Twinkle | Digital Commerce

Sendcloud: pakketvolume steeg 32,8 procent in Black Friday-week

2025-12-04
1000562
  • [nieuws]
  • 0:56

Het e-commerceseizoen heeft dit jaar geleid tot uitzonderlijk hoge verzendvolumes. Volgens cijfers van verzendplatform Sendcloud was Cyber Monday de drukste verzenddag van 2025.

Tijdens de week van Black Friday steeg het aantal verzonden pakketten met 32,8 procent vergeleken met dezelfde periode in 2024. Op Cyber Monday werd zelfs een jaar-op-jaar groei van 12,5 procent gemeten. De drukte vertaalde zich vooral in een toename van leveringen naar out-of-home locaties: zendingen naar servicepunten namen toe met 23 procent, pakketautomaten waren 16 procent populairder.

Die toegenomen voorkeur voor alternatieve bezorglocaties legt echter druk op de logistieke afhandeling. Veel servicepunten en pakketautomaten zaten tijdens het piekweekend vol, waardoor vervoerders pakketten moesten omleiden. Dit had impact op de bezorgsnelheid: next-day-leveringen naar out-of-home locaties daalden met 17 procent ten opzichte van reguliere dagen.

Heldere communicatie essentieel

Volgens Sendcloud-ceo Rob van den Heuvel blijft het aantal pakketten tot half december bovengemiddeld hoog. Hij benadrukt het belang van duidelijke communicatie door retailers: ‘Nu zowel thuis- als out-of-homebezorging onder druk staan, is het cruciaal om realistische levertijden te communiceren en alternatieven aan te bieden.’