken, moest ik van de handel ook echt een winkeltje gaan maken, logische combinaties van artikelen maken en zo. Van het belang van vindbaarheid op Google had ik amper nog weet.’

‘Misschien mag ik het niet hardop zeggen, maar ik heb helemaal niks met e-commerce. Ik ben er ook niet goed in. Ik zorg ervoor dat ik de juiste mensen om mee heen verzamel, zonder wie het anders echt niet zou lukken. Dat kan ik niet genoeg benadrukken. En laten we de vrouw achter de ondernemer ook niet vergeten.’ Waarvan akte.

De voormalige ‘duiventil’ in Veenendaal werd te klein voor Van Kooten, die in zee ging met een fulfilmentbedrijf in dezelfde plaats. ‘In die tijd kwam het assortiment met zeecontainers binnen, we moesten wel groter. We konden kantoor houden naast het magazijn van die partner, en focussen op de inkoop, het klantcontact, de website en dergelijke.’

Door problemen bij de fulfilmentpartner kreeg Van Kooten een onverwachte boodschap te verwerken: ‘Ze hadden de huur opgezegd. Vijf weken later moest de hal leeg zijn.’ De zeer onaangename verrassing bleek uiteindelijk een blessing in disguise. ‘Ik had geen heftruck, geen stellingen, geen pompwagen, geen inpaktafel. Toch besloten we om het weer zelf te gaan doen allemaal. In vijf weken tijd hebben we met een klein team alles geregeld. We vonden een eigen pand aan de Kernreactorstraat in Veenendaal, hadden alles letterlijk weer in eigen hand.’

Partytenten

Een periode van ‘gigantische groei’ brak aan, aldus Van Kooten. ‘We waren overgestapt op Magento, nu vijf jaar geleden, en we hadden een bureau aangenomen voor de SEA, dat wierp ontzettend veel vruchten af. We waren toen ook actief geworden in de verkoop van partytenten. Daar hadden we met Partytentenoutlet.nl ook een aparte site voor opgezet. We lieten ze zelf maken in China, van die easy-up tenten, in alle kleuren, soorten en maten. We groeiden met 150 procent per jaar, namen steeds nieuwe mensen aan. In die periode heb ik ook een rechterhand aangenomen voor de operationele zaken, want ik was niet meer bezig met waar het me om begonnen was.’

De welig tierende partytentenhandel zorgde voor ruimtegebrek, waardoor in 2016 een nieuwe verhuizing volgde naar een pand in Ede. ‘Die hal was zesduizend vierkante meter, we hadden ook groot ingekocht en we moesten die spullen kwijt. Maar langzaam kwam er meer concurrentie op die markt: druk op de prijzen, hogere kliktarieven bij Google et cetera. Partytenten nemen veel ruimte in en zijn vrij servicegevoelig, ook qua retouren en klachten. Een jaar later hebben we een grondige analyse gemaakt, wat leverde het onder de streep op? Het leidde ertoe dat we met de partytenten zijn gestopt. We besloten ons te gaan richten op producten met minder volume, minder klachten, minder retouren en meer marge. We werken nu met minder mensen en zijn verhuisd naar dit kleinere magazijn hier in Rhenen, terwijl de omzet op peil is gebleven. Het heeft rust gebracht binnen de organisatie.’

Eigen merken

Sinds de strategische heroriëntatie is de aandacht komen te liggen op het naamgevende domein van de Twinkle100-speler, en daarbinnen vooral op de eigen merken. Volgens Van Kooten dankt het bedrijf daar inmiddels 90 procent van de omzet aan. ‘Een jaar of vijf geleden dachten we dat het misschien goed zou zijn om gereedschap niet merkloos, maar onder de vlag van een merk te verkopen. Toen hebben we Kibani opgezet waaronder we onder andere bladblazers, heggenscharen en compressors verkopen. Alles in oranjezwart met de leus “Immer das beste”. Het komt weliswaar uit China, maar we willen uitdrukking geven aan onze westerse kwaliteit, daar zoeken we onze partners in China ook op uit. We hebben zeer tevreden gebruikers, doe-het-zelvers die ook hun volgende product van Kibani willen hebben. De artikelen hebben eigen EAN-codes, zodat we ze als enige op bol.com kunnen aanbieden. Wat de prijsstelling betreft kijken we niet meer zo naar buiten als we eerder deden, dat hoeft ook niet meer omdat mensen ons goed waarderen, op Trustpilot scoren we “uitstekend”. Goedkoop zijn is ook helemaal niet moeilijk, het gaat om de juiste mix van goedkoop en goed. Een belangrijke succesfactor is ook onze kosteloze ophaal- en repareerservice. Onze eigen monteur maakt apparaten in orde in de werkplaats, we hebben alle onderdelen in huis.’

What’s next? Betaalbaarshoppen.nl zal binnenkort overgaan op Magento 2, waarmee de site sneller en beter vindbaar zal worden. Ook komt er plaats voor de 3D-fotografie die de mobiele studio al faciliteert. ‘Dan zijn we mobile first en helemaal bij de tijd’, aldus Van Kooten. Daarnaast werkt zijn bedrijf aan een bijstelling van de cut-off tijd: orders tot middernacht moeten de volgende dag door DHL worden bezorgd. Verder vooruit kijken heeft volgens Van Kooten niet al te veel zin in de snel veranderende e-commerce wereld. ‘Ik ben nu bezig met het voorjaarsassortiment, rekening houdend met het Chinese nieuwjaar. Wat dat betreft plannen we altijd een half jaar vooruit, maar hoe het bedrijf er over een aantal jaar uit ziet? Ik ben ervan overtuigd dat we ons moeten blijven onderscheiden met onze eigen merken, op kwaliteit en op service. Anders word je één van de velen.’

Over Betaalbaarshoppen.nl
Betaalbaarshoppen.nl is gevestigd in Rhenen. Daar werken twaalf mensen op kantoor en in het (afhaal)magazijn. Voor de verkopen in het buitenland werkt het bedrijf samen met lokale partners, alleen de Duitse markt wordt wel vanuit Rhenen bewerkt, via Amazon. Betaalbaarshoppen.nl verkoopt zelf ook op de marketplaces van bol.com en vidaXL, daarnaast zijn producten van de eigen merken Kibani (gereedschap) en Alora (home & living) in andere webshops te koop. Voor de inkoop en fabricage in China heeft Betaalbaarshoppen.nl lokale vertegenwoordigers voor zich werken. Met een omzet van 6,3 miljoen euro in 2018 bezet het bedrijf plek 247 in de Twinkle100.