De iDeal-bestedingen rond Black Friday en Cyber Monday zijn dit jaar aanzienlijk beter gespreid. De pieken waren weliswaar minder hoog, toch werd in de periode rond de koopjesdagen een absoluut record verbroken in iDeal-bestedingen.
Vooropgesteld: die iDeal-bestedingen zijn natuurlijk niet alleen e-commerce transacties. Ook rekeningen, verkeersboetes en Tikkies worden ermee betaald. Wel is in de periode voor – en tijdens – Black Friday en Cyber Monday de groei in iDeal-transacties toe te schrijven aan webshopbestellingen. Die nemen daarnaast het grootste deel van de iDeal-taart op zich.
Tijdens deze periode hield Currence, het bedrijf achter iDeal, bij hoeveel transacties er werden verwerkt. Daardoor valt een goed beeld te scheppen van hoe veel er werd besteld, en hoezeer er sprake was van spreiding, waar vooraf door verschillende instanties op werd gehamerd.
De ontwikkelingen rondom Black Friday hielden we afgelopen week bij in een liveblog; daarbij ook verschillende updates met iDeal-transacties. Wat valt op?
Minder pieken, weinig dalen
In de afgelopen elf dagen (van de vrijdag voor Black Friday tot en met Cyber Monday) is goed te zien dat de pieken minder hoog waren. Met andere woorden: consumenten hebben hun bestedingen meer gespreid. Steeds meer webwinkels beginnen vroeger met de Black Friday-deals, en dat is goed te zien in de resultaten. Die worden overigens ook beïnvloed door andere factoren, zo gaf de Betaalvereniging Nederland eerder aan dat bijvoorbeeld uitbetaling van salaris een factor is. Dit jaar was Black Friday relatief laat.
Die betere spreiding, plus extra maatregelen van pakketbezorgers, zorgt er ook voor dat – vooralsnog – er weinig grote vertragingen zijn in bezorging van de pakketten. De nationale druktekaart van DHL staat bijvoorbeeld al dagen in het groen. Ter info: dat is goed.
Recordgroei
Zoomen we verder in op de aantallen iDeal-transacties, dan valt op dat dit jaar met in totaal 56,82 miljoen een absoluut record is gevestigd. Zeker, op Black Friday en Cyber Monday zelf werden in 2023 meer transacties verwerkt. Het was voor het eerst in jaren dat op Black Friday zelf er sprake was van een daling van het aantal transacties. Maar in totaal werden in de afgelopen elf dagen dit jaar 12,3 procent meer transacties verwerkt (of 6,23 miljoen). Qua procentuele groei konden de afgelopen vier jaren daar niet aan tippen.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Grootste iDeal-stijging in jaren tijdens Black Friday Week, maar koopjesdagen zelf verbraken geen records