Vorige week zat ik met Hans Dijkzeul van Selektvracht bij BNR in de Grote BNR Klantenshow. Een stevig en inspirerend gesprek (hier te horen) over de uitdagingen en kansen bij thuislevering en leveren op afspraak. De tijd vloog om.
De conclusie? Leveren op afspraak is geen kwestie van kunnen, maar van willen! Het kan vandaag al. En het hoeft helemaal niet duurder te zijn. Laat de klanten gewoon jouw processen optimaliseren. Het is simpelweg een kwestie van het slim belonen van goed gedrag.
De klant aan het stuur
Zet de klant aan het stuur van jouw afleverproces. Het klinkt misschien even eng, maar dit gezichtspunt levert nog eens een andere kijk op het oplossen van veel problemen in de thuislevering op. Er zijn inmiddels goede voorbeelden. Ah.nl, waar de thuiswinkelende consument aan het stuur zit. Wehkamp.nl, die levering binnen tijdsafspraken samen met thuisbezorger Selektvracht realiseert. AMP Logistics die dit regelt voor T-Mobile.
Albert
Albert.nl, de bezorgservice van Albert Heijn, Etos en Gall&Gall, laat mij zelf een tijdstip uitzoeken voor de levering. Ze laten mij zo hun processen optimaliseren. Bij Albert kies ik een bezorgmoment. Door een prijs te rekenen voor de verschillende bezorgmomenten (tussen 4,95 euro en 12,95 euro) neemt Albert mij mee aan het logistieke handje. Zo optimaliseert hij, in alle stilte en dynamisch, zijn eigen thuisbezorgproces. Daar is slim over nagedacht.
KLM doet dat ook met de verschillende tarieven voor vluchten en optimaliseert niet alleen de bezetting van het vliegtuig, maar ook de opbrengsten. ‘Revenue management’, wordt dat genoemd.
Zelf je afspraak inplannen
Zet de klant achter de knoppen. Dit werkt beter, vergt mindert tijd voor een planning en de klanttevredenheid schiet de lucht in. Klanten kunnen eenvoudig via internet aangeven wanneer de levering van het pakje of het bezoek van de monteur hen het beste uitkomt. De klantverzoeken komen direct binnen in de planning. De software zorgt er vervolgens voor dat er een optimale planning uitrolt. Onlangs bespraken we de slimme oplossing hiervoor van SayWhen op Twinkle. Maar, er zijn ook veel andere technologische oplossingen.
Klanten kunnen in tijdsblokken van bijvoorbeeld één tot twee uur aangeven wanneer ze geholpen willen worden. De gepresenteerde tijdsblokken zijn op dat moment het planningssysteem voor het transport of de buitendienst, berekend als de meest optimale afspraak in het werkrooster. De klant krijgt de afspraak vervolgens meteen bevestigd. Of dat nu voor de chauffeur, de monteurs of thuiszorgmedewerkers is, het werkt overal waar een organisatie haar service verleent op locatie. IN de thuiszorg, bij de telecommers, de postbodes, de versbezorgers en bij het onderhoud van de CV-ketel.
Luilekkerland?
De klant aan het logistiek stuur? En dan toch effectief en efficiënt? Ik begin er echt in te geloven. De voorbeelden van Albert, Say When, Paazl, Reviva, AMP Logistics, Selektvracht en vele anderen spreken aan. Wie volgt?
De technologie bestaat en werkt. Nog even en we hoeven in de logistiek niks meer te doen. Dat doet die geweldige klant voor ons. Een groot luilekkerland! Het is misschien even wennen om met losse handen te rijden. Het is de uitdaging is de klant op de juiste manier te verleiden om de processen te optimaliseren. Hoe zou jij jouw klanten kunnen verleiden?
Of geloof ik nu in sprookjes?
Hoe moet ik de zinnen 'En het hoeft helemaal niet duurder te zijn' en 'Door een prijs te rekenen voor de verschillende bezorgmomenten (tussen 4,95 euro en 12,95 euro) neemt Albert mij mee aan het logistieke handje' met elkaar in verband brengen?
Volgens mij zal er altijd sprake zijn van prijsdifferentiatie voor de verschillende momenten.
Jeroen.
We geloven absoluut niet in sprookjes! Slim met tijd omgaan is dit. de KVK heeft ook zo'n model. Ontzettend simpel: Er zijn een X aantal afspraken per dag mogelijk, 5 dagen per week. Je kunt kiezen uit de afspraakmogelijkheden die openstaan en op die manier hoeft de KVK zelf de afspraken niet meer in te plannen. Ontzettend handig!