De thuisbezorging gaat volgens PostNL in 95 procent van de gevallen bij de eerste bezorgpoging goed (inclusief leveren bij de buren). PostNL gaat een pakket nog maar één keer thuis aanbieden, omdat we bij de twee bezorgpoging weer niet thuis zijn. Het pakket gaat daarom meteen naar de dichtstbijzijnde PostNL-afhaallocatie. Zo kunnen consumenten hun pakket een dag eerder ophalen. Een mooi en duurzaam initiatief.
PostNL wil, net als andere bezorgers, de bezorging zo goed mogelijk afstemmen op zowel de groei als de wensen van webwinkels en consumenten. Het doel is pakketten in één keer bij de consument af te leveren; waar en wanneer zij dat willen. Hoe voorkom je die laatste 5 procent missers? Ik wil ook mijn buren niet meer lastigvallen. De consumenten krijgen meer controle over de bezorging.
De webwinkels zijn aan zet
Steeds meer webwinkels bieden meer dan één bezorgoptie aan; thuis, op een ander tijdstip of een andere (afhaal)plek. Daar start de perfecte bezorging. Het is onbegrijpelijk dat nog veel webwinkels geen verschillende opties bieden. Dat is vragen om ellende. Met de groei van crossborder verkopen via Amazon of Alibaba is dat ook best lastig. De meeste webwinkels kiezen voor ‘fire and forget’. Vooral de platform-partners laten hier steekjes vallen. Als consument moet je maar afwachten hoe het gaat. Sommige, ongeduldige consumenten halen hun pakket niet eens meer op bij het afhaalpunt; return to sender.
De webwinkels zijn aan zet om de consument daadwerkelijk aan het bezorgstuur te zetten; bezorg alleen nog op afspraak. Dat is duurzaam.
Duurzaam
Omdat pakketten geen tweede keer meer mee hoeven, scheelt dat ruimte in de bestelauto. Dan kan de bezorger meer pakjes meenemen of de bezorging doen met een licht elektrisch voertuig. Dat is nodig. Het aantal pakketten groeit nog steeds gestaag en de drukke feestmaanden komen eraan. Als de webwinkels ook de onnodige lucht uit de pakjes halen, dan maken we echt een duurzame sprong. Dat is beter voor onze buurt.
Slimmer plannen
De thuisbezorging gaat volgens PostNL in de eerste bezorgpoging meestal goed. Nu hebben wij vaak pech, omdat we aan het einde van een bezorgroute wonen. Was het maar 95 procent... De eerste bezorgpoging is bij ons meestal een dag, soms twee dagen later. De bezorger haalt het gewoon niet.
De pakketbezorgers moeten slimmer gaan plannen met gebruik van ‘address intelligence’, verkeersdata en real time communicatie met de consument, samenwerking met rivalen en onbemande ‘white label’ afhaaloplossingen in de buurt. De slimme deurbel Qring biedt een ‘last minute’ oplossing voor onnodige bezorgpogingen; Je telefoon vertelt of je pakketjes aan kunt nemen of niet.
Eerder schreef ik dat stadslogistieke bedrijven met slimmer plannen een op de twee bestelauto’s uit de stad kunnen halen. De stap van PostNL is een goede, volgende stap op weg naar duurzamer bezorgen, met minder voertuigen, en meer service voor de klant.
Onder de noemer duurzaam kan je tegenwoordig alles plaatsen wat een ander raakt. In ons concept versturen wij cadeaus die de ontvanger niet verwacht. Ontvangers zijn ziek of herstellende, ook zijn ze regelmatig niet in staat om op korte termijn bij de deur te zijn om open te doen voor de koerier. Laat staan naar het afhaalpunt te gaan (lopen). Wanneer Postnl besluit tot een dergelijke switch zou het Postnl sieren dat zij, bedrijven als de onze, eerst inlichten zodat wij onze maatregelen kunnen nemen. Of in overleg met Postnl kunnen kijken naar een service waarbij het pakket, alsnog bezorgd word. Door de "duurzame" switch die postnl maakt hebben zij op deze wijze ons concept voor een groot gedeelte om zeep geholpen. Let wel, wij zijn geen tegenstander van oplossingen die beter zijn voor mens en milieu, maar verwachten wel vooraf communicatie , dit om een duurzame relatie op te bouwen met onze koeriersdienst
Ik ben er van uit gegaan dat dit fake news is. Van PostNL heb ik hierover namelijk niks gehoord en die tweede keer leveren staat gewoon in het contract. Maar misschien heb ik de brief gemist, waarmee ze mij een aanpassing van het bezorgtarief voorstellen.
Grappig hoe je degradatie van je service kan verpakken als een verbetering. POST NL, zou je niet eerst beginnen met niet meer overdag leveren wanneer ruim 13 miljoen mensen aan het werk zijn maar s'avonds tussen 18:00-22:00 thuis zijn?
Ik heb die logica nooit begrepen. Leveren wanneer de kans het kleinst is dat iemand thuis is.
Daarna. Zou je wellicht je bezorgers in loondienst of ZZP'ers fatsoenlijk willen betalen en belonen zodat ik niet 50 meter sprint in 0.02 seconden hoef te oefenen om bij de voordeur te komen? Niet thuis? Ik was wel thuis! Ik heb zo vaak meegemaakt dat er een briefje in de brievenbus lag met "u was niet thuis" terwijl ik het wel was.Gewoon niet aangebeld.
Kaartje in de bus en alles bij de kapper om de hoek dumpen en wegwezen. Dan is de geïmporteerde witter Mercedes bus die met duck-tape aan elkaar hangt misschien voor 23:00 leeg.
Wie houdt wie hier nou voor de gek? Wie heeft er gezegd dat ik mijn pakketjes gratis wil? Ik niet.Maar als ik 3.95 of 6.95 betaal dan verwacht ik wel dat de POST NL bezorger na 18:00 op mijn stoep staat en ik de tijd krijg om naar de voordeur te lopen.
De oorzaak wordt niet aangepakt, maar het gevolg. Gewoon terug naar de tekentafel POST NL. Dit is een zwaktebod. En noem het al helemaal niet duurzaam. Jullie zitten met een ondercapaciteit, door slechte lonen en tarieven voor ZZP'ers, en zien de bui hangen voor de feestdagen en dekken je zo alvast in.
Ik trap er niet in.
De bezorger is hierbij wel de dupe die krijgt per adres betaald waarbij een afleveradres als een adres telt. Raakt dus minimaal 5% aan inkomen kwijt.
Bij mij komen ze niet eens een eerste keer. Geen briefje in de bus. En dan mag ik er na een week zelf achter komen dat hee pakket ergens op een locatie is achtergelaten. Klantenservice is alleen maar een barrière, want je wordt met een kluitje in het riet gestuurd. Beter om gebruik te maken van een andere aanbieder.
in de zelfde range, ze schaffen gewoon per 1 jan 2020 rembours af, wat inhoud dat er geen simpel achteraf betaal mogelijkheid (als je geen afterpay wil als shop) meer word geboden door PostNL. Word niet nagedacht, gewoon 'gedaan'
Ik word dacht ik op de hoogte gehouden van pakketlevering via de PostNL-app. Echter als er een pakket wordt aangemeld voor levering op een datum/dag dan houd ik hier rekening mee, maar dan wordt het niet geleverd en komt het wanneer PostNL het beter vind. Hierover wordt geen melding meer gegeven, wat betekend dat ik mogelijk niet thuis ben en dus daarna zelf maar moet zien hoe ik bij een meldpunt kom om het pakketje op te halen. Waarvoor heb ik dan eigenlijk de PostNL-app nog nodig? Nog een stap verder en de PostNL levert helemaal geen pakketjes meer aan de deur, dan kunnen we gelijk naar een afhaalpunt. Slecht idee en van service is hier al helemaal geen sprake. Pakket verstuurders moeten maar naar een andere pakketservice gaan uitzien, misschien DHL of zo. PostNL is te groot voor haar schoenen geworden en meent nu met deze maatregel slim te zijn en onder het mom CO2 uitstoot te beperken, maar ook hier is sprake van creatief rekenen. Zij minder CO2 maar ik meer CO2 dus blijft de uitstoot voor mij toch gelijk.
belachelijk. ben het met de andere mensen eens. dit is geen goed idee. zeker niet als ik voor deze bezorging 7 euro betaal en mijn pakketten soms gehavend worden geleverd. dus voortaan maar naar de winkel en niet meer via de webwinkel.