De online omzet van supermarkt Jumbo is in het eerste halfjaar gelijk gebleven aan die van de eerste helft van vorig jaar. Daarmee loopt ‘online’ wat achter op de groei van de concernomzet, die 1 procent hoger uitkomt.
Dat blijkt uit een tussentijdse rapportage over de verkoopcijfers van de supermarkt. De omzet komt in de eerste zes maanden van 2024 uit op 6 miljard euro, dat is dus ongeveer een procent hoger dan vorig jaar. De omzetstijging is volgens Jumbo volledig toe te schrijven aan de groei van het aantal klanten. Aan de andere kant hadden doorgevoerde prijsverlagingen en een afname van de tabaksomzet gevolgen voor de totale verkopen.
Ceo Ton van Veen toont zich tevreden over de ingeslagen weg en resultaten. Hoewel hij benadrukt dat Jumbo op verschillende vlakken nog in een transitiefase zit. Dat geldt in zekere zin ook voor online. Jumbo zet naar eigen zeggen in op ‘gezonde en kwalitatieve’ groei in e-commerce: waarbij meer wordt ingezet op resultaat dan op groeicijfers. De online omzet is mede daardoor gelijk gebleven aan de omzet in de eerste helft van 2023. Wel heeft Jumbo nu 99 procent landelijke dekking in thuisbezorging in Nederland en zet het meer in op duurzamere bezorgopties. Zo hebben klanten begin dit jaar de optie om hun online bestelde boodschappen duurzamer te laten bezorgen.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Jumbo’s groei in e-commerce is ‘gezond en kwalitatief’, maar blijft wel wat achter