De e-commerce branche komt steeds meer in de knel door de snel opvolgende feest- en koopjesdagen aan het einde van het jaar. Algemeen directeur Huub Vermeulen van bol.com pleit er daardoor voor om Black Friday in Nederland niet ná de Amerikaanse Thanksgiving Day te houden, maar eerder.
Zeker dit jaar zorgt het tijdstip van Black Friday voor de nodige problemen. Pakjesavond is namelijk al over zes dagen en de drukte die daarbij komt kijken zorgde er al voor dat de Twinkle100-aanvoerder besloot om de Black Friday en Singles’ Day acties uit te smeren over meerdere dagen. Daar komt nog bij dat aankomende maandag – de maandag vóór Sinterklaas - volgens Vermeulen traditioneel de drukste dag bij bol.com is.
In een interview met Trouw oppert Vermeulen nu om van Black Friday in Nederland een koopjesfeest te maken dat verder voor het Sinterklaasfeest wordt gehouden. Om problemen in de logistiek te voorkomen. ‘Je loopt het risico dat er in de keten van leverancier, magazijn en thuisbezorging vertraging optreedt.’
En dat het risico voor logistieke problemen toeneemt bleek vorig jaar wel. Toen hadden webshops en pakketbedrijven in Nederland de grootst mogelijke moeite om pakketten op tijd bij de consument af te leveren. Bol.com waarschuwde destijds al voor verlate levertijden, en ook andere webwinkels hadden te maken met logistieke problemen. En dan werd Black Friday vorig jaar nog een week eerder gehouden dan dit jaar.
Dagen, weken, maanden
Die combinatie van snelle opeenvolging van koopjes- en feestdagen maar ook blijvende groei van het aantal online aankopen zorgt ervoor dat e-commerce ondernemingen naar oplossingen gaan zoeken om de druk te verlagen. Die oplossing lijkt te liggen in het oprekken van de feestdagen naar feestweken. Niet alleen bol.com doet dat, Coolblue startte begin deze week ook al met zijn Black Friday actie. Beginbaas Pieter Zwart was daarbij eerlijk over de reden om dat te doen. Volgens hem kunnen de pakketbedrijven de drukte niet meer aan, als Black Friday nog maar één dag zou duren. En ook andere grote webwinkels komen met een Black Friday-week op de proppen.
Daarom hoopt Vermeulen nu dat meer webshops het met hem eens zijn en er collectief actie wordt ondernomen om Black Friday te vervroegen. Bol.com begon zelf vorige week vrijdag al met Black Friday-acties en volgens de algemeen directeur kan de consument best wennen aan een Black Friday, de week voor Thanksgivings Day. ‘Dan hebben we een week gewonnen en krijgen we onze eigen Nederlandse Black Friday, op een prettige afstand van Sinterklaas.’
Lees ook:
- 'Pakjespaniek in Nederland: hoe moet het verder?' (7 december 2018)
- 'Bol.com trapt feestseizoen al af' (5 november 2019)
En meteen nog een tip voor de commerciele afdelingen die zeggen goed te kijken naar de klantreis: zorg ervoor dat de medewerkers van de helpdesk mandaat krijgen om simpele problemen ook meteen op te lossen. Als je nu op woensdag iets koopt, het donderdag ontvangt en op vrijdag ziet dat de prijs lager is geworden dan is de oplossing van Bol.com niet: 'we storten het verschil uiteraard even op uw rekening, bedankt voor het meedenken' maar wel: 'Tja, ik mag niets doen. Vervelend. Ik snap uw slimme oplossing zeker maar ik kan en mag er niks mee. En ik mag ook geen manager doorgeven als contactpersoon om te escaleren. U kunt uiteraard wel gewoon het artikel opnieuw bestellen, en nog een keer betalen, maar dan voor de lagere prijs, en dan gaan wij weer allerlei kosten maken en het artikel opsturen en gratis bij u laten bezorgen, en dan retourneert u het artikel dat u nu nog een keer ontvangt en al in huis heeft gratis, maar dan met de kassabon van het nieuwe artikel, en uiteraard weer kosten voor ons, en dan gaan wij dat weer in het magazijn leggen, en dan maken wij het hogere bedrag aan u over, en dan heeft u alsnog het verschil terug. Inderdaad jammer van alle onzinnige werkzaamheden, kosten en de impact op het milieu maar ik kan en mag niks anders aanbieden'. Tjonge, jonge....
@OlafZ wat een gezever. Als een pak melk een dag later in de aanbieding is bij de super, vraag je toch ook niet het verschil terug? Ja, het is zuur dat het artikel enkele dagen later is afgeprijsd, maar als je alles van te voren zou weten.........
Als je een Nederlander zou laten doen dat organiseert hij twee keer Sinterklaas en Kerstmis. Je kan Black Friday niet verplaatsen. Bol.com moet ook niet klagen aangezien ze handig gebruik gemaakt hebben van de situatie dat vele mensen dachten dat het dit jaar op 22 november was en ze toen al hun aanbiedingen zijn gestart. Ik begrijp trouwens niet hoe Bol.com vandaag énkel maar de elektronica in de kijker zet ipv al het assortiment dat reeds eens een dag in promotie heeft gestaan. Zo doet Amazon het ook vandaag. Het probleem is helemaal zelf door de sector gecreëerd. Je denkt toch niet dat Amazon Duitsland Black Friday met een week zal vervroegen? Nee die doen dat gewoon op de dag zoals het hoort en Bol.com zou dan die dag niets meer doen als die te laat in de maand valt? Kom seg... Heel dat Black Friday gedoe is een aanslag op de marge van de verkopers die vroeger zowel voor Sinterklaas als Kerst een mooie omzet konden maken mét marge en zo heel hun jaar moesten goedmaken. Nu moet alles buiten tegen bodemprijzen een hele week voor de week van Sinterklaas. Het is kortom héél veel werk voor weinig marge. Daarbovenop komt dan nog eens dat de logistieke dienstverleners grote kosten moeten maken voor deze pieken en dit nu beginnen door te rekenen met piek toeslagen voor alle handelaars (ook zij die geen pieken veroorzaken). De vraag is nog maar hoeveel een Bol.com of een Amazon aan piekheffingen moeten betalen aan de koeriers.... dat zal een goed bewaard geheim blijven, maar ik vermoed dat het vooral de kleinere verkopers zijn de opdraaien voor de piek van de grote jongens.
We kunnen ook kerst en oud & nieuw verplaatsen naar het voorjaar ;-) Ik snap het idee achter de noodkreet wel, maar dit gevecht ga je niet winnen. Als volgend jaar Amazon volle bak in Nederland actief is, dicteren zij grotendeels de koopmomenten. En volgens mij was Bol.com een van de eerste grote spelers die Singles-day (een andere koopmoment, een paar weken voor Black Friday) adopteerde?!
Overigens wordt de consument doodziek van al die "Black Friday" mailtjes waarbij het duidelijk wordt dat retailers/marketeers vooral naar elkaar kijken. Als dan algemeen ook de consensus is dat men de prijzen daarvoor stiekem verhoogd heeft (kan ik me goed voorstellen door de klachten over marges hierboven) is wellicht dit dan een Angelsaksische trend die we kunnen overslaan? We hebben al Valentijn en Halloween geaccepteerd.
Wat is er mis met een Black Friday in zeg april of mei? Dan kunnen winkeliers met de oorspronkelijke feestdagen nog een boterham verdienen; hebben de koeriers geen piek in een piekperiode; hebben de distributiecentra nog wat ruimte over en wordt de consument wat rust gegund om op adem te komen na Singles Day (...) en voor Sinterklaas.
Als we toch gaan verschuiven, waarom dan geen geheel eigen datum..?
Dat gaat misschien voor 'puur Nederlandse' webshops, maar iedereen roept dat bv Amazon begin volgend jaar deze kant op gaat komen, die doen gewoon internationaal mee met het Black Friday feestje... kan je dat dan wel negeren?