Twinkle | Digital Commerce

IDeal-betalingen in aanloop naar Black Friday beter verdeeld

2019-12-02
1000562
  • [nieuws]
  • 1:09

In de zeven dagen tot en met Black Friday zag Betaalvereniging Nederland een toename van 36 procent in iDeal-betalingen. Opvallend is dat de betalingen nu beter verspreid zijn.

Vorig jaar was het verschil tussen de dagen voor Black Friday en de koopjesdag zelf namelijk veel groter. Dit jaar was Black Friday ook goed voor een aanzienlijke groei van het aantal betalingen via iDeal, maar doen de dagen ervoor het aanzienlijk beter dan vorig jaar.

In de dagen voor Black Friday werd er dit jaar per dag ongeveer 2,5 miljoen keer met iDeal betaald. Op Black Friday zelf was dat 3,626 miljoen keer. Vorig jaar was dat verschil echter groter. Gemiddeld lag het aantal transacties net voor Black Friday toen op zo’n 1,8 miljoen, terwijl Black Friday 2018 maar net lager uitviel in vergelijking met dit jaar, met 3,595 miljoen transacties.

Black Week

De betere spreiding kan meerdere oorzaken hebben. Steeds meer retailers beginnen vroeger met Black Friday. Zo beperken ze zich niet meer tot de vrijdag zelf, maar worden de kortingen soms de week ervoor al aangeboden. Ook kan het een gevolg zijn van de campagne die branchevereniging Thuiswinkel.org eerder begon met verschillende e-commerce organisaties. Consumenten worden daarbij gewaarschuwd om eerder te bestellen, om de druk op de e-commerce branche te verlagen.