Twinkle | Digital Commerce

Storing bij pakketpunten PostNL: ‘Ontzettend vervelend’

2019-12-03
1000562
  • 1:18

PostNL kampte gisterenmiddag, op de drukke maandag voor Sinterklaas, met een storing bij de pakketpunten. Wachtrijen liepen op.

De storing zorgde ervoor dat ‘op een aantal PostNL-locaties pakketten niet gescand konden worden’, aldus een woordvoerster desgevraagd. ‘Dat vinden we ontzettend vervelend. Op deze locaties konden pakketten wel handmatig worden uitgereikt en aangenomen worden.’

Computersysteem

Op hoeveel van de circa 3.400 pakketpunten het probleem zich voordeed is niet bekend. De storing duurde ‘van het einde van de middag tot 18.30 uur’, aldus PostNL. De vraag hoe zij zich heeft kunnen voordoen beantwoordt het bedrijf niet, de vraag of er maatregelen worden getroffen evenmin. ‘Het computersysteem dat de locaties gebruiken bij het aannemen en uitreiken van pakketten deed het niet meer’, meldt de NOS.

Maandag voor Sinterklaas

De maandag voor Sinterklaas is uitgeroeid tot de drukste dag van het jaar voor veel webshops, zoals voor Twinkle100-aanvoerder bol.com. Dit jaar lijken de pakketvolumes wat meer gespreid, onder andere door de stijgende populariteit van Black Friday en het stretchen van deze en andere koopjesdagen over meerdere dagen. Thuiswinkel.org tuigde dit jaar zelfs een consumentencampagne op: ‘Wees voorbereid - Bestel op tijd.

Ruim anderhalf miljoen pakjes per dag

PostNL spreekt van ‘de drukste maar ook de mooiste periode van het jaar’ en wijst ook op de branchebrede maatregelen. De pakketvolumes liggen deze dagen meer dan twee keer zo hoog als op een ‘normale’ dag, waarop zo’n 800.000 pakjes worden verwerkt.

Cijfers over de verwerkte volumes over de afgelopen dagen deelt PostNL niet, op zijn site plaatste de marktleider wel een indicatie van de verwachte piekdruke vorige en deze week: