PostNL zal vanaf vandaag pakketten die niet thuis kunnen worden afgeleverd omdat de klant niet thuis is, direct naar een PostNL-locatie brengen. Dit zorgt ervoor dat klanten pakketjes sneller in hun bezit hebben.
Uit klantonderzoek van PostNL blijkt dat als het de bezorger niet lukt om het pakket bij een eerste bezorgpoging thuis af te leveren, klanten graag willen dat het dan naar de dichtstbijzijnde PostNL-locatie wordt gebracht. Dat gaat vanaf nu dus gebeuren.
Mensen ook bij tweede poging vaak niet thuis
De pakketbezorgdienst zegt dat het in 95 procent van de gevallen lukt om het pakket bij de eerste bezorgpoging af te leveren. Maar als dit niet lukt, slaagt een tweede poging vaak ook niet, leert de ervaring. Omdat mensen dan ook (nog) niet thuis zijn. Wanneer de pakketjes na die eerste poging naar een PostNL-locatie worden gebracht, zijn ze een dag eerder beschikbaar dan bij een tweede bezorgpoging.
Bijkomend voordeel is volgens PostNL dat pakketjes niet nog een keer mee hoeven in de bezorgbus, wat ritkilometers en daarmee CO2-uitstoot scheelt. Ook kan de ruimte in pakketbussen wordt beter gebruikt en de capaciteit optimaler worden ingezet. PostNL: ‘Dat is nodig want het aantal pakketten groeit nog steeds gestaag.’
'Meestal binnen drie dagen opgehaald'
NRC bracht in september naar buiten dat het steeds drukker wordt bij lokale winkeliers, omdat steeds meer mensen kiezen om hun pakketten bij afhaalpunten op te halen. De woordvoerder van PostNL zegt hierover in een reactie aan Twinkle: ‘Uit onderzoek weten we dat de meeste ontvangers hun pakket binnen drie dagen ophalen. De bewaartermijn is daarom onlangs van twee weken teruggebracht naar een week. Daarmee vergroten we de totale beschikbare capaciteit van de PostNL-locaties. Daarnaast monitoren we de hoeveelheid pakketten dat naar retaillocaties gaat om de aantallen beheersbaar te houden.’
Er zijn op dit moment 3.300 retail-locaties in Nederland en 'tegen het eind van het jaar verwachten we dat dit er ongeveer 3.500 zijn', aldus de woordvoerder.
Meer pakketautomaten
Om de grotere stroom aan pakketten in goede banen te leiden, zal PostNL dit jaar ook 25 nieuwe pakketautomaten plaatsen. In juli dit jaar waren er zo'n honderd in Nederland. Een ander initatief om het bezorgverkeer te verminderen is bijvoorbeeld een pakketdepot in stadwijken. Mogelijk komt er binnenkort een in Utrecht.
gewoon een ordinaire bezuinigingsmaatregel die verpakt wordt met wat mooie woorden. Vervolgens blijven pakjes ook nog maar 7 dagen bij het pakketpunt liggen en gaan ze daarna weer terug naar de afzender. Dat in combinatie met dat bezorgers vaak vertikken om langer als 10 seconde bij deur te blijven wachten en vaak geen briefje achterlaten dat ze geweest zijn en/of daarop geen informatie schrijven maakt dat er steeds meer pakjes terug bij mij komen als afzender en ik boze klanten krijg waar hun pakje blijft en ik dus maar weer op mijn kosten nogmaals naar de klant moet sturen (daar gaat de milieuwinst alweer met onnodig terug naar afzender en nogmaals naar klant) Maar postNl casht wel lekker extra daarvoor.
Je hebt het helemaal perfekt verwoord.. dezelfde ervaringen heb ik.. zeggen dat bewoner niet thuis was en er ook gern briefje in de bus ligt.. ben het helemaal mee eens met wat je aanhaalt
Dat mensen niet thuis zijn komt omdat ze post nl niet op de afgesproken tijd langs komt! Altijd te laat, kan dan écht niet nog langer thuis zitten te wachten. Bezorgtijd wordt op track and trace dan óok niet aangepast.
Wat PostNl vergeet aan te geven is dat met de nieuwe procedure er geen paketten meer ongewild en overigens ontechtmatig ip een ander adres wordt afgegeven. Teven ontvang je dan een leeg kaartje.
Als je wat besteld heb en niet thuis ben kan je ook wat anders verzinnen bij voorbeeld een brief op de deur dat het dan tijdelijk in de kliko wordt gelegd
DHL doet dit al langer, ik zie in mijn omgeving dat daardoor DHL pakketpunten zijn gestopt omdat het gewoon veel te veel wordt.
PostNL doet dit al enkele maanden. Heb hier meermaals contact over opgenomen en zij hebben dit toen ook bevestigd. Het is een vreemde maatregel, want je ontvangt er je pakket zeker niet altijd sneller mee. Ik ben vaak pas na winkelsluiting in de gelegenheid om mijn pakketje af te halen en daarom liet ik het voorheen altijd middels de PostNL app naar de dichtstbijzijnde Gamma bouwmarkt sturen (deze zijn tot 21h geopend). Met de nieuwe maatregel van PostNL gaat mij pakketje standaard naar de plaatselijke tabakszaak, die al om 17h sluit. Gevolg: er gaat vaak een week overheen voor ik aan mijn pakket kan komen. Dit heb ik meerdere malen bij PostNL aangegeven, maar ze blijven hun 'nieuwe service' verdedigen.
Het systeem wordt steeds "slimmer". En is ingesteld om bij te houden welke adressen vaak niet thuis zijn. Daar gaat postnl niet voor een 2e keer langs.
Minder serviceverlening, Maar ondertussen wel de tarieven verhogen.
PostNL heeft al jaren de prijs van een Pakket niet meer verhoogd. En als je service wil ontvangen maar geen verzendkosten of retourkosten wil betalen, ...hoeveel service wil je dan krijgen? Voor niets gaat de zon op. Dat dan weer wel.
Ik zie hier elke morgen de bus (of meerdere) komen. De chauffeur tracht zo snel mogelijk alle pakketten bij buren te dumpen, soms zonder zelfs te kijken of je thuis bent. Waarom geen standaard systeem waarbij je bij bestelling aan kan geven wat er met je pakketje moet gebeuren. In mijn geval is afgifte bij een centraal punt het handigst en bespaart veel tijd, geld en brandstof.
Prima idee Post. Nl, ik hoef dan in ieder geval niet nog een dag te wachten. Wat betreft het verkorten van de bewaartijd naar een week, ook prima. Als je iets besteld wil je het toch zsm hebben. Waarom zou je het twee weken laten liggen.
Een medewerker in Schalkwijk Haarlem dumpt het gewoon letterlijk bij de buren en zegt te hebben aangebeld dat de buren niet thuis zijn. Heb het vaak genoeg meegemaakt dat meneer niet aangebeld heeft maar wel een briefje in de brievenbus gedaan had: Klant was niet thuis. Dus dit bericht is best dubbel
Wanneer niet alleen bij het bestelproces van bijvoorbeeld Bol aangegeven kan worden dat men wenst het pakket op te halen bij een ophaalpunt wordt er een hoop leed bespaard voor niet alleen de bezorgers alsook de bestellers en is het voor iedereen duidelijk en zijn we van een hoop gezeur af
Mooi, tarieven omlaag door verdere verlaging van service en de kostenbesparing die dit oplevert!
En (hopelijk) minder kans dat ze pakje als bezorgd melden, maar in de verkeerde straat hebben afgeleverd.
Het lijkt er op dat aflevering thuis toch al wordt gesaboteerd; thuis gebleven tijdens aflevertijdvak, maar daarna aflevering doorschuiven naar volgende dag of gewoon niet komen, of `niet thuis` verklaren zonder aanbellen en zonder `gemist`-kaartje in de bus, buiten het aangegeven tijdvak komen, brievenbuspakje leveren zonder bezorgmelding,....
Meestal wordt de ontvanger met een probleem geconfronteerd, maar die is geen klant, dus wordt klacht afgewimpeld.
Goede zaak dat je zending na een eerste mislukte bezorgpoging naar een pakketpunt gaat, al gebeurt het mij ook regelmatig dat die eerste bezorgpoging mislukt door onwil/ongeduld van de bezorger... oftewel, misschien zou de mogelijkheid moeten worden uitgebreid dat je je pakketje alvast gelijk bij een pakketpunt naar keuze kan laten bezorgen.
Een bol.com werkt wat dat betreft bijvoorbeeld samen met Albert Heijn, webshops die hun waar laten bezorgen door DHL bieden vaak de optie aan het bij een DHL servicepunt te laten bezorgen, maar er zijn nog zoveel webshops waarbij dit nog niet kan. Om over bestellingen uit het buitenland nog maar te zwijgen.
Ik heb al meerdere keren meegemaakt dat ik de hele dag thuis blijf omdat er een pakket bezorgt zou worden. Dat er dan een briefje zonder datum in de brievenbus ligt omdat ik niet thuis was. En dan 3 of 4 haltes met de bus moet wat ook weer geld kost om mijn pakket op te halen. En als je er dan over belt naar postnl dan krijg je het antwoord ik zal er een melding over maken. Wat waarschijnlijk niet gebeurt omdat de maanden daarna precies hetzelfde gebeurt.
Ik zie helaas weinig tot geen goed onderbouwde reacties op dit bericht, wat jammer is. Kennelijk moet iedere gelegenheid maar aangegrepen worden om negatief te zijn. Gezonde argumenten zie je nog maar zelden, getuigt ook van nadenken. ;)
Met de app van Post.nl kan je de bezorging goed volgen of wijzigen werkt perfect als je nooit thuis ben of te laat bestel dan niets maar een hoop mensen denken haal het wel op bij de buuren
Fijn.......... heb geen auto, geen fiets en kan maar 100 meter lopen en dan wel een pakket van 15kg of 1 vierkante meter ophalen. Dus.......... de lokale Bruna en sigarenboer hebben al geen ruimte dus zullen er mee stoppen. POSTNL vreet SANDD op dus buiten een monopolie positie lekker uit.
Service wordt slechter en slechter,geen briefje in de bus en voordat je bij je voordeur bent zitten ze al weer in dr bus,wacht nog steeds op een pakket,volgens hun is t adres en postcode niet leesbaar ivm te "glimmende" verpakking....
Ik ben helemaal niet eens met Postnl. Het systeem is helemaal niet slim, hij registreert helemaal niet wie vaak niet thuis is. Ik ben ben altijd thuis. Toevallig een keer moest ik naar het ziekenhuis, de volgende dag moest ik mijn pakketje bij Bruna gaan halen. Wegens mijn beperkingen kan ik niet mijn pakketje zelf gaan halen en dat is ook de reden dat online koop. Ik moest wel wachten totdat ik iemand vond om het voor mij te gaan halen. Een week bewaren is veel te kort.
Vroeger na de eerste mislukte bezorging kon je tot 22.00 uur aangeven wanneer en hoe laat je pakketje weer bezorgd kon worden, dat is ook niet meer mogelijk.
Dus POSTNL doe eens normaal. Ik wil graag dat mijn pakketje bij mij thuis bezorgd wordt.
Ik wil ook melden dat een bezorger mij vroeg of ik mijn pakketje beneden wilde gaan halen . Ik woon op 2e etage, kan weinig optillen vooral als mijn handen en schouders opgezwollen zijn, mijn vingers zijn dan krom, doen veel pijn dat ik echt niets kan vasthouden laat staan optillen. Sindsdien groet hij mij niet omdat ik niet naar beneden wilde komen. Schandalig!
Beste post nl STOP met de prijzen te verlagen naar de onder aannemers. Want we krijgen meer pakjes langere uren en we hebben geen tijd om de klanten de service te geven dat ze willen! Om aan een deftige menselijke loon te komen moet ik 20 klanten doen per uur??? Halloooooo 20 per uur is 1 per 3 minuten. Da s uitstappen pakketje zoeken aanbellen laten tekenen en terug verttekken en rijden Naar de volgende klant. In die 20 per uur heb je dan 12 euro verdiend. Echte dieven post nl.
Wat een geklaag allemaal.als je gewoon de postNL app download, kan je de aflevertijd zelf veranderen. Maar voor sommigen is dit teveel werk.
Hiep hoera! Heerlijk, liefst dat je meteen al bij voorbaat kan aangeven waar t pakket opgehaald kan worden. Geen geleur bij de buren, waar zij en ik zelf ook niet op zit te wachten. Aangezien ik best vaak eea moet bestellen, ben ik blij met deze nieuwe ontwikkeling.
En zo wordt het er nog slechter op..... Als ze nu eens beginnen met te bezorgen in het tijdvak dat ze aangeven?! Ik bestel bewust iets online en kies voor THUIS bezorgen. Anders koos ik wel zelf een ophaalpunt. Want het zogenaamde dichtbijzijnde ophaalpunt wil ik niet ophalen. Slechte openingstijden en slechte lokatie. Maar ja als he dan 1 keer net de bezorger mist (omdat hij ander moment komt of niet even wacht tot je 2 trappen bent afgerent) moet je maar 2 dagen wachten (want ja pas volgende dag na bepaalde tijd ligt het bij afhaalpunt) Nee... Het wordt er niet beter op postnl
DHL is dan niet meer minder qua dienstverlening en wel goedkoper
Volgens de app en de mail van Postnl zou mijn pakket 's avonds bezorgd worden. Ben ik 's middags een halfuurtje weggeweest, ligt er een briefje in de busbanen Postnl. Je was niet thuis, het pakket is afgegeven bij buurtbewoners verderop in de straat. Dus de app betrouwbaar??
Mensen moeten eens leren om iets te regelen als ze iets bestellen. Zorgen dat er iemand thuis. Of anders niks bestellen en gewoon in de winkel gaan kopen. Kan niet zijn dat een bezorger 10 x aan de deur moet komen totdat iemand een pakketje aanneemt
Post nl brengt het altijd keurig aan de deur. En als ik er niet ben bij het afhaal punt, gelukkig bij me om de hoek. DHL daar in tegen probeerde het bij de buren. Gelukkig heb ik fijne buren, die ik met mijn pakketje kan vertrouwen, maar wat als je geen fijne buren heb, dan moet je maar afwachten. Post. NL deed ook vaak op een bekend plekje neer leggen en deed dan een briefje in de bus en met ja echt hun 06nr. Er bij voor vragen. Ik ben zeer tevreden over de service die ze verlenen. En zijn ook uitermate vriendelijk. Ligt misschien aan de plek waar je woont. Een klein dorpje weten ook deze mensen wie je bent.
Pfff dat doen ze hier al tijden dus niks nieuws
Blijft een ellende met Post nl Eigenlijk massaal andere vervoerder pakken Bezorgbriefje klachtenservice het is een comedie en hebben lak aan deklant
Wij hebben als PostNL-klant verzocht om verlaging van onze tarieven omdat dit niet het serviceniveau is waar wij voor betalen.
Mindere service = lagere tarieven
We gaan alvast uitkijken naar een ander voor onze 10.000 pakketjes.
Dacht ik een leuk pretpakket voor mijn minnares te bestellen, levert de bezorger van PostNL het twee verdiepingen hoger bij af bij mensen die ik niet ken, omdat ik op de WC zat toen de bezorger aanbelde. Briefje in mijn brievenbus was blanco. Heel de flat heeft weken over mij en mijn pakketje geroddeld, maar niemand kon en/of wilde mij vertellen op welk huisnummer mijn pakketje was bezorgd, want tja, s*ks, hè, dat is tegen het geloof van al die nieuwelingen... Kijk, daarom ga ik tegenwoordig mijn bestelling persoonlijk ophalen bij de verkoper, of ik koop niets meer online, want de pakketdiensten zijn niet te vertrouwen. :-(
Een andere keer vond de bezorger het nodig om een kwartier lang de lift te blokkeren, terwijl beneden de ambulancebroeder met een brancard stond te wachten. Of er intussen iemand dood ligt te gaan maakt niet uit, als de bezorger maar niet op de lift hoeft te wachten, want dan verdient hij nog minder dan het minimumloon, dankzij zijn gierige baas die niet wil snappen dat één pakje bezorgen in onze flat al snel 6 tot 8 minuten kost. Waag het niet de bezorger aan te spreken, want dan krenk je zijn eergevoel en voor je het weet heb je oorlog. De politie weigert je aangifte wegens bedreiging met de dood op te nemen, totdat je met een mes tussen je ribben in je portiek ligt, maar of je dan nog aangifte kunt doen, dat is maar de vraag...
Je kunt beter je achterhaalde brievenbus omruilen voor een pakketbrievenbus of pakketbox...
Wat een negatieve reacties allemaal. Weinig onderbouwd.
Ik snap de onderbouwing van PostNL en als webshophouder moedig ik het alleen maar toe. Vind wel dat PostNL de tarieven (licht) moet verlagen omdat de kosten ook lager worden. Daarnaast zou een aangepast tarief voor PostNL pakketpunten helpen. Klanten kiezen daar dan sneller voor.
Leuk dat het pakket na de eerste aflever poging direct naar een afhaalpunt gaat. Helaas jammer dat dit door PostNL vastgestelde afhaalpunt niet meer aan te passen is en dat tot inmiddels 4x toe het pakket niet geaccepteerd wordt omdat het afhaalpunt geen capaciteit meer heeft. PostNL kan hier niks aan doen en wijst de ontvanger door naar de verzender en de verzender heeft alleen de mogelijkheid om een onderzoek in te stellen. Helaas heeft PostNL het niet onder controle en kunnen ze de pakketstroom duidelijk niet aan. Had toch handig geweest als ze de mogelijkheid hadden gehad om het adres aan te passen of het afhaalpunt kunnen bepalen op het moment dat iemand niet thuis is aan de hand van capaciteit per ophaalpunt. Zo ben ik even m'n frustratie kwijt
Gemiste kans dit.. Waarom zit er 1 dag tussen de eerste bezorgpoging en het moment dat je je pakket op kan halen bij een PostNL locatie? Waar is mijn pakket tussen die twee momenten? Het lijkt mij dat de chauffeur aan het einde van zijn rit de niet afgeleverde pakketten dezelfde dag af kan geven aan de PostNL locatie, dan zou het pas sneller zijn voor de klant..
Inderdaad zit menig afhaalpunt ram maar dan ook al ram vol, en dan moet het nog druk worden. Het gaat gierend uit de klauwen lopen de komende maanden.
Hoezo minder CO2 ? Dat snap ik dus niet, sterker nog het zorgt voor meer CO2. Voor de 2e aflevering hoeft de bode geen extra kilometers te rijden, zit gewoon zijn dagelijkse route. Je verplicht mensen nu zelf in de auto te stappen en naar een afhaalpunt te rijden. Dus meer CO2 dan minder CO2 (mij boeit dat niet hoor, ik ben geen groene moraal ridder, heb helemaal niks met klimaatgedoe)