Twinkle | Digital Commerce

Het groeiende marktaandeel van Amazon in Duitsland

2019-10-21
1000562
  • [nieuws]
  • 1:42

Dat Amazon een flink stuk van de e-commerce taart in Duitsland in handen heeft, mag duidelijk zijn. Zo werd vorige maand nog duidelijk dat het bedrijf in online omzet drie keer zo groot is als nummer twee Otto. Maar de invloed van Amazon is niet alleen in de e-commerce zichtbaar.

Zo liet Handelsblatt onlangs door de Universiteit van St. Gallen en e-commerce adviesbureau E-tribes onderzoeken in hoeverre het marktaandeel van de e-tailreus in bepaalde categorieën is toegenomen. Dit geldt voor de volledige Duitse retailmarkt, zowel offline als online dus. Belangrijkste conclusie: ‘Amazon groeit snel en domineert veel sectoren’.

Speelgoed en elektronica

Volgens het onderzoek reikt de Duitse dominantie van Amazon veel verder dan alleen e-commerce. Zo blijkt handel via het platform van Amazon goed voor 5 procent van de totale Duitse detailhandelverkopen. In de analyse werd de verkoop van meer dan één miljoen producten op het Duitse platform van Amazon onderzocht. Daaruit blijkt dat in de categorie ‘Speelgoed, baby, sport, en vrije tijd’ het bedrijf een marktaandeel heeft van bijna 16 procent. Ook in de categorie 'Elektronica' zag het bedrijf zijn aandeel de afgelopen jaren toenemen, naar 14 procent. In de categorie ‘Boeken en kantoorbenodigdheden’ heeft Amazon een aandeel van 13,6 procent.

Volgens Handelsblatt is het geen verrassing dat Amazon steeds dominanter wordt. Vooral het grote assortiment en het eenvoudig betalen en retourneren zou ervoor zorgen dat het platform steeds meer klanten trekt. Dat blijkt ook uit het onderzoek, waarin consumenten werden gevraagd hoe zij Amazon beoordelen in vergelijking met andere platforms. Daaruit blijkt dat 93 procent van de klanten het prettig vindt dat het bedrijf zo’n groot assortiment heeft en 90 procent prijst het gemakkelijke betaalproces.

Food

Toch liggen er ook kansen voor andere retailers, denken de onderzoekers. Zo is Amazon in categorieën als mode, wonen, geneeskunde en voeding een stuk minder sterk. Als voorbeeld wordt AmazonFresh genoemd, de boodschappenbezorgdienst van Amazon. Niet toevallig kondigde vervoerder DHL onlangs aan te stoppen met de bezorging van boodschappen voor die dienst. Op de Duitse foodmarkt zou Amazon dan ook over een marktaandeel van slechts 0,1 procent beschikken.